• Sharp

Varför inte Red bull?

Jag bara undrar, varför ska man inte dricka Red Bull när man är gravid? Det står något i stil med "kan inte rekomenderas till gravida" på burken...den innehåller väl inget konstigt eg? Mycket koffein möjligen...Inte för att jag är någon storkonsument men nu har skolan börjat igen och Red Bull har ju räddat ett antal föreläsningar när man varit riktigt trött och som gravid så är man ju konstant trött så ibland skulle det verkligen behövas!

• Svar på tråden Varför inte Red bull?
  • Sassafrass

Kan ju delvis vara för att man inte ska dricka så mycket koffein när man är gravid.

• PuhBjörn

Jag tror också att det är för koffeinet!

• H2O

Mjo, gissar på att det är just koffeininnehållet man syftar på. Har för mig att det är bra mkt mer koncentrerat än i vanligt kaffe (som man inte bör dricka mer än typ 3 koppar per dag av). Så det är väl kanske ingen höjdare då med red bull, man får ju i sig mer på en gång då också... kolla med livsmedlesverket också www.slv.se

Själv tycker jag red bull smakar som kolsyrat hallonsnöre, uäck! Men det är ju jag det...

• 2a Barnet

Under graviditeten är det inte bra men helt okey under förlossningen. Så jag har laddat upp. Har längtat efter det i 41 veckor.

• längtat

TYcker ni ska vara försiktiga med red bull över huvud taget. Har en kompis som dött av det. Red bull påverkar ditt hjärta att pumpa blodet snabbare och då kan du känna dig piggare men det kan oxå leda till att hjärtat inte orkar alls. Så var det för min kompis...
    Därför ska man oxå vara försiktig för det påverkar ju oxå bebisens hjärta..
    Och ska aldrig ges till barn !!!!

• Lolinondoda

Det är inte bara koffeinhalten som påverkar fostret Red Bull innehåller även Taurin och Ginseng. Ginseng har man kommit fram till kan öka missfallsrisken!

• Themis

En burk Red Bull innehåller i grunden en kopp kaffe med 7-8 sockerbitar i. Visst, det ger en kick, men ingen vidare nyttig kick för kroppen.

Man bör enligt de flesta källor inte få i sig mer än motsvarande 1-2 koppar kaffe om dagen som gravid och eftersom Red Bull nu är läsk och inte kaffe så har livsmedelsverket krävt att man varnar för koffeininnehållet i den så att den vanlige läskdrickaren observerar det.

Red Bull innehåller även taurin, en naturligt förekommande aminosyra som liknar antabus kemiskt. Och en burk innehåller mer taurin än vi får i oss via kosten på en hel dag. Man trodde ett tag 2001 att det är taurinet som kan orsaka hjärtproblem vid kombination med alkohol, vilket i så fall skulle kunna ligga bakom de dödsfall som rapporterats.

Men det senaste jag läste så verkar det som om de inte vet riktigt fortfarande. En del menar att ungdomarna som dog helt enkelt söp ihjäl sig på spriten, de bara råkade ha druckit Red Bull också.

Ginseng som också ingår i Red Bull varnas gravida för i bl a England. Ginsengpreparat anses enligt studier från både London och Hongkong kunna ge fosterskador.

• snutti

Säkrast att låta bli helt enkelt...

• Kaktusen

Skulle vilja höra med egna öron den läkaren som sa att dödsorsaken var en Red Bull. Möjligen om den damp ner i skallen på en från hög höjd. Eller blandat med annan skräp.
    Skeptisk.

• chess1979

hej

Jag e`i grav v7+0 och dricker ca 2st burkar redbull varje natt då jag jobbar natt . var på burken står det att det att man ej skall dricka det om man e`grav? tror ni att jag har orsakat fostret ngt nu? jag har inte sett ngn varnings text!

• meya

Kaktusen: Här i Sundsvall var det en tjej som dog på dansgolvet pga en red bull-drink... Du vet en sån som alla brukar dricka...

• Kaktusen

Jag dricker inte det själv just nu när jag är gravid, jag har läst varningstexten och tar sånt på allvar. Det finns ju en anledning till att de skriver det. MEN, jag upprepar, Om någon dör av det är det garanterat i kombination med annat.

• Carro Å

Jag dricker power up ibland,som red bull, bara en åt gången ... Tycker att det e jättebra att de varnar och sen får man använda sitt eget sunda förnuft.

• Niquilota

Apropå ginseng och graviditet. Från www.slv.se:

Råd vid graviditet och amning

Inom den stora grupp av ämnen som kallas hälsokostpreparat finns ämnen med toxiska egenskaper. Gravida och ammande kvinnor bör helt undvika ginseng-preparat och vara försiktiga (undvika överdosering) vid användning av linfrö och algprodukter. Angående coenzym Q-10 kan också försiktighet rekommenderas då uppgifter saknas avseende effekter under graviditet och amningsperiod. Även andra ämnen än de ovan nämnda kan ha oönskade effekter, vilket understryker vikten av att vara försiktig. Överdosera inte. I regel finns nämligen ingen som helst dokumentation om effekter av medlen under graviditet och amning.

• längtat

Ja i kombination med dans. Hon drack red bull för att dansa. Hjärtat orkade inte och hon dog.

• apelsina

Att dricka RedBull tillsammans med sprit måste ju vara något av de mest korkade man kan göra. Vilket jag försöker berätta för min sambo... men det skiter han i ...grrrrrrrrrrr
    Koffeinet höjer blodtrycket, ökar hjärtfrekvensen, taurin eller vad det heter är urindrivande så att kroppen riskerar att bli uttorkad = ännu värre bakfylla, osv, osv...
    Jag dricker av principskäl _aldrig_ red bull eller liknande. Inte käkar jag konstiga naturpreparat från hälsokostbutiker heller eftersom de inte har gått igenom läkemedelsverkets tester.

Ni märker att jag är lite anti mot dessa grejer

Men alla gör ju som de själv vill förstås.... Att käka på MacDonalds är tydligen också hälsofarligt om man ska tro de senaste nyheterna...

• Sharp

OK, tack för era svar. Då jag är i v 33 torde risken för missfall inte vara så stor och enligt livsmedelsverket var ju upp till 300 mg koffein om dagen OK så jag ska kolla hur mycket en burk innehåller. Jag kan inte dricka kaffe längre (tycker att det smakar apa nu när jag är gravid) så jag får ju inte i mig någon annan koffein just nu. Det skulle i så fall vara en nödlösning de dagar jag har föreläsning (1-2 dagar i veckan) så det är inga stora mängder Red Bull det skulle handla om. Har använt de några gånger förr då man jobbat natt och måste till plugget dagen efter och det brukar funka bra.

• Zissa

Har ju hört att Red Bull skall vara farligt för hjärtat.....men det kanske var om man blandade det som grogg? Jag kan varken säga bu eller bä!

Svar på tråden Varför inte Red bull?