• Celindan

Billig mat!! Recept, tips & idéer!!

Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av tips o idéer för kärva månader, äta måste man ju ändå alltid göra, o extra viktigt att hålla på tiderna o få ihop kostcirklen när man har småknoddar!!

Så en månad som denna, när vi snålar som attan eftersom vi lider av glappet som blir när båda börjar jobba igen efter föräldraledigheten, är det välkommet med BILLIG mat...

Jag har handlat på Willys o köpt färdig pyttipanna, ett kilo för 19 spänn. Lägg till en tomat så har man en färdig måltid där. Köpte också Eldorados stillahavstorsk, slog 2,5 dl grädde över o blandade i lite lök o tomat, i ugnen i en halvtimme med potatis till. Billigt, nyttigt, gott.

Så, vad har ni för bra mattips à la så billigt som möjligt?!

• Svar på tråden Billig mat!! Recept, tips & idéer!!
  • Jennie Brunflo

Billiga tipset är ju alltid : käka säsongsbetonat. Ät det som är billigt just nu.

Linser är alltid billig mat om man tycker proteindelen i kosten är dyr.
    Rotfrukter är nästan alltid billigt (billigare än annat vitaminrikt) om man vill få med vitamindelen.

Storkok storkok storkok!

Potatismos är billig mat (hemmagjord) - släng på en billig korv (brukar köpa när man får köpa 3 ringar billigt och hacka upp i små snuttar och ha i frysen) + någon grönsak....mums.

Kåldolmar - när färsen är billig.

Köttfärslimpa - när färsen är billig.

Fiskgryta - när fisken är billig.

Pizza (hemmagjord) gör jag så billig och så näringsrik jag kan + pizzasallad som är riktigt billigt OCH nyttigt.

• Celindan

Ååååh Jeenie, HUR gör du Pizzasallad?? Har velat lära mig det i evigheter men det har inte blitt av o jag har inte hittat nåt recept!

Vet heller inte hur jag lagar mat med linser?? Vet heller inte hur jag ska använda nån annan rotfrukt än morot??

Shit så himla handikappad jag lät nu, för att vara mamma... *skäms*

Vore grymt tacksam för pizzasallad-recept iaf!!

• Jennie Brunflo

Pizzasallad finns det massor med versioner på. Det finns säkert i en kokbok du har. Det brukar heta vitkålssallad, pizzasallas, marinerad vitkål mm.
    VV har ett gott pizzasallarecept också.

Men men, du ska få några av mina recept.

Vänta...ska hämta...

• lata kocken Johanna

dryga uuuuuut

fiiinrivna morötter och palsternackor och lök förståss i köttfärssåsen - man kan få ut 8-10 portioner på 500g färs utan några som helst problem (och ungarna får i sej en massa vitaminer och mineraler ffa om man lagar i järngryta)

puread lök - är utmärkt till köttfärslimpor, köttbullar, pannbiffar mm ger några kronor billigare mat och saftigare dessutom

kålpudding - perfekt när färs och kål är billigt - mkt kål gör den saftigare och billigare
    går att göra i folieformar med 1-4 portioner i varje

• Nyfiken gul

Krossade tomater kan man göra en god pastasås på!!

Hacka en lök, i med tomatkross, salta o peppra, krydda med vitlök o oregano, späd med en skvätt grädde eller creme fraiche..

koka pasta till!!

---------

Till en pastasås kan du använda vad som helst egentligen...

__------------------------

Dryga ut maten ni lagar! Använd grönsaker, bönor, ärtor, linser osv i matlagningen och dryga ut kalopsen, pastasåsen eller vad ni har tänkt att göra..

• Celindan

Åh vad ni är gulliga!!

Väntar på receptet Jennie

JOhanna, suveränt tips med finrivna morötter o palsternacka i köttfärssåsen. Ska testa detta!
    Puréad lök....är detbara kokt lök som sedan körts i mixern?? Ska jag alltså blanda den med köttfärsen när jag gör en köttfärslimpa?? Hur mycket??

Nyfiken Gul, den absolut enda pastasås jag gör är vanlig, tråkig köttfärssås. Pastasåser som man gör från scratch själv är ju inte min starka sida...men har du några enkla o billiga favoriter vore jag jättetacksam om du delade med dig!! Kan ju testa en variant med krossade tomater...det blir ju som köttfärssås utan köttfärs typ...

• Jennie Brunflo

Pizzasallad
    4 Portioner

1kg Vitkål
    1 Röd paprika
    1 dl olja
    ½ dl Vinäger
    1 dl vatten
    Salt
    Grovmalen svartpeppar

Strimla vitkålen (på fina sidan i mixer, eller med osthyvel). Slaka den genom att lägga den i ett durkslag och hälla kokhett vatten över den. Strimla paprikan. Blanda oljan, vinägern, vattnet och kryddorna i en liten skål. Lägg kål och paprika i en stor skål och häll över dressingen. Blanda väl och låt stå många timmar.

Pizzasallad

1kg vitkål
    2 morötter
    1 dm purjo
    1dl vatten
    1dl olja
    1dl vinäger
    salt
    peppar

Strimla kålen. Grovriv morötterna. Ansa och skär purjon fint. Blanda i en stor skål. Koka upp ingredienserna till dressingen. Slå dressingen över salladen och dra på plastfolie. Låt stå till nästa dag. Håller minst 3 veckor i kylskåp.

Syrad vitkålssallad (inte pizzasallad)

1½ kg vitkål
    2 gröna äpplen
    2 gul lök
    2 dl russin
    2 tsk kummin

1 dl ättikssprit
    6 dl vatten
    1 dl socker
    1 tsk salt

Strimla vitkålen fint. Lägg den i stor kastrull. Hacka äpple och lök och lägg ner i grytan tillsammans med russin och kommin. Blanda lagen och häll ner i grytan. Koka upp och sjud på svag värme under lock i 20 minuter.
    Låt kålen kallna i kastrullen.
    Förvara i kylskåp.

• Jennie Brunflo

Glömde det här: (min mammas favvo)

3-veckorssallad

1kg vitkål
    1kg morötter
    1 grön paprika
    1 purjolök
    1 dl olja
    3/4 dl socker
    1 dl vitvinsvinäger
    1 dl vatten
    salt + peppar

Strimla grönsakerna fint i en stor bunke. Koka upp lagen och häll den över. Dra en folie över och låt svalna. Håller minst 3 veckor i kylen. (därav namnet )

• Celindan

Gulle dig Jennie Puss på dig i vårsolen!!

Tror jag kör på recept nummer ett, och överväger att genast klä på dottern o springa bort till affären o investeria i vitkål!

Tack tack tack!!

• Aaliyah

I Annas av Anna Bergenström finns ett recept på en jättegod tomatsås på lök, morötter, burktomater, crème fraiche, tomatpuré, buljongtärningar, oregano och hackad persilja. Serveras till pasta eller läggs i lasagne. Funkar även med mindre fet crème fraiche.

Annars är ju potatis ett stalltips. Gratäng, klyftor, potatisbullar, hasselbackare, bakad m.m.

Svar på tråden Billig mat!! Recept, tips & idéer!!