• skruttis77

felsydd i underlivet

Jag fick en total sfinkter för 5 månader sedan, och mår jättedåligt är absolut inte återställd. Det ironiska i det hela är att jag klarade mig bra invärtes i slidan så jag har inga sexuella problem mina problem sitter lite längre bak.

Jag förstår dig, det är hemskt att få livet ( underlivet) förstört pga av en förlossning, som ska vara det naturligaste i världen!!

De kan ju transplantera armar och ansiktet och gud vet vad, varför ska det vara så komplicerat att ställa allting till rätta efter en olycklig förlossning.

• skruttis77

Hur lång tid har man på sig att anmäla till patientförsäkringen?´

Jag vet inte vad man ska klassa min stora bristning som, men inte var det min egen kropps fel ( vilket otroligt klumpigt formulering av läkare) jag är övertygad om att i mitt fall var det sugklocka i kombination med maxdropp och att det bedömdes vara bråttom, läkaren drog för fort+ att jag tog i för kung och fosterland hela barnet kom ut på en värk.

Flisan: tyckte det verkligen inte att du var mer än 5 proc invalid, när ditt samliv är förstört? du verkar vara tuff och stark som kämpar på för din rätt, och alla ni andra också. Det är inte klokt att det förekommer 2000 talet att man blir felsydd, kan man inte sy ordentligt så får man väl öva på en apelsin först! Underlivet är ju ett jätteviktigt område med en massa olika lager som måste sys ihop korrekt efter en bristning.

Jag har ju ådragit mig en allvarlig förlossningsskada, men till skillnd från en del andra så är jag förmodligen korrekt sydd, de sydde på op i 1 timme och de kallade in den mest erfarne kirurgen för att det skulle bli så bra som möjligt, nu återstår det att se hur bra jag blir.

• skruttis77

Flisan: ska du föda vaginalt den här gången oxå? kunde de inte sy rätt efter andra förlossningen eller blev det fel då med?

Vad gör de om du brister en gång till syr de bara "hjälpligt "ihop det då eller?

Du är jättemodig som vågar föda vaginalt igen, mig får de hellre avliva än att jag gör om det.

• skruttis77

Det är nog inte jätteovanligt med sfinkterrupturer, tyvärr så har de ökat. Händer väl i ca 5 proc av fallen, alltså är det väldigt stor chans att ens förlossning går bra!

Vissa faktorer ökar risken för stora bristningar, sugklocka och tång är väl de största riskfaktorer i kombination förstföderska ( rätta mig om jag har fel) och att det är bråttom att få ut barnet. Min BM som var med vid förlossningen sa att som personal så håller man lite andan när sugklockan kommer fram och tänker hoppas det går bra, oftast gör det det men inte alltid.

Det är inge roligt kan jag säga att tillhöra den här skaran kvinnor som fått sfinkterskada.

Det upplevs som vanligt eftersom detta är ett sådant forum där vi kan diskutera sådant här. Det är ingenting som man vill tala om med vem som helst. Jag är inte återställd efter min förlossning ( hoppas vid min gud att jag blir) men det är ingen som märker det i mitt vanliga liv, jag lägger otroligt mkt energi på att dölja det hela.

Man pratar ju inte om sådana här saker, inte jag iallafall. Därför tycker jag att det är så skönt att kunna diskutera här och att man ser att det finns andra som går igenom samma saker.

Flisan : hoppas du inte känner dig bestulen på din tråd?

• skruttis77

nej precis det är ingen som talar om efter förlossningen, jag kommer ihåg hur jag att på toaletten och tjöt av smärta och ångest ochtyckte attdethela var 100 ggr värre än förlossningen, men jag skulle stå ut med den smärtan det allra värsta är väl att man fått livet förstört.

Helle04: Jag fick en total ruptur ( brast typ så mkt det som det går på den ledden)jag har inte fått göra UL, jag ringde och grät efter 4 v och undrade om ngn verkligen inte skulle titta på det hela, en BM som var skitirriterad men till slut så bokade hon in en läkartid. jag skulle egentligen bara ha 1 (!) återbesök. Sjukgymnast fick jag komma till 2 ggr, 1 ggr ringde jag själv. Nu ska jag på ett läkarbesök igen, är livrädd att hon ska säga att livet inte blir bättre än så här sorry!. Mig skickade de hem från BB med ett HB på 75, men jag ville iof hem, kunde lika gärna ligga hemma med alla smärta och rädsla, fick inte mer hjälp på BB.

• skruttis77

Helle04:
    Det är 5mån sedan förlossningen
    Läkaren som jag var till kände och tittade på sfinkter och så fick jag knipa, hennes primära bedömning var att jag hade god knipförmåga. Jag tycker att det går väldigt långsamt, mina problem är att hålla gaser. Det har blivit succesivt lite bättre men det är inte bra! Jag känner mig jättetressad för jag har känt ngn slag deadline vid 6 mån, är jag inte bra då så blir jag aldrig bra, men jag vet flera som säger att det tar längre tid än så. Men det är svårt att inte oroa sig! Skönt att höra att du mår bra iallafall, kan tänka mig att vi fick samma typ av skada. Jag har skrivit ganska många inlägg om sfinkterrupturer för jag mår så himla dåligt av alltihop, så det skänker alltid hopp när det finns fler och att ni känner hyfsat återställda.

Svar på tråden felsydd i underlivet