• Nela

Hårstrå i ögat, snälla svara snabbt!

Min pojke (sex veckor gammal idag) har fått ett hårstrå i ögat och det verkar besvära honom. Det har liksom prasslat ihop sig och det är jättesvårt att få ut det! Det har varit där sen igår och vi har försökt med allt, tops, kanterna på handduken men det kommer inte ut!!! Vad ska vi göra? Kan man ha bröstmjölk i ögat? Hjälper det något?

• Svar på tråden Hårstrå i ögat, snälla svara snabbt!
  • lancrox

kankse hjälper om han börjar gråta

• Tintin

Kan du inte prova att fukta en tvättlapp med ljummet vatten och försiktigt droppa i ögonvrån så hårstrået sköljs ut av vattnet?

• Jennie Brunflo

Skölj med vatten eller med saltvatten.

Mycket mycket mycket vatten. Lägg honom på rygg och bara häll vatten på/i ögat.
    Det är jättebra om han blinkar så häll lite och vänta häll och vänta. Torka med en blöt bomullstuss utifrån och in, lite då och då.

Lycka till!

• Nela

Tack så mycket! Ska prova med en gång så får vi se hur det går!

• Soulbaby

Saltvatten är bättre än vanligt vatten. Svider inte!! Lycka till!

• jeannette

man ska inte hålla på att peta i ögat ring till vbc eller bm o berätta de tar bort det

• Nela

Ringde BVC och de sa samma sak, att jag skulle skölja med saltvatten så jag gjorde det men jag såg inget hårstrå komma ut. Nu när jag tittar så ser jag inget i ögat i alla fall men det kan ju vara så att det är under ögonlocket eller något så att jag inte ser det just nu. Men jag hoppas ju att det har åkt ut såklart. Om det inte hade kommit ut så skulle jag till BVC så att de tittar på det där. Hoppas det är bort nu, tycker så synd om honom... Tack för alla råd!

• jeannette

nela vet du vad?
    jag hade samma problem
    och jag pratade med barnläkare alltså personlig o hon såg inget, fast jag såg den där hårstrå i ögat på dessie i alla fall barnläkare sa att det kan va de där hynnor heter det så på svenska som en tunn nät som ögon här, du vet att spädbarn har typ gråa ögonfärg och jag tror att det stämmer ganska bra...kola nogrann annars far dit så att de tar bort den.

Svar på tråden Hårstrå i ögat, snälla svara snabbt!