• Anonym (pojkmamma)

Hur ska man tvätta snoppen på sitt barn?

...och när ska man börja med det?

Pinsam fråga tycker jag, som jag inte har vågat tagit upp med BVC, trots att det är bland det mest naturliga som finns. Jaja, nu kanske jag får svar på min fråga i alla fall!

• Svar på tråden Hur ska man tvätta snoppen på sitt barn?
  • Åsa

www.tryggabarn.nu/barn/index.asp (svar av barnläkare)

Ska man dra tillbaka förhuden på små pojkar?
    Nej, små pojkar har en fysiologiskt trång förhud, den ska inte gå att dra tillbaka. Under de första tre åren blir det mindre trångt och oftast går förhuden att dra tillbaka vid fem års ålder. Ibland kvarstår den trånga förhuden till tonåren.

När ska man börja tvätta pojkar under förhuden?
    Först när de blivit så gamla att förhuden går att dra tillbaka. Innan dess tvättar man bara utanpå.

• Anonym

ja åsa förklara det så bra :) jag undrade själv när min va liten så jag fråga och fick de svar som åsa har givit :) det sköter sig själv.

• Ekorrfamiljen

Jag brukade ta en våt tvättlapp och bara "dra" över snoppen. Se till att det inte var nåt bajs kvar i öppningen och så, men det går som sagt inte att dra tillbaka förhuden, så det ska man inte försöka med.

Vårt vackra språk - utarmat av fjortisar!!!
  • Frishta

Det där har jag haft problem med. Jag drog ju inte tillbaka förhuden, eftersom ingen visat att man skulle göra så. Men sen bytte mamma på honom, drog tillbaka förhuden litegrann och han var sååå röd. Inte undra på att han hade haft ont.
    Men nu blev jag förvirrad här. För min son var ju infekterad där, så på honom måste jag dra tillbaka förhuden lite. Men sen dess har det inte varit några problem.

• Ekorrfamiljen
    Frishta: Du kan alltså inte dra tillbaka förhuden över ollonet och tvätta bakom där. Precis i öppningen kan man dra tillbaka lite och se till att det inte finns bajs och annat äckel.

Man börjar såklart tvätta snoppen redan från början, glömde jag att säga.
    Vårt vackra språk - utarmat av fjortisar!!!
  • Frishta

Aha, då fattar jag. Har funderat länge över det där.

• mamma mys

men vaddå? ska man göra det? dra tillbaka förhuden o tvätta där? min son är 5 år o han kan dra tillbaka förhuden...(han tycker det är kul)

Svar på tråden Hur ska man tvätta snoppen på sitt barn?