• Mia83

Hur var din första körlektion?

Imorgon är min första körlektion inbokad.
    Nu undrar jag hur det var för er när ni körde första gången med körskola, ni som inte hade ngn körvana innan.
    Vad fick ni göra? Var ni mkt nervösa (Det är jag, skakar nästan när jag tänker på det...)? Gick nervositeten över fort?
    Kände ni att ni snabbt fick förtroende för läraren?
    Vore kul att höra om era erfarenheter!

• Svar på tråden Hur var din första körlektion?
  • AnnaKarin79

NERVÖST!!
    Men han som jag körde för var väldigt vänlig och trevlig och skämtade med mig.. sen att jag inte klarade mig var en annan femma ..

• Mia83

Inte klarade dig? Menar du uppkörningen nu?

• AnnaKarin79

ja, jag blev kuggad.. bara att ta nya tag. usch jag vill bara så den där förbannade lappen klar!
    Men lycka till! Ta djupa andetag och försök vara lugn. Säg till läraren om du är nervös.. Om du tex kör med en bil som du aldrig kört med förut, så be kanske att få 'prova koppling -broms' genom att bara köra ett varv på ngn parkering innan. Jag borde bett om det, men gjorde det inte..

• kana

Jag ska inte skrämma dej....

Min 1:a var sisådär.
    Hade kört sen ja var 16....min lärare hånade mej för att jag kom från landet....undrade varför jag behövde körkort, för där jag bodde gick det ju bara kossor på vägen.....

Jag blev så iritterad så jag höll på att köra i diket, å han blev skitskraj och upprörd Skrattande

Sen när lektionen sa jag till honom att jag skulle byta lärare...

Jag hade helt enkelt väldigt otur med läraren, han jobbade inte kvar så länge till efter det (inte pga av detta utan av andra skäl som hade hänt med andra elever)

Men för dej går det nog bra, det tror jag, inget att vara nervös för

Lycka till!

• AnnaKarin79

Sorry jag läste uppkörning.. Förlåt!
    Lektionen var mkt bättre, men fortfarande nervös, men en bra lärare som, repcis som uppkörningsläraren, skämtade och pratade med en under körningen. Det är din först lektion, du är där för att lära dig, man kan inte kunna från början...

• Kalina

Min första bilskol-lärare var en idiot som bara skrek och gormade när man gjorde fel. Så den första lektionen var inte så kul. I början fick jag mest köra runt i villa områden och träna på att starta i uppförbacke och starta från trottoarkanter osv.
     Bytte dock körskola och fick en jätte bra lärare som gjorde att jag såg fram emot lektionerna och hade kul när jag övningskörde.

Lilla bus...mammas kärlek.
  • penapöna

För mej försvann nervositeten när jag väl satt i förarsätet. Första lektionen körde körskoleläraren till en parkeringsplats där vi bytte så jag körde istället. Fick starta, köra 10 meter, stanna, ta ur nyckeln, starta osv flertalet gånger. Det var mest starta, stanna, växla från ettan till tvåan och titta i speglar första lektionen som väl var 40 min eller så.

Jag har inte gillat någon av mina körskolelärare och det har tyvärr tagit bort lusten för att ta körkort. Så jag kör cykel

• Mia83

Tack för alla svar! Känns skönt att ha lite kött på benen så att säga. Och det är väl helt enkelt så att man får acceptera att man sätter sig i bilen som nybörjare och att läraren troligtvis varit med om det förr.
    Nu har jag iaf bokat in teoriprovet om 3v.
    Hoppas bara att alla körlektioner (Har 20st inbokade, och 18 st till inplanerade ifall det behövs) ger så mkt som jag hoppas på.
    Har ju som mål att vara klar för uppkörning om max 2 månader, sen får man väl se hur länge man får vänta på uppkörningstid också. Hoppas bara det inte blir allt för stort glapp mellan lektionerna och uppkörningstillfället.....fast då kanske man helt enkelt får boka in ett par lektioner till precis innan, så man är säker på att allt fortfarande sitter.

• penapöna

Uppkörningstid brukar det ju vara lite väntetid på tyvärr. Men körskolorna har fasta tider för uppkörning. Ska du köra privat också? För annars är 20 lektioner inte så mycket.
    Lycka till! Du har några tuffa veckor framför dig med all teori o körning.

• Mia83

penapöna

Jag har hittills endast kunnat boka 20 lektioner via internet, men ska boka 18 till imorgon direkt med förskolan. Om det räcker eller ej återstår att se, annars tar jag fler lektioner.
    Eftersom jag väntar mitt andra barn om 10v så är det nu eller inte på några år, så det för kosta vad det kosta vill.
    Nej, jag komemr troligtvis inte att köra privat, mer än kanske ngn enstaka gång om tillfälle ges.

• Meline

Min körlärare körde ut bilen till ett industriområde, där fick jag köra runt ett slag, växla och krypköra. Tyckte nog mest att det var roligt, minns inte att jag var särskilt nervös. Det var bara kul att lära sig köra.

De flesta jag känner har tagit mer än 2 månader på sig, men det kanske går ändå om man har många lektioner tätt. Däremot brukar det vara en del väntetider både till halkan och uppkörningen, och det är ju ett plus om du är färdig med teorin.
    Lycka till

Svar på tråden Hur var din första körlektion?