• DaMungo

Migrän under graviditet

Jag undrar om någon mer än jag har upplevt att de får migrän under början av graviditeten? Normalt sätt när jag har migrän varar det en till två dagar. Nu har jag haft migrän i fyra dagar. Vad kan man göra åt det? Är det någon som har några bra tips? *hoppas*

• Svar på tråden Migrän under graviditet
  • Syllen

MiaE- Ja jag är säker på att min migrän kom då. Dom tyckte att jag hade tur som inte åkt på likförgiftning.
    Jag har varit gravid fler än en gång och har även migrän när jag inte är på smällen.
    Så bra som jag är ifrån migränen när jag är gravid är jag aldrig annars. Min migrän blir värre med åren och just nu är jag så glad att vara gravid och slipper denna j*vla huvudvärk ett tag till.

• Mumzzan

jag har haft migrän sen jag var liten men aldrig såna häftiga långvariga anfall som nu under graviditeten!!
    fick citodon av läkare och dom hjälpte bara ibland.. fick råd om coca cola och allt möjligt..
    det som slutligen hjälpte var akupunktur.. helt underbart!! går hos barnmorskan en gång i veckan och får nålar i fötterna! :)
    dessutom som extra bonus så får jag lyssna på bebben varje gång! :D

• Sarah 28

Mumzzan: Får du akupunktur av bm? Det är ju jättebra! Men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad över att jag inte fick det, torts att jag berättade för läkaren att jag fått det tidigare och att det hjälpt bra. Hade inte direkt någon lust att betala 500 per gång privat...

• DaMungo

Då ska jag ringa min BM nu bums och se om hon tycker akepunktur e bra. Annars kan jag säga att jag lätt betaler 500 kr för att få akepunktur privat. Jag kan inte ligga i min säng i flera dagar och besöka toan för att spy sen lägga mej igen. Det är en ohållbar situvation. tack ännu en gång för alla råd! tänkte bara påpeka att migrän och spänningshuvudvärk inte ger samma huvudvärk. om jag får välja på att ha maginfluensa och migrän så fväljer jag nog maginfluensa...

• annalin

Mumzzan och Sara 28, vad "skönt" att höra att ni fått Citodon! Vanliga huvudvärkstabletter hjälper inte på mig, (jag har inte gravid-huvudvärk utan nästan jämt) och jag har tagit TreoComp (som innehåller samma substans som Citodon) 2 gånger under min graviditet, vilket jag får enorma skuldkänslor för mot min bebis, men det är så himla skönt att bli befriad från värken! Enligt FASS ska man undvika T.C under grav, men det står inte att det är direkt skadligt heller.

Jag brukar ändå resonera som så, att det kan ju inte vara bättre för fostret att mamman går och mår dåligt en längre tid!

Tycker ni jag har fel..?

• DaMungo

annalin: jo, jag håller med dej! men hade det inte varit smart att kolla upp vad huvudvärken beror på och försöka göra nått åt orsaken istället. tabletter hjälper förstunden men hittar man källan till värken e det ännu bättre. håller du inte med?

• huny

Jag kan inte göra annat än att hålla med - att ha migrän när man är gravid är problematiskt. I vanliga fall har man ju bara sig själv att ta hänsyn till, men nu måste man tänka på vad för slags medicin man stoppar i sig.

Själv har jag aldrig mått så bra som nu - gravid i v 14... Har ca 1 anfall i månaden nu och det tar jag mig igenom med citodon och sjukskrivning. Vad det gäller triptaner så har säger alla bm och läkare jag träffat att Imigran är ok om man tar den "måttligt" (2-3 tabl/mån) Tyvärr använder jag mig av annan triptan som inte är testad, men attan vad sugen man är ibland på att ta en när migränen sätter in...

Jag vill också framhäva betydelsen av vila - ta hand om dig själv när du är gravid - får du minsta tillstymmelse av migrän så gå hem och lägg dig - försök inte vara "duktig flicka" och "ska bara". I höstas tog jag mig igenom flera mellanstora anfall utan medicinering genom att få en sjukskrivning på 50% och lägga mig och vila regelbundet. Kräv en sjukskrivning om du känner att det blir ohanterligt! Som gravid har man all anledning att inte stressa och ta hand om sig själv (och det lilla pyret)

Lycka till!

• Sarah 28

DaMungo: Det låter verkligen jättejobbigt att vara sängliggande i flera dagar. Hur ofta är det så? Mina anfall kom som värst varannan dag, men då är det värsta över efter fyra timmar och jag uppe på benen igen efter kanske tio timmar. Helt återställd är jag först efter lite mer än ett och ett halvt dygn. Sen var det oftast dags för nästa anfall...

Min läkare sa att det oftast är värst i början och i slutet. Denna gång har jag inte haft ett enda anfall efter förlossningen, men däremot perioder med konstant svår huvudvärk i flera dagar. Även det börjar bli bättre nu. Hoppas att det är likadant för dig!

• DaMungo

Sara 28: Mina anfall kommer allt från två på en vecka till ett var tredje månad. Då brukar jag "bara" ligga 15-20 timmar!
    Jag har varit på akepresstur idag. Jag hoppas verkligen att det hjälper! Det känns bättre nu tycker jag..men jag vågar inte riktigt hoppas..men vill hoppas ändå

• Mumzzan

Sarah 28: Ja jag får akupunkturen av bm så det är gratis o gott men hade lätt varit värt att betala för..

jag tyckte inte om att äta citodon först men min läkare sa att fostret mår inte bra av att ha en mamma som har sån smärta så länge så det är bättre att ta en citodon o slippa smärtan om man bara har lite vett o förnuft med medicinen!

• Minna76

annalin: Treo Comp innehåller kodein, vilket också Citodon gör, men i Citodon är det paracetamol och i Treo Comp är det acetylsalisylsyra. Acetylsalisylsyra är inte bra under graviditeten, bla för att det ökar blödningsbenägenheten ganska lång tid efter att man tagit tabletten.

Min gynekolog säger att Imigran är OK.

www.janusinfo.se/gravreg/ är förresten en bra informationskälla om läkemedel under graviditet. De är lite mindre restriktiva än fass, som ibland är lite väl återhållsamma. (Hmm... när jag kollade upp acetylsalisylsyra på janusinfo så verkar det mer OK än vad jag minns det som.)

• Zandra25

Med min fösta fick jag ögonmigrän i v 35 denna gång har jag sluppit det. Men de gjorde massa utredningar på mig både hos ögonläkaren och på medicin. Och kom fram till att det hade med graviditeten att göra! Hur vet jag inte!!

• huny

Minna76 -->
    Intressant länk. Som lekman kan man inte ofta ifrågasätta sjukvården, utan man blir som en nickedocka - och alla man träffar säger olika saker. Nu kan man bilda sig en egen uppfattning. Det uppskattar i alla fall jag!
    Tack!

• Lisa123

Jag har haft migrän från vecka 13 och tills för en vecka sedan. Hade upp till 5 anfall i veckan, dock inte lika häftiga som innan när jag blev sängliggande kanske en gång i månaden. Men nu är det ljuskänslighet och att jag inte klarar av höga ljud och sen blir det värre på kvällen.

Jag har fått akupunktur 1-2 gånger i veckan och efter en månad har jag sett resultat. Jag fick även tabletten Koffazon som kan lindra huvudvärk och är utan biverkningar för barnet och den hjälpte mig genom dagarna. Jag började varje dag med en sån tablett och klarade mig framåt lunch då jag tog en ny. Sen på kvällen var det vila som gällde.

Min BM pratade om att det kan komma en vändpunkt i månad 5/6 och det har det gjort för mig. Sedan 1 vecka har jag inte haft ett riktigt anfall och det känns underbart! Hoppas att ni hittar något som kan hjälpa er och att det snart ger med sig! Kram

• Indy500

Tycker inte man skall ta några andra läkemedel än typ panodil utan att höra med sin EGEN bm eller läkare. Bara för att det är ok för någon annan behöver det ju inte vara det för just mig. Sen är ju olika läkemedel ok under olika perioder i graviditeten, vissa skall man inte ta under den sista trimestern t.e.x.

Svar på tråden Migrän under graviditet