babymassage, olja?
Jag har hört att man kan använda vanlig "matolja" typ solrosolja och rapsolja när man masserar sitt barn. Stämmer detta?
Jag har hört att man kan använda vanlig "matolja" typ solrosolja och rapsolja när man masserar sitt barn. Stämmer detta?
Ja det stämmer! Vi använde olivolja, vilket vi fick rekommenderat från BB.
Ok. Jag har rapsolja hemma. Funkar det tror du?
Jag letade upp broschyren om magmassage som jag fick på BB. Det står såhär:
"För att underlätta massagen används olja. Använd en kallpressad vegetabilisk olja från t ex: aprikoskärna, druvkärna, solrosfrö, oliv, vetegrodd eller sesamfrö. Dessa finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker eller i hälsokostaffärer. Andra oljor ex barnolja eller lotion rekommenderas inte till massage pga att de oftast är animaliska och petroleumbaserade och kan ha en större benägenhet att täppa till porerna. Dessutom kan de innehålla parfym och konserveringsmedel."
Vi använder oss av mandelolja men vanlig olivolja går bra så varför skulle inte rapsolja funka??
Vi går på babymassage på bvc igång i veckan är super kul och Zaga värkligen älskar det.
Ok.. då testar jag rapsolja.. Det måste väl oxå gå..
Det ska vara en kallpressad olja, sen spelar det inte så stor roll vad det är för sort.
Matolja (den som heter så i affären) är inte bra. Den luktar pyton dessutom. Oljan måste vara vegetabilisk.
Använd druvkärneolja, jordnötsolja, mandelolja och rapsolja, sån som inte smakar eller luktar.
Olivolja går också bra men luktar och smakar ju inte gott direkt.
Vanlig barnolja ska man visst inte använda eftersom den innehåller annat än olja. Men jag masserar före badet, då går det bra med barnolja.
Viktigt är att ta rejält med olja så det glider bra. Du kan inte ta för mycket, men däremot för lite. Börja med fem minuter och utöka sedan. om barnet inte vill - sluta omedelbart. Det ska vara kul att masseras.
Massera mera!
Ok då verkar det som att rapsolja går bra då Tack för alla svar.
Hej!
På vårat bvc har de massageolja för spädbarn man kan köpa.
halloj!!
jag masserar med natusan baby oil gel den ä super bra å dryg!!