• Bliglin

Försökt länge-när kolla?

Vi har inte använt preventivmedel alls under tre år nu, men har väl inte riktigt "försökt" på allvar mer än det sista halvåret. Med "försökt" menar jag alltså att vi medvetet försökt att pricka in sexet på och omkring ÄL. Ännu har inget hänt och jag undrar över när man "bör" kolla upp att allt står rätt till?
    Jag är 35 år. Jag har aldrig varit gravid/haft missfall. Jag är normalviktig och har sunda kostvanor. Har aldrig haft någon könssjukdom och har varken rökt eller snusat. Jag har alltid haft regelbunden mens (28 dagar) som en klocka, inga cystor eller andra problem... Därför har jag hittills dragit på att boka tid hos gynekolog och valt att bara fortsätta hoppas (och istället skyllt på att "vi nog inte prickade ägglossningen" den här gången heller). Men i min ålder är det kanske dumt?
    Kan man ha något "fel" på sina hormoner/äggledare/äggstockar etc utan att man märkt av det på smärta,blödningar etc och utan att någon gynekolog uppmärksammat konstigheter vid undersökningar och cellprov?
    Hur har det varit för er som har "konstaterade" svårigheter? Kom det som en överraskning eller hade ni märkt vissa tecken innan?
    Många frågor, inga svar... och jag inser ju själv när jag sitter här och skriver att jag antagligen borde ringa omgående och boka tid istället för att sitta här och skriva...
    Men hoppas i alla fall att någon här har lust att dela med sig av sina negativa erfarenheter...

• Svar på tråden Försökt länge-när kolla?
  • Sogo

Hej, tyvärr så kan det finnas fel i kroppen som försvårar att få barn som man inte har en aaaaning om. Många av oss här inne har diverse diagnoser och det ända man vet är att det tar tid..... Det tar tid att göra en utredning, mycket lång tid. Och det tar tid att göra fertilitetsbehandlingar. Och så tar det ännu längre tid att stå i kö till IVF. OSV.

Vad jag försöker säga är att det inte alls behöver vara något fel på dig, genomsnittstiden för att få till det är ändå ca 1 år. MEN, med tanke på att du är 35 och det visar sig att ni har något fel (kan ju faktiskt vara din man) så ökar inte chanserna att bli med barn ju äldre man blir. Så mitt råd är att du ringer din gynekolog direkt och säg att ni har försökt i 3 år. Så får du en fertilitetsutredning.

LYCKA TILL!

• Katta

Hej
    Tycker du ska ringa och få tid för utredning. Säj att ni försökt ca 1 år så får ni kanske tid fortare. För har man försökt i 3 år o inget hänt så tycker jag man ska prata med gyn.

Lycka till

Kram

//Katta

• Katta

Eller säj att ni har försökt i tre år förresten för åldern spelar en stor roll i utredningen. Här uppe i norr tex. är kön lång och jag vet att det är en åldersgräns för IVF där.

/Katta

• Bliglin

Tack för era snabba svar!
    Jag ska ta itu med det nu... Aaaargh... vad jobbigt! (innerst inne vill/vågar jag väl knappt av rädsla för att få reda på att jag eller sambon har något "fel". Men nu SKA jag ta tag i det)

Tack för uppmuntran!
    Kram

• piggen

Hej! säg att ni hållt på i 3 år. det har ni ju ändå eftersom ni haft oskyddat. i vissa landsting måste man försökt i två år innan man får hjälp (jönköping är ett sådant)så det beror på var du bor också.
    själv har vi varit utan skydd i 2 år och jag har tagit mod till mig att ringa idag,blev nekad hjälp i höstas, väntar nu på att bm ska ringa tillbaka. trodde att jag skulle kasta mig över telefonen men nu när vi är berättigade till hjälp blir jag jätte nervös för vad som ska hända...

Kram och lycka till

• flodputte

Det behöver inte vara fel på någon för att man skall få hjälp. Vi har inget "fel" och håller nu på med ivf(har oxå provat insemination).
    Jag har hört att man har rätt att komma på utredning efter ett halvår om man är 35 och mer. Sök på en privat klinik om inte landstinget tar emot.

Lycka till!

• rosakaninen

Jag skulle ha sökt hjälp nu, för du har ju inget att förlora. Du kanske vill ha flera barn och då är det hög tid att köra igång. Lycka till!

• Pico

Sök hjälp nu! För oss var det som för flodputte, allt tiptop men ändå ingen graviditet. Det finns hjälp att få men köerna kan vara långa och 35 år börjar bli en ålder....

Lycka till!!
    Pico, oxå 35 och ivf:are

Svar på tråden Försökt länge-när kolla?