begravningsetikett??
Vet inte var jag ska lägga frågan, men provar här.
Är det vit slips som gäller till svart kostym på begravning, eller är det lika ok med diskret slips i färg?
Vet inte var jag ska lägga frågan, men provar här.
Är det vit slips som gäller till svart kostym på begravning, eller är det lika ok med diskret slips i färg?
Vit slips ar det traditionella - jag antar att en diskret slips oxa gar bra - dock ej for fargglad...
Vit slips för de närmast sörjande.
är det inte bara närmste familjen som ska ha vit slips? eller nåt sånt? (nu pratar jag ettikett, det är säkert frivilligt att göra som man vill)
annars tror jag svart är vanligast...pappa har inga vita slips....och han har varit när anhörig et par gånger
Ok, är det så det är, bara de närmaste? Då borde en diskret matt grön vara ok också, är mest nyfiken på vad som gäller egentligen, så man åtmindstone är medveten om vilka etikettsregler man bryter mot!
det är så här: de som är kistbärare har vit slips, de andra svarta.
Tack! Då ska det vara en svart helt enkelt!
jonsmamma -> ja, det har min sambo haft på de begravningar han haft, då han inte burit kista o de har de andra män som varit där också haft.
Slips (övrigt om slips, se även slips )
Far, son, bror, far- och morförälder, svåger, svärfar, måg och syskons söner har vit slips till vit skjorta. Övriga manliga gäster, med undantag av de som utsetts att eventuellt bära kista, har svart slips.
norgesessan -> så har det aldrig varit på de begravningar jag eller min sambo varit på. där har bara de som burit kistan haft vit slips.
...fast är det olika bud är det nog lättast att prata med någon mer som ska på begravningen kanske?
det var kopierad från en sida med begravningsinfo på.....
Jag var på begravning igår och då hade den närmsta släkten (inkl min pappa som var svåger till den avlidne) vit slips, precis som Norgesessan skrev.
ja norgesessan har helt rätt...
närmast sörjande har vit slips & övriga har svart slips