• silverstar

katten krafsar!

På nätterna sover katten i sin fåtölj i vardagsrummet där hon har sina filtar. Vi stänger dörren till sovrummet men frammåt morgonkvisten börjar hon krafsa på dörren. Det är inte lite, utan hon står kvar och håller på ända till man går upp. Då får hon vara i badrummet tills vi ska gå upp på morgonen. Trots detta lär hon sig inte att sluta krafsa. Vi har även försökt att ignorera henne för att hon ska ge upp, men inte... Någon som har tips på hur vi kan få henne att sluta krafsa???

• Svar på tråden katten krafsar!
  • zelda71

Katter är ju som katter är. Dom vill tyvärr ha tillgång till hela huset. Dom tycker att det är du som är gäst i huset. Låt henne vara överallt så kanske det går bättre.

• Birgitta2

Japp, det är svårt att stänga ute katter. De vill ju vara hos dig! Och sen är det inte så att du äger katten, det är katten som äger dig! Accepterar man det så brukar det fungera. Tycker ändå hon är jätteduktig som faktiskt låter er sova ifred nästan hela natten. Det hade inte mina klarat!

• silverstar

Jo jag vet, hundar har ägare och katter har personal!! Saken är ju den att om hon får tillgång till sovrummet på natten så studsar hon omkring i sängen och pratar med oss. Därför får hon sova i sin fåtölj. Den andra anledningen är sambons son som snart ska börja med sina näter hos oss då vill jag inte att hon ska vara i hans säng på natten...

Min peppar peppar, inatt krafsade hon inte en enda gång så nu ska hon få något riktigt gott av mig!!

• anime

Såg ett program på tv där en dam hade en katt som var ännu värre på att krafsa än er katt. De hade testat att sätta upp plexiglas på dörren där katten krafsar. Tydligen gillar de inte känslan av plast under klorna, kan ju vara värt att testa..

• silverstar

Aha... Jag försökte med ett tygstycke men då tyckte hon bara att det var jättebra och stod och vässade klorna där halva natten istället... Plexiglas är kanske ingen dum ide, tåls att tänka på!

• Chutzpah

katter är ju alltid, alltid på fel sidan stängda dörrar.

• Millan1972

Hej! Vi har samma problem med våran katt. Vi brukar sätta en vid bunke utanför dörren. Typ som ett babybad med vatten i. Då krafsar hon inte. Visst du måste se upp när du går upp o kissar på natten men det hjälper. Sen kan du prova ta bort den efter ett par dagar. Våran katt kommer inte lika ofta längre.
    /Milla

• Morticia

Om ni ställer klösbrädan där då? Och sedan flyttar den en bit i taget.
    Eller kanske vara riktigt elak och ställa kattlådan där ett tag, då tycker hon inte det är så trevligt.

Inte konstigt om man är paranoid - alla är ju ute efter mig! *ironi*
  • Morticia

Är hon kastrerad? Vår honkatt häll på så när hon löpte.

• Sommartider

Det går att testa med fy sprej om det är enstaka ställen du vill att din katt ska undvika..
    Men glöm inte att spreja ofta annars försvinner lukten....
    Annars är det svårt att bryta en dålig vana...
    Vi låter våra katter såva hos oss så det problemet har vi inte hemma..
    men på vårat sommar torp får vi stänga in katterna hos oss då svärföreldrarnas katt är riktig elak på natten..Vi delar på torpet så det får lösa sig så nu så länge..
    då krafsar våra katter och vill ut i hela huset och natt busa..
    Jätte jobbigt..
    Då köpte jag fy sprej och sprutade på dörren..
    Det hjälpte oss att få natt ro i alla fall..

• silverstar

Ska prova med fy-spray och att ställa hennes toalett där på natten. Hon är kastrerad så det beror inte på det. Det beror väl helt enkelt på att katter inte tycker om stängda dörrar och att hon vill hålla kollen på oss... Ska prova en natt till utan något alls nu, det gick ju faktiskt bra inatt!!!

Massa tack för tipsen!!!

• Chino

vår kastrerade hankatt är likadan. Vi får inte ha en dörr stängd utan att han är där och krafsar. Han krafsar även på fönstret i sovrummet när han vill ut på morgon kvisten. Vi har i alla fall löst det med att hålla dörrarna öppna.

• Chippis

Har samma problem tyvärr och vet inte vad jag ska göra...min ena katt vässar alltid klorna under sängen vilket är mycket irriterande vid 4 tiden på morgonen, när vi då stänger ut den då hoppar den istället upp på handtaget tills det öppnas så det ekar i hela huset.

Snälla kom med goda råd

• Morticia
    Chippis skrev 2006-04-28 21:19:18 följande:
    Har samma problem tyvärr och vet inte vad jag ska göra...min ena katt vässar alltid klorna under sängen vilket är mycket irriterande vid 4 tiden på morgonen, när vi då stänger ut den då hoppar den istället upp på handtaget tills det öppnas så det ekar i hela huset.Snälla kom med goda råd
    Ställ klösbrädan vid sängen. Häll kattmynta på den, så flyttar du systematiskt ut klösbrädan ur rummet.
    Jag tror att din katt vill ha uppmärksamhet då, och därför gör den så. Kan gå att bryta den vanan. Går den ut kan ni kanske ha kattlucka. Är maten slut? Häll upp extra på kvällen.
  • silverstar

Har provat med "fy-spray", men den hade snarare motsatt effekt på henne. Vi har faktiskt löst det hela så nu att vi bäddar åt henne med hennes filt och säng i badrummet. Ställer in gott om mat och nytt vatten på kvällen när vi går och lägger oss. Hon går direkt och lägger sig i sin bädd och tycks även hon sova bättre på natten nu och gör inga försök för att komma ut därifrån. Hon får komma in till oss när den första av oss går upp och kissar på morgonen...

Svar på tråden katten krafsar!