• loves

Inledning på personligt brev??

hej på er:

nu måste jag ha lite tips från er experter där ute. Jag ska sända en intresse-anmälan till ett par företag ...de har med andra ord inte haft annons ute.
    Min mamma arbetar inom denna branschen och det är hon som ska ge dem ansökan på plats...

*ska jag skriva ngt om min mamma (hon är en av sveriges bästa säljare inom denna bransch, så på så sätt kanske de vore bra, men...) eller känns inte det lite "ungt" - eller ja, alltså, lite oseriöst? förstår ni hur jag tänker?

* hur ska jag inleda brevet? Jag har ett helt brev färdigt, förutom just första raden som borde locka dem att vilja läsa mer om mej... förslag? SNÄLLA!!!! (jag har redan skrivit varför branschen lockar mej i slutet av brevet, där jag nu också nämt min mamma) Eller borde detta stå i början?

Hoppas ngn fattar vad jag menar?? hahahha....

• Svar på tråden Inledning på personligt brev??
  • piixelslyna

Jag skulle ha skrivit det om varför just den branchen och din mamma i början ist. Då är du iaf säker på att de har hunnit läsa det. För alla brev läser de ju inte, utan väljer ut de som verkar mest intressanta. -svamlar-

• SpecialK

Jag tror vi svenskar i allmänhet är dåliga på att framhäva oss själva. Jag är heller inte den bästa på att formulera mig, men jag kör med klyschan "var dig själv" :) Hur skulle du tex presentera dig när du möter någon kompis kompis, eller hur skulle du beskriva dig själv då för att låta lite intressantare?

Kanske nämna något om det i första raden, att du är dig själv och att du skriver brevet precis som det faller dig in...

Lycka till!

• loves

ah..jag håller med er...men, mitt brev är skrivet typ:

"tjänsten

Jag sänder härmed en intresseanmälan om att få arbeta som ...hos Er organisation.

??????(Här vet jag inte vad jag ska skriva)...

För tillfället arbetar jag som....och har en examen i....bla bla"

• loves

det känns så torftigt att liksom direkt gå på vad man arbetar som, utan känns som om jag måste fylla ut några rader om mej själv innan....

Kanske ska pröva som första inlägget sa :att skriva ang. intresset ocj de i början?

• Poena

Vill du verkligen stå ut ska du försöka framhäva dina allra bästa egenskaper så i början

T ex
    Nogrann och stresstålig hästtjej med bred utbildning i ekonomi söker säljjobb hos branschens mest kunniga företag.

eller kan man tona ner det lite ex;

Efter 2 år som säljare på XX söker jag mig nu mot nya utmaningar. Jag tror att jag är en intressant kandidat för er, med en utbildning i ekonomi och marknadsföring, samt erfarenhet av sälj och kommunikation på XX.

• loves

det lät verkligen jätte bra!!!

Tackar!!!!

Svar på tråden Inledning på personligt brev??