• Anonym (Orolig)

Blod i avföring

Jag hade blod i avföringen en dag, som liksom var rinnande för sig. Det har inte hänt något mer..
    Någon som vet om det är farligt...har läst på internet om hemorojder och cancer...men inte fått klart för mig om det kan vara det om det bara hänt en gång sådär..

Någon som vet?? Orolig!

• Svar på tråden Blod i avföring
  • Eofrysina

Det där kan man få av massor av anledningar. Om det läkte direkt och inte är återkommande ska du nog inte oroa dig.

• anneli85

det låter definitivt inge bra. du borde höra med din vårdcentral.

• Anonym (Jag med)

Hade blod i det jag med,råkade se det(vem tittar på det som kommer ut varje gång?),och det var i fredags,tre dagar sedan.Såg ut som om lite tjockt blod "inkapslat" i avföringen..orolig! Har fickor på tarmarna,haft mkt ont i magen nu ett par dagar. Ringde mag&tarm för förfrågan och helst en tid i dag,men kom inte ens fram på deras en timmes telefontid! Mitt blod rann inte,o har mens som just startat ungefär samtidigt.

• Anonym (1980)

till anonym(orolig)
    Jag har haft jätte mycket problem med magen, hade magkatarr ganska länge. Läkaren trodde att jag kunde ha blödande magsår för att jag stressade så mycket. Jag fick lämna avföringsprov (tog ett varje dag under några dagar), de sa att det kunde finnas blod där om man hade blödande magsår.
    Kan det vara något du har??

• Eofrysina

Jag lever med en tarmsjukdom som gör att jag får blödningar. Så vitt jag vet är det vanligare än folk tror med sådana här problem och om det är färskt blod behöver det inte vara så illa. Man ska vara försiktig om det är ett återkommande problem, eller om blodet är levrat. Så vitt jag förstått så ökar cancerrisken i tarmen om man har ett långvarigt problem med blödningar. Problemet är dock att läkarna inte har så bra koll på tarmproblem ännu. Du kan ta och ringa din vårdcentral om du är orolig, men min erfarenhet är att det ändå kan ta ganska lång tid att få till en adekvat underökning av läkare och tro mig... de undersökningarna vill man inte göra i onödan.

Svar på tråden Blod i avföring