• 9799

Beräkna ut vuxen längd på barnet?

Är det någon som vet hur man räknar ut barnets längd som vuxen? Jag vet att det finns en tabell där man räknar ut medelföräldralängden. Men jag förstår inte resultatet. Någon som vet?

• Svar på tråden Beräkna ut vuxen längd på barnet?
  • Birgitta2

Jag minns den där beräkningen. Enligt den skulle min son bli 185 cm lång i vuxen ålder... Han är idag 196(!). Så ärligt talat ger jag inte mycket för den. DOck kommer jag inte ihåg hur man räknade på det.

• klurifax

Det finns många olika...
    *Längden vid 1 år + 100 cm = Vuxenlängden
    *Längden vid 2 år gånger 2 = Vuxenlängden
    *Lägg ihop båda föräldrarnas längd, dela med två. Lägg till 6,5 cm för en pojke, dra ifrån lika mycket om det är en flicka. Den summan du nu får fram är vuxenlängden plus minus tio cm.
    *Mammans längd + Pappans längd/2 = +0-10 cm för pojke och -0-10 cm för flicka = Vuxenlängden

• AnnaKarin79

jag gjorde en koll när jag gick i 6an, strax efter jag fått min mens, eftersom då slutar man som tjej oftast att växa. Då mätte de handleden på ngt sätt, och kollade hur lång jag skulle bli ( var väldigt lång i 6an, nästan 1.70). Och då kunde de se att jag nog inte skulle växa så mkt mer.

Men det var ju förståss först i 6an som man gjorde den kollen...

• dison

Det vuxenmått som räknas fram kan diffa 10 cm ner eller upp beroende på pubertetens start m.m.. Man brukar säga att en tjej växer max 5 cm efter att hon fått mens, men det stämmer inte alltid, jag fick mens när jag var 9 år och växte ändå flera år till och blev 1.71 cm.

• 2bm

"Klurifaxens" beräkningar har jag också hört om! Isåfall blir min äldsta dotter 1.90 cm vid vuxen ålder - stackars flicka var nämligen 95 cm lång vid två år. Vid 1 års ålder var hon 80,2 cm så då blir hon 1.80 (lite bättre) . Jag är 1.71 + pappa 1.86 delat med 2 = 1.78m - 6.5cm= 1.715m ´låter ju något bättre. Hon är idag 6 år och är ungefär 132-135 cm lång, så hon är lång! Ska bli spännande och se vart det bär. Hoppas hon inte blir allt för lång, kan vara jobbigt som tjej.

• Flickmamma 75

Jag provade en av klurifax metoder nu,
    plusade ihop min och döttrarnas pappas längd, delade med 2
    och tog minus 6.5

Isåfall ska mina tjejers längd i vuxen ålder bli 180.5
    Dom äldsta är ju inte så långt ifrån iochförsig
    (13 åringen: 1.74 & 14 åringen: 1.76) så man vet ju aldrig.

• Katta

Min dotter blir 185 cm lång. Bäst att se till så hon blir intressarad av sport

//Katta

• vårlängtan

Jag har hört att man dubblar längden när man är två år.

• abnocto

Jag tror inte ett dugg på dessa regler. De kan kanske ge vissa en hum om vilken längd barnen hamnar på men sedan finns säkert 1000-tals undantag.
    Min dotter var lång som liten men sedan "avstannade" hon ung när hon började skolan så jag tror inte hon blir längre än 1.58. Och då har hon två långa (1.75 o 1.85) föräldrar. Man förklarar med att det har med gener att göra och inte med hur långa föräldrarna är. Och så länge man passerar 1.50 anses man inte som dvärg utan normalväxt, hon är INTE lycklig.

Svar på tråden Beräkna ut vuxen längd på barnet?