• Mistoffelees

Tänk om man inte kan få barn, har ju aldrig försökt

Är 31 år nu, klar med min utbildning nu i juni, sambon och jag har varit tillsammans i fyra år. Det är först på senare år som barnlängtan har börjat komma, kanske för två år sedan dök tankarna på barn upp.

Är hela 31 år, hur vet man att man kan få barn, det vet man ju inte förrän man försökt och det har vi aldrig gjort. Börjar bli rädd nu när man hört från kompisar som försökt i över ett år innan de blev gravida, min bror och hans tjej fick barn först när de genomgått IVF.

Så nu börjar jag få lite panik tänk om man har svårt för att bli gravid och måste gå på utredening och sånt, tiden bara rinner iväg.

Samtidigt är jag klar med min utbildning nu i juni, vill hinna jobba några månader först så att jag hinner få ihop en mammapenning och jag vill även jobba lite inom mitt nya yrkesområde. Usch är jag knäpp som har dessa tankar eller.

Längtar efter barn men sambon vill inte just nu, men är så rädd för att det skall ta flera år att bli gravid eller största fasan att man inte kan få barn alls. Då är genast 31 år gammalt, känns så som eftersom det är långa väntetider och sånt. Och andra sidan kan man bli gravid på första försöket.

Usch vad jag svammlar, är jag heltokig eller som har dessa tankar, men det verkar som om många har svårt för att få barn.

Jag har regelbunden mensstuation, punktligt varje månad, inte ens något uppehåll när jag övergick från p-piller till kopparspiral. Hoppas jag har ägglossning varje månad, men vet inte, brukar iallafall få förändrade flytningar, även lite blodblandade och mensvärk ofta ensidigt omkring tiden för ägglossning varje månad.

• Svar på tråden Tänk om man inte kan få barn, har ju aldrig försökt
  • längtar efter familj

Hej! Jag vill bara berätta att jag har precis samma tankar som dig! Jag funderar varje dag i dessa banor och känner att tiden bara springer iväg. Jag är "bara" 29 år men längtar så efter barn och har flera i min umgängeskrets som fått ta hjälp av IVF. Jag hoppas på att min pojkvän och jag snart ska börja försöka (trots att vi inte varit tillsammans så länge).

Jag försöker dock hålla humöret uppe genom att tänka på all hjälp som trots allt finns att få och att det på något vis kommer ordna sig. Inte värt att stressa upp sig och kanske försvåra för sig själv...

Lycka till till oss när vi väl börjar försöka!

• medistra

du är inte alls tokig som funderar på det här, det tror jag alla gör som inte varit gravida tidigare (och verkligen fått bekräftat att de KAN få barn), det är ju tyvärr ingen självklarhet för alla, men de allra flesta KAN ju faktiskt bli gravida även om det tar olika lång tid

jag tycker att du ska jobba ett tag efter din utbildning så du får bättre sgi, det tycker jag bara är klokt, under tiden kanske din sambo hinner mogna också inför ett så stort beslut, det är ju viktigt att man är redo båda två

tänk inte så mycket på din ålder, 31 år är inte gammalt, inte i mina ögon, oh OM det skulle vara så att du inte kan bli gravid på egen hand och behöver hjälp så borde ni ju ha hunnit med det tills ni är kring 35-36 i alla fall och det är inte heller lastgammalt precis, det finns mååånga som blir föräldrar för första gången vid den åldern och de är ju inte sämre föräldrar för det

oroa dig inte

*kram*

• barny

Jag har också haft samma tankar som dig. Tänkte att allt skulle vara så perfekt och precis när det väl skulle bli av. Nu funkar ju livet inte riktigt så, det blir aldrig som man tänkt sig. Vore ju hemskt tråkigt om man efter all planering inte kan bli med barn eller att det tar flera år. Jag och min sambo har bara varit tillsammans ganska precis ett år osh ska ha vårt första barn i juli, inte så välplanerat men väldigt roligt! Jag tror att det är svårt att pricka in just den tidpunkten då allt känns rätt och väl där är det nog lätt att man stirrar sig blind på mens, ägglossning osv. jag tror på att livet måste få ta en dit det vill ibland och låta ödet få bestämma lite! För oss är det ju tyvärr så att vi kan bli för gamla...

• Vilgotha

Ja du man kan som sagt aldrig veta

Ett tips är dock att slopa spiralen och köra lite med kondom eftersom det kan ta tid för kroppen att ställa in sig i rätt rytm.

• skriva

Nej man kan ju aldrig veta. Det visste inte jag heller. Sen blev jag gravid på första försöket, vilket kändes lite chockartat.

Jag är 36.

• Blå Flygare

Jag förstår din oro, och tycker det är något som du ska ta upp med din sambo. Min man ville vänta och vänta, medan jag blev som tokig. Kände precis som du, fastän jag ännu har en liten bit kvar till 30. När sambon fick veta att det i genomsnitt tar 7 månader att bli gravid höll han plödligt med om att vi låtit "barna-makandet" vänta väl länge. Jag som bara tagit för givet att han vetat det och riskerna med att vänta. Ångrade att jag inte diskuterat det med honom direkt, så hade verkstaden kommit igång tidigare. Men nu är jag ju gravid (efter 8e försöket), så det gick ändå. Och det gör det ju för VÄLDIGT många. Om det är rätt tid för er att skaffa barn kan jag ju inte avgöra, men det är nog bra om ni funderar igenom det ordentligt.

Och det tar ju några månader att få barn, även om man lyckas på första försöket, så har du jobb hinner du kanske jobba ihop till fp?

• Chania

Jag tänkte också precis som du. Jag ville utbilda mig och jobba ett tag innan vi skaffade barn. Och jag ville vara gift. Ville inte heller stressa. När jag var 27 år började vi aktivt försöka bli gravida. Det visade sig att jag inte kan bli gravid på naturlig väg och nu är det två år sedan vi började våra försök. Nu står vi i kö för IVF och väntetiden är 1 ½ år. Så i bästa fall tar det ca fyra år för oss att få vår lilla bebis. Med facit i hand skulle det ha varit bättre att köra genast vi kom på tanken på barn men å andra sidan tycker jag inte att man ska stressa fram något man inte är redo för. Det är knepigt!

Lycka till hur ni än väljer!

• Mistoffelees

Jag skall ta ut spiralen på måndag då jag är trött på dubbla mensskydd och kraftig mensvärk som kopparspiralen orsakar, så skall det bli någon sex här i huset så blir det kondom framöver. Känns skönt för då är det bara att sätta igång den dagen man vill försöka börja skaffa barn.

Men inbillar mig bara att det är så svårt att bli gravid trots att en del blir gravida så fort deras sambon skakar av kalsongerna.

• Amatea

Det är nog naturligt att fundera så. Jag tycker dock inte du ska oroa dig- dels har majoriteten inte alls svårt att få barn och dels är 31 inte särskilt gammalt.

* * * * * Amatea med Felicia-04 och Leah-05 * * * * *
Svar på tråden Tänk om man inte kan få barn, har ju aldrig försökt