Ja, det är som "bubbelmaja" säger, det är mjölk i nästan allt! Jag utesluter det i min kost för att jag ammar min mjölkproteinallergiska dotter och det är inte det lättaste i alla lägen. Det gäller att läsa innehållsförteckningen på allt.
Andra ord för mjölkprodukter: Gräddpulver, Kasein, Kaseinat, Kvarg, Kärnmjölkspulver, Laktos, Mesost, Messmör, Mjukost, Mjölkalbumin, Mjölkchoklad, Mjölkglobulin, Mjölkprotein, Mjölkpulver, Mjölksocker, Mjölkäggvita, Natriumkaseinat, Nougat, Ostpulver, Skummjölk, Skummjölkspulver, Smältost, Smör, Torrmjölkspulver, Vassle, Vasslepulver.
Vegetabiliskt margarin ska vara helt vegetabiliskt och får inte innehålla mjölkprodukter. Vissa producenter skriver dock fel och skriver vegetabiliskt även om det inte är det. Säkrast är då att ringa konsumentkontakten.
Jag skulle råda dig att testa lite längre än en vecka för det tar ett tag innan alla mjölkprodukterna har lämnat din kropp.
Och det låter värre än vad det egentligen är med att utesluta mjölkprodukter, man lär sig fort.
Några sidor att läsa mer på:
www.allergisidan.com www.allergimat.com
Lycka till!