• Jenny70

Gamla 50-öringarna...??

Någon som vet ifall man fortfarande kan växla in dom?? Hittade idag (!) en låda där barnen börjat samla pengar till en studsmatta...där var nog 60-70 kronor i dom gamla 50-öringarna.

• Svar på tråden Gamla 50-öringarna...??
  • Tinko

Går att växla in på banken fram till 28april har jag för mig.

• millis71

sorry...

dom pengarna bränner inne... dom slutade att fungera den 31/12-05. banken tar inte emot dom längre...

• Jenny Tom

Banken tar i mot dem längre i affrän slutade de gälla vid nyår men gå till banken kan du nog fixa det

• jezzzzzika

banken växlade in dom ett bra tag efter dom slutade fungerar i affären (31/12 -05)! skynda dej dit o kolla!

• Molnet

Är det bara de i brons som funkar nu?

• Tinko

är du säker millis? Jag jobbar i butik och vi har blivit tillsagda att säga åt kunderna att deras gamla pengar går att växla in fram tills slutet av april.

• Duckan74

Vilken bra fråga! Vi har massa gamla 50-öringar. Ska genast samla ihop dem och gå och växla in dem. Tack för tipset !

• carina p

Jag var på banken med gamla femtio öringar. De tar inte emot dem

• Molnet

Meh varför tas de inte emot om det står att det ska gå fram till och med 28 april??

• Jenny70

Tack snälla! Snabba svar! Är det den 28:e så var det ju verkligen i "grevens tid"!! Visst, ingen förmögenhet direkt, men ändå förargligt om det bara skulle vara till att slänga pengarna! Det om nå´t bär väl emot en - att slänga pengar?!

• carina p

De tog inte emot dem på min bank i alla fall. Jag har ingen anledning att sitta här och hitta på det

• Molnet

carina

ingen säger att du hittar på, jag tycker det är skumt att banken inte tar emot dem om det uttryckligen står att det ska gå.

• millis71

tinko:
    banken tog inte emot mina gamla 50öringar när vi växlade in skrammel för några veckor sen....

carina p:
    som sagt, banken tog inte emot mina heller...

riksbanken har satt en datum, 28/4, men jag tror att varje enskild bank själv avgör om dom vill ta sig an "besväret" att skicka dom vidare.

ts: du får nog gå o fråga din egen bank om dom tar dom el inte... lycka till!!

• lillalina

Jag jobbar på bank och sedlarna/mynten som blev ogiltiga vid årsskiftet går fortfarande att växla in. Absolut sista dagen är 28 april så skynda skynda! ;)

/lilla LINA

• carina p

lillalina: Varför tog de då inte emot mina? Och inte millis71? Skumt!

• nattinattio

flickan var påskkärring å fick minst totalt 20-30 kr i gamla 50 öringar! tycker det är fult...

nu är hon så pass liten så jag plockade bort dem utan att hon såg å la dit enkr istället..å förvisso fick hon å hennes kompis ihop 440,- bra lön för 2 timmars arbete, kanske skulle sattsa på de yrket?

• Jenny70

Måste berätta att jag precis varit & växlat in 50-öringarna! Exakt 50 kr blev det! Alltid något! =)

• brokig

nattinattio: Jag tycker iofs det är fulare att skicka sina barn ut att tigga än att ge bort pengar som fortfarande går att växla in.

• nattinattio

brokig: va bra att du inte bor här i byn då, många har sagt att de var så trevligt att det kom påskkäringar att det verkligen är en tradition de saknat under flera år... (tror inte att det var just bara de som gav gamla 50 öringar som tyckte så)
    Dessutom gav de en påsklilja samt en påskteckning till alla de var till. Jag tycker det var fint å inte alls tiggeri i den bemärkelsen som dy tycker.

Svar på tråden Gamla 50-öringarna...??