• LinaåBullen

När kan man börja sätta bebisen i en sån där cykel stol bak på?

Det som står ovanför undrar jag

• Svar på tråden När kan man börja sätta bebisen i en sån där cykel stol bak på?
  • Jefa

1½ år ungefär sa de till mig i cykelaffären

• Lantisen

Jag har Victor i sån cykelstol och han har precis fyllt 1 år...Han älskar det......

• Gisse the one and only

De ska vara så pass stora att de kan sitta stadigt själv.

Ca 1 år ska de vara.

• wellah

annars kan du ta en ergo bärsele på ryggen med bebben i hihi ska jag göra

• Gisse the one and only

wellah

Cykla med barn i bärsele?

Jag har en bärsele och känner andra som också bär sina barn på dessa sätt. En del av dem cyklar med sina barn i bärsele på ryggen - är det lagligt? Eller måste barn färdas i barnstol på pakethållaren?

Svar:
    Enligt lagen får man skjutsa ett barn på cykeln om den har 'lämpliga säten'. Att cykla med ett barn på ryggen kanske kan verka praktiskt om barnet är för litet för att kunna sitta själv i en cykelsits. Men om du skulle ramla omkull är risken att barnet skadar sig väldigt illa mycket stor. Barnet ramlar inte bara i backen, utan du riskerar även att klämma barnet med hela din tyngd. I en cykelsits sitter barnet fastspänt med bälte, och riskerar inte att flyga iväg. Dessutom skyddar cykelsitsens hårda skal i fallet.

Jag skulle därför rekommendera att du väntar med att cykla med ditt barn tills det är tillräckligt stort för att sitta i en cykelsits (vid ca 1 års ålder). Både du och barnet bör dessutom använda cykelhjälm.

Helt enligt NTF och jag håller med dom.

• kidA

jag cyklade med agnes när hon var stadig nog att sitta längre stunder. hon var nog 10 mån då.
    cykla med barnet i bärsele skulle jag aldrig göra. *ryser*

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Helly78

Cykla med barn i bärsele? :-O *
    skulle alrig göra mot mitt barn

• wellah

gislöv: konstigt trodde det var jättevanligt med hjälm förståss..... finns ju de som rider med ungarna på sig (inte nått jag skulle göra)....
    vet inte ens om min cykel är hel den är fastfrusen blir nog att promenera då, föredrar ju det iofs..... (mer motion )

Svar på tråden När kan man börja sätta bebisen i en sån där cykel stol bak på?