• 06 Pyret

Utesluta mjölkprodukter??

Hejsan

Min son som är 7 veckor snart har skrikit varje kväll nu i snart 4 veckor, vet ej om det är magont eller bara trötthet. Det är ju så svårt att veta vad som är fel när dom skriker.
    Han skriker i ca 1-2 timmar sen somnar han.

Tänkte att jag skulle ta o utesluta mjölkprodukter i en vecka o se om det blir bättre?? O då är min fråga vilka produkter man kan använda istället. tex. vilket smör osv?????
    O Är det mjölk i bröd o så också tro???

//Jessica

• Svar på tråden Utesluta mjölkprodukter??
  • MariaViktor

lättast är det att höra på BVC, när jag skulle utesluta mjölk fick jag en broshyr om vad jag kunde äta och inte kunde äta!

• bubbelmaja

Det är mjölk i nästan allt. Jag uteslöt mjölk för Vilmers skull och det var inte lätt, men det gick. Allt med mjölkprotein skulle tas bort. Så kolla noga på t.ex. bröd. Det finns i chips till och med. Havremjölk, oatley, använde jag i matlagning och det var jättebra. Mjölkfritt margarin finns i vanliga butiker. Lycka till!

• 06 Pyret

Vad var det som gjorde att ni valde att utesluta mjölkprodukter förresten?? Var era barn skrikiga o verkade ha ont eller var det något annat??
    Min lilla son verkar ju inte ha ont o han bajsar o kissar som han ska men han skriker verkligen varje kväll så man börjar ju undra vad det beror på. ´Han sover dåligt på dagarna men på natten sover han ganska bra, vaknar o äter lite o sen somnar han om.
    // Jessica

• Nane

Ja, det är som "bubbelmaja" säger, det är mjölk i nästan allt! Jag utesluter det i min kost för att jag ammar min mjölkproteinallergiska dotter och det är inte det lättaste i alla lägen. Det gäller att läsa innehållsförteckningen på allt.

Andra ord för mjölkprodukter: Gräddpulver, Kasein, Kaseinat, Kvarg, Kärnmjölkspulver, Laktos, Mesost, Messmör, Mjukost, Mjölkalbumin, Mjölkchoklad, Mjölkglobulin, Mjölkprotein, Mjölkpulver, Mjölksocker, Mjölkäggvita, Natriumkaseinat, Nougat, Ostpulver, Skummjölk, Skummjölkspulver, Smältost, Smör, Torrmjölkspulver, Vassle, Vasslepulver.
    Vegetabiliskt margarin ska vara helt vegetabiliskt och får inte innehålla mjölkprodukter. Vissa producenter skriver dock fel och skriver vegetabiliskt även om det inte är det. Säkrast är då att ringa konsumentkontakten.

Jag skulle råda dig att testa lite längre än en vecka för det tar ett tag innan alla mjölkprodukterna har lämnat din kropp.

Och det låter värre än vad det egentligen är med att utesluta mjölkprodukter, man lär sig fort.

Några sidor att läsa mer på:
    www.allergisidan.com www.allergimat.com

Lycka till!

• Nane

Min dotter fick klåda i huvudet. Men vi förstod inte att hon var allergisk mot något innan hon provade äta gröt första gången och läpparna svullnade upp och hon fick utslag i ansiktet. Då blev det illfart till sjukhuset. Några dagar senare pricktestades hon och det visade mjölk.

• bubbelmaja

Jag uteslöt mjölken eftersom Vilmer var ledsen på mycket och hade så svårt att komma till ro på datid. Det blev lite bättre. Mycket handlade nog om hans personlighet, men viss överkänslig het hade han nog för den värsta toppen, eller vad man kan säga, försvann.

• Mary Bell

Leona hade ont i magen...hon bajsar fortfarande bara var 10:e dag eller mer sällan, men JAG äter bättre =)

tips: carshamns smör, oatley vaniljsås, grädde etc på pringles chips och dip står det en ruta om de är vegan eller inte

jag är numera ofrivillig vegan eftersom jag redan var vegetarian när jag slutade med mjölken. testa minst 2 veckor, det är mitt tips. Leonas mage är fortfarnde kass men hon har inte lika ont. Förresten skriker hon som besatt om hon inte kan somna, det kan ju vara det också...lycka till

• Maysan

Jag kör helt mjölkfritt sedan 2 månader tillbaka. Funkar jättebra. Har testat att föra in lite mjölk för att se vad det gör och sonen har gallskrikit då.

Har Solhavre/havremjölk istället för vanlig mjölk. Tycker inte om soja mjölk. Oatly har mjölkprodukter som är havrebaserat och smakar som vanlig dricksmjölk, matlagningsgrädde (som funkar jättebra till både att ha i såser eller gratänger) och vaniljsås som går att vispa så den blir fluffig. Det finns grön/vit rutiga förpackningar från Rasio som har smörgåssmör, flytande margarin och vanligt bakmargarin som heter mjölkfritt. Alla dessa produkter är helt fria från komjölk/komjölksprotein. Alla dessa produkter finns på typ konsum, Coop, Ica eller liknade.

Tänk på att låglaktos eller laktosfritt inte är samma som mjölkfritt. Då har man bara tagit bort mjölksockret från mjölken och det är som att dricka vanlig mjölk då för en komjölksallergisk.

OM man tar bort alla mjölkprodukter från sin kost så är det viktigt med att tillföra extra kalcium. Jag tar det i tablettform. Man kan säkert kompettera det med annan kost men jag tar det i tablettform.

• Themis

Jag skippade också mjölken för magontets skull. Han hade lite ont på kvällarna ändå men det kom ner till en rimligare nivå när jag uteslöt mjölkprodukter.

Se upp för skaldjur också, det får en del tokont av, liksom choklad, kaffe och en hel massa andra saker-det är olika från barn till barn.

Svar på tråden Utesluta mjölkprodukter??