• rubina

Jag äter godis varje dag och kan inte sluta!

Hej!
    Det är skrämmande när jag tänker på hur mycket godis och dricka jag tryckt i mig under alla år.
    Är 39 år och har ätit godis i stort sett varje dag sedan tonåren.
    Har läst Sockerbomben och inser att jag är sockerberoende.
    Någon som har klarat av att besegra det här hemska suget efter socker?

• Svar på tråden Jag äter godis varje dag och kan inte sluta!
  • Mysanpysan

Jag tror att du skulle behöva få hjälp av läkare. Kan du inte söka den hjälpen.
    Hur har du det med vikten, tänderna och hälsan iövrigt?
    Lycka till kan jag bara säga!

• Kimmiss

Hej! jag har också varit sån som ätit godis nästan varje dag i flera års tid, men för två månader sedan besämde jag mig för att sluta eftersom jag hade gått upp i vikt, och sedan dess har jag inte ätit någon godis och inte varit sugen heller. det gäller bara att bestämma sig..... Lycka till!

• CeeJay

Jag är också sockerberoende - ska gå med i aftonbladets viktklubb för att "lära mig" att äta rätt och god mat som är nyttig för kroppen. Vissa dagar tycker jag att jag lever för att äta men jag ska försöka ändra mitt tankesätt till att äta för att leva - dvs sundare ! Jag VET att hela jag mår bra av att äta sundare och nyttigare - men jag tänker aldrig att jag ALDRIG mer ska få äta något onyttigt - så skulle jag inte fixa det. Kika in hos mig om du vill så kan vi peppa och stötta varandra

• missis

Men du!! har du provat med krom tabletter, de finns receptfritt på apoteket o minskar sötsuget. sedan är det från början det är som jobbigast, men när du har varit utan godis i en vecka så känner du inte lika stort sug, försök att bara äta på tex lördagarna, då har du något att se fram imot när det är som värst

• rubina

Hej!
    Har provat krom men det hjälpte inte alls.
    Skulle behöva gå ner ca 7 kilo men är inte direkt tjock trots allt godis.

Till CeeJay!
    Hur messar man privat??

• Anonym (beroende)

TS :

Här har du en till som är sockerberoende, äter godis & sötsaker, dricker läsk VARJE dag, det är ett måste för mej, så är det bara! Dock har jag aldrig haft problem med det som massa övervikt eller liknande, utan jag tränar en hel del också så att det går jämt ut. Annars vet jag inte på vilket sett det skulle vara skadligt? Tänderna kanske!? Dock vet jag inte hur jag skulle kunna sluta upp med ätande, då det är som en drog för mej, får jag inte min dagliga ranson så vågar ingen gå i närheten av mej, blir en riktig surpuppa! Så jag undrar jag om jag någonsin kommer kunna övervinna mitt sockerberoende!

• CeeJay

Åh jag vet inte faktiskt - tänkte vi skulle "snacka" genom våra GB...

• rubina

Det är tyvärr så att bukspottkörteln får arbeta på högvarv hela tiden och risken för diabetes är stor!
    Hade önskat att det argumenetet hade bitit på mig men när suget slår till försvinner allt logiskt tänkande.

Svar på tråden Jag äter godis varje dag och kan inte sluta!