• Isis

Egna experiment med barnalbyl?

Inför den här omgången har jag funderat på att anamma studierna om acetylsalcylsyras eventuella positiva påverkan vid implantering. Kliniken vill inte skriva ut Trombyl, pga att det inte är bevisat att det hjälper. Men efter att ha läst lite utlåtanden från Urban Waldenström, överläkare på IVF-kliniken i Falun, känns det väl värt ett försök.

En halv Albyl Minor/dag har jag tänkt ta, som eget experiment. Kan ju knappast vara till skada iallafall. Är det någon annan av er tjejer som hört något ifrån er klinik angående just acetylsalicylsyra?

Vilka får t ex Trombyl efter ET och FET? Får ni som behandlas i Falun Trombyl?

Här finns länkar i ämnet:
    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,498301,00.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m677479.html

• Svar på tråden Egna experiment med barnalbyl?
  • Angla

Jag är också nyfiken på den forskningen men skulle aldrig själv ta det beslutet. Har tänkt att fråga min klinik sen. Men överlag så är jag skeptiskt till forskning som få kliniker utfört och anamar. Forskning bör ju ha på gått av flera och under många år för att kunna ge tillförlitliga resultat då all forskning bygger på gissningar coh antagande. Men som sagt ngn måste det ju forskas på också...

Hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig!

• Isis

Jag förstår din skepsis...
    Skulle heller inte vilja vara försökskanin i någon större utsträckning. Albyl minor däremot, känns inte riskabel att ta till... 3-åringar får äta preparatet. Dosen blir så låg, och om det finns minsta chans att det kan hjälpa mig på traven så känns det värt att testa!

Kram!

• Hilma

Hej !

Vad talar mot att det skulle kunna fungera ?

Kram Hilma

• Lajsa

Värt att testa men vad inte jag fattar är att när jag började med min behandling i våras så fick jag absolut inte ta läkemedel med acetylsalicylsyra utan bara vanlig panodil.
    Kan inte äta acetylsalisyra men jag antar att det blir lite tunnande i slemmhinnorna och även blodet så då är frågan är det bra om livmodersslemhinnan blir tunnare?
    Har ingen aning men Isis var säker innan du testar. Visst det är ju värt ett försök men fårga din läkare.

Väntar på spänning över vad du väljer....Lycka till!

Kram Lajsa!

• ÄngelBängel

Vi tog upp det här med acitylsalicylsyra med vår doktor vid samtalet, vi gör nu vår första IVF. Han sa att reslutaten med Acetylsalicylsyra såg lovande ut men tyckte inte att det var något vi skulle prova med redan första gången. Så här i Umeå verkar de tänka lite i dom banorna om det inte lyckas utan.

Vad trist att din doktor inte hade tagit till sig resultaten. De är väl så vitt jag förstår publicerade och i och med det medicinskt granskade av utomstående experter.

Jag skulle nog prova om jag var du, men jag vet inte om jag skulle berätta för doktorn. Det är ju en så låg dos.

• Ia7

Hej,
    vi har fått trombyl vid alla 3 insättningarna och vi går i Falun. 1 trombyl om dagen i 14dagar.

Kram Ia

• Linnéa31

Hej! Går också i Falun och har fått små, hjärtformade tabletter med hem efter ET båda gångerna. Antar att det är Trombyl men minns inte vad det stått på förpackningen. Man äter dem i 14 dagar som Ia nämner ovan.

All behandling inom svensk allmänsjukvård ska vara evidensbaserad, dvs baserad på vetenskapliga forskningsresultat. Jag litar helt och fullt på att de ger oss dessa tabletter eftersom det har påvisats god effekt. Är dock alltid tveksam till att 'experimentera' med tabletter på egen hand. Men jag fick en remiss för akupunktur först efter att jag själv läst på kring forskningen på eget initiativ. Ibland måste man tyvärr tjata lite och stå på sig menar jag. Lycka till, kram Linnéa

• Isis

Hej!

Hemkommen från en lyckad FET-dag! *glad*
    Nu är det bara att vänta igen...

Frågade läkaren om hon hade någon invändning mot att jag tar en halv Albyl Minor dagligen. Det var helt okej sa hon... Bara min mage klarar det så...

Så nu kör jag Albyl-experimentet!
    Kramis!

• karriäristen

Hrj

Isis - spännande!!! Ska man alltså ta dem efter ET, inte före?

kram, jag håller ett öga på ditt experiment, ligger ca två veckor efter dig den här gången!

Svar på tråden Egna experiment med barnalbyl?