felsydd i underlivet
Oj, stå på er tjejer! Jag förvånas gång på gång när jag läser om andras förlossningar och hur de blir behandlade med t ex klipp och sydda utan bedövning.
Jag är så otroligt glad att jag fick föda på BB Stockholm. De har en bra policy. Det är kvinnan som föder och det är hon som bestämmer. De är väldigt restriktiva med klipp och de skulle aldrig klippa eller sy utan bedövning. Bedövning är kvinnans rätt. Tack vare dem är jag jätte nöjd med min förlossning och jag klarade mig på enbart lustgas. Enligt dem är det aldrig för sent för en bedövning och det var det som gjorde att jag kunde vänta med EDA, eftersom jag visste att jag hade kraften att säga NU om jag ville ha den även om jag varit öppen 10 cm.
Jag sprack en del också men klarade mig precis från sfinkter ruptur. Det hade jag mig själv att skylla, eftersom barnmorskan sa att jag inte skulle krysta precis när huvudet trängde ut, men jag kände att jag aldrig skulle hinna få ut hela huvudet under den värken om jag inte själv hjälpte till (det ville jag för det gjorde så ont) så jag tog i allt vad jag hade och fick ut huvudet...
Ja, dessa bristningar ökar och det är för att vi använder mer bedövning och inte känner hur och när vi ska krysta, vi använder mer sugklocka och tång det också till följd att bedövningarna och dessutom krystar vi fel (vi trycker på som om vi skulle gå på toa istället för att låta kroppen sköta det själv). Vi är konstruerade för att vi ska klara av en förlossning utan att brista!