• Gottegrisen

är kortisonkräm farligt? Svar fort....

Hej!
    Har fått ett otäckt exem som kliar så jag blir tokig. Jag har kortisonkräm hemma men vet inte om jag vågar använda den. Läkaren sa att jag inte fick ta mina kortisontabletter som jag har mot astma om de skulle behövas.
    Nån som vet hur det ligger till????

• Svar på tråden är kortisonkräm farligt? Svar fort....
  • Åsa

Kolla i FASS (www.fass.se) vad det står om din kräm om du inte kan vänta till i morgon. Eller ring Läkemedelsupplysningen kanske. Om Hydrocortison-kräm står det t ex:
    Kategori A. Inga kända risker vid användning under graviditet.

• MayaPiraya

Annars, om du kan hålla dig tills i morgon så har apoteket en liten tup som är mot insektsbett, den kanske hjälper? Den får man använda när man är gravid och den är superbra, den kanske kan hjälpa vid exem oxå?

• MayaPiraya

tup ska då vara tub egentligen när jag inte använder mitt hemliga språk som inte ens jag förstår :D

• Jennaz

Den vanliga receptfria 1% får man använda av enligt min bm... Vid längre perioder rådgör med läkare sa hon. Jag har exem på mina ben emellanåt så jag använder det ibland!

• ladyhawk

Mild steroid/kortison går bra under kort tid, stark (receptbelagd) sa min bm att jag inte skulle använda.

• Tipptopp

Jag skulle inte använda det vare sig jag var gravid eller ej. Kortision är det sämsta tänkbara man kan använda på kroppen. -Det finns mycket bättre salvor...

• agge333

Jag använde hydrokortison på mitt utslag för ett tag sen och det var inga problem sa både min bm och dom på apoteket!

Men det gällde bara den och ingen annan kortison!

• Tipptopp

Åsa,
    Jag kan säga som så att om jag skulle ha som i detta fall exem som besvärar, -då skulle jag börja kolla upp varför jag har exem och vad det kommer ifrån. Sen efter det kan man kolla vad man skall äta eller ev. smörja med. Jag tror på naturläkemedel, -och använder mig utav homeopati. Där man undersöker varifrån problemet uppstått, -det har hjälpt mig massor !
    Har man problem med nåt eller är man sjuk så beror ju det på någonting.

• ladyhawk

Brorsans ex. hade ruggiga eksem. Det blev bättre av att hon gick över till vegetarisk kost (mysko va?) + att hon badade algbad.

• Tipptopp

Ladyhawk, -jag tycker inte alls det lät konstigt !... Jag mår mycket bättre om jag inte äter griskött.. För mycket urinsyra gör mina händer svullna och kan även ibland få exsem just pga. detta...

• lopploellan

Gottegrisen- Jag har också eksem och det är jobbigt. Jag använder Elocon 0,1 %, skulle jag inte använda den skulle jag bli tokig...Det är inget farligt sa läkaren till mig..Det som kan vara risk det var om man använder det oralt i tablettform.

Ingen skulle ju vara gladare än jag om jag visste vart det kom ifrån detta förbaskade eksemet...

• ladyhawk

Jag äter inte så mycket griskött, för jag brukar få ont i magen. Men korv går bra (som säkert är hur onyttigt som helst egentligen).

Svar på tråden är kortisonkräm farligt? Svar fort....