• Anonym (Nervös vän)

Vita blodkroppar

Min kompis har mått väldig dåligt en tid nu. Hon tog prover som visade att hon inte har några vita blodkroppar och ska på återbesök imorgon. Hennes sänka låg på 25!!! Men vad kan de betyda om man inte har några vita blodkroppar?? Allvarligt??

• Svar på tråden Vita blodkroppar
  • Anonym (Nervös vän)

snälla..ingen som vet?

• Anonym (Samma här.)

Det kan betyda SLE, men många andra saker också. det är nog bara att vänta och se.
    Kram

• Anonym (Nyfiken)

En fråga..har hon inga vita blodkroppar??

• Anonym (Nervös vän)

Och vad är SLE??
    Nej vad jag förstod på henne fanns det inga i provet hon tog?

• Sandía

Hon måste mena att hon hade lågt antal.. Hoppas det går bra!

• Anonym (doc)

Det låter tyvärr som leukemi dvs blodcancer eller benmärgscancer. Kan även vara fråga om nåt autoimmunt som ovan beskrivits typ SLE, men det borde nog inte påverka leukocyterna (vita blodkropparna)snarare höja dem. Sänkan tyder på möjlig cancer, infektion eller nedsatt immunförsvar.
    Det finns även tillstånd där benmärgen slutar producera dessa celler, agranulocytos, kan vara en reaktion på ett läkemedel hon tagit. Svårt att säga med så lite bakgrundsuppgifter, men det låter nog väldigt allvarligt.Hon är säkert intagen på sjukhus hoppas jag?
    Doctor M

• Anonym

På vilket sätt har hon mått dåligt på sista tiden? några andra symtom än trötthet?
    Lågt antal blodkroppar tyder på bla Sle, tumörsjukdom, b12 brist etc..
    Sänkan på 25 kan bero på virusinfektion.

• Anonym (cancer ssk)

Jobbar inom hematologi (tex blodcancer) som sjuksköterska och jag får alltid dåliga vibbar när någon "blir av" med sina leukocyter då väldigt många med leukemi börjar så - tyvärr.
    Finns visst andra sjukdommar som också kan ge det symtomet men många av dem är lika/nästan lika tråkiga...

Hoppas din vän har något lättfixat/botbart som de nsabbt finner och kan hjälpa henne med!

• Anonym (Nyfiken)

Håller tummarna för din vän så att hon blir frisk snart!

Svar på tråden Vita blodkroppar