• AmBeZa

Nostalgi-tråden

Nu när det börjar bli vår blir jag lite nostalgisk av mig...

Idag när jag la sonen tänkte jag på när man fick nya vårskor och skulle ut och testa om de var bra att hoppa streck/twist med!! Varje år fick vi "kina-skor" som vi kallade dem... De hade brun tunn sula och resten var av svart sammet... Och de hade en rem över... Så fina!! Och de var jättebra att hoppa med och smattrade när man gick!! Någon 70-talist som kommer ihåg dem?!

Vad tänker ni på när ni blir nostalgiska??

• Svar på tråden Nostalgi-tråden
  • Runguska

Bra twist-skor är absolut inte att förakta. Då vi hoppade i skolan var det alltid test av skor och de som var vänner lånade av de som hade bäst för att lyckas bäst. Ja det lockar ju minst sagt fram minnen även om jag är född 83 och inte på 70-talet. En tjej i klassen hade så enormt bra skor minns jag...

• AmBeZa
    seroc: Vad hade hon för skor då?

Jag minns att nät-skor var väldigt bra att hoppa med oxå!!
  • AmBeZa
    Oki vi snackar glass då!!! CoolSkrattande

Nån som kommer ihåg den underbart goda glassen Joker??!! Räcka ut tungan En strutglass med en skumboll i mitten... Den var god den!! Räcka ut tungan Men som vanligt när jag gillar en glass så plockar de bort den!! Gråter
  • Runguska

Nu kom jag på en nostalgisk sak till, klippkorten där vi hyrde videofilmer! De var gula och så fick man en stämpel varje gång och efter 10-20 gånger fick man hyra filmen gratis. Dessvärre fanns det inte så många filmer att hyra för vi hade en Philips videobandspelare där man vände på banden efter ett tag. Den slog inte så värst, men halva min släkt hade spelare så vi bytte band rätt länga minns jag.

Sedan kommer jag ihåg att jag samlade på Trisslotter hos mormor. Jag hade dem i plastfickor och så skrapade jag (det var skrapade nitlotter, men lite skrap fanns det alltid kav) lite på dem när jag kände för det. Haha, jag hade jättemånga, men sparade bara en av varje färg - de bytte färg rätt ofta på den tiden! Någon gång när jag är där måste jag leta upp lotterna, det var länge sedan jag tittade på dem.

Glass pratade du om ja... Jag har nästan alltid ätit Daimstruten, men minns även glassar som jag dessvärre inte kommer på namnet på just nu. Den man delade i två, Iglo var populär för det blev billigare att dela en sådan än att köpa två Piggelin har jag för mig. Jag var inte så förtjust i smaken, men ekonomin var ju begränsad när man bara var en sju, åtta år sådär.

Apropå skorna också, hon hade ett par vita med tunn sula och snörning ganska långt ner. Sulan var sådan att det gick att lägga twistbanden lite uppepå den, men de var tunna i sulan så det var en bra känsla av kontakt också. Ja, lätta skor tror jag var en förutsättning - man hoppade sällan twist på vintern!

• AmBeZa

Hehe kul med Triss-lotterna!! Fast jag fattar inte riktigt vad det var för kul med det.... Hehe

Åh det var ju så kul att hoppa twist!!!! Sällan man ser det nu för tiden...

Nattugglan by night
  • Runguska

När jag är hemma själv nästa gång ska jag nog sätta upp band mellan två stolar och prova. Fast jag minns inte så mycket alls och absolut inte i vilken ordning de olika momenten kom!

• AmBeZa

Nej inte jag heller... Men gud vad kul det hade varit att fräsha upp minnet!!

• siamesen

Jag minns bade skorna och glassen

• Runguska

siamesen: Minns du möjligen twistmomenten?

• siamesen

hopp pa sidan, hopp gränsle över den första etc och sen hopp fran snöre till snöre började det väl?

och sa skulle man ta med sig ena snöret över det andra vid nagot tillfälle....

minns inte

• Runguska

Var inte det första att hoppa med ett ben på vardera snöret. Moment två att stå i mitten och landa på båda twistbanden, kan förväxlas med ettan också. Ett var väl att man skulle ha bandet på tån, hoppa över andra bandet och sedan hoppa loss sig från bandet. I ett skulle man också snurra banden, sätta dem vis sidan av fötterna, hoppa upp och sedan landa på banden. Men det är så många jag glömt och ordningen!

• Runguska

Nej, du har nog rätt, hopp, hopp från sidan som du sa så var det ja... Förklara twist??? Måste ju nästan upplevas. Jag får smyga runt vid traktens skolor och smygfilma om de hoppar twist!

• AmBeZa

Det hette väl i alla fall att man gjorde olika kurser... Ja just det, så skulle man höja när man klarat kursen längst ner, sen klara den vid knäna och sen vid låren o.s.v Till slut stod väl de som stod med armarna sträckta rätt upp!! Då var det väldigt högt och inte lätt!! Men då fick man väl ta hjälp och fästa twistbandet under byxbenen eller nåt????

• Runguska

Jag var usel på högre höjder, kvid käna gick an, men högre gick inte för mig. Några var dock extremt duktiga minns jag, tog sats, hoppade och lykades - eller fick stora skrapsår.

• AmBeZa

Ja herregud!! Man sprang väl minst från 25 meters håll för att komma upp på det bandet!!

Sen kunde man ju hoppa med twistet i en triangel, då skulle man ju först hoppa ett hopp på varje sida bandet och sedan två osv Det var lite jobbigt kommer jag ihåg!! Kanske ska införa det som träning här hemma...

• Millimani

Joker var supergod!
    om man hoppa twist kunde man stå gränsle över ett band, snurra ett halvt varv så man "snodde in sig" sen hoppa rakt upp och landa gränsle igen...

• Runguska

I triangel hoppade aldrig vi och att ordna det hemma blir nog aningen svårt. Jag hoppas jag får barn som vill hoppa twist, inte tycker jag är töntig som vill vara med och som kan alla turer!

• AmBeZa

Jag har två småsystrar som är 13 resp 18 år yngre än mig och de har aldrig hoppat twist vad jag har sett... Vi hoppade långhopprep oxå men det har jag inte heller sett... Vad gör barnen nu för tiden??!!

• Minis 75

Härlig tråd. Minns glassen Joker så väl! Den var sååå god oxå. Lakridspucken var oxå en favorit . Hoppas Twist. Jag minns att jag hade ett chockrosa twistband som jag var såå stolt över. Hoppade oxå långhopprep. Men med dubbla rep. Ååh, längtar tillbaka .
    Kinaskorna var urkul att ha på sig på vintern *S*. Gömde dom väl innan jag gick till skolan. Sen i skolan åkte vi "skridskor" med dom på snön. Gissa om man frös *Ler*. Basketskorna minns jag oxå så väl. Dom har ju kommit tillbaka. Sneglar på Converse skorna och minns tidiga tonåren *S*...

Stolt mamma till ♥SOFIA♥
  • AmBeZa

Och så fanns det en glass som hette "Snack"!! Med jordnötter o kolasås.... Yummi!!!! Nu för tiden har jag ingen glass jag är sugen på!! Och tur är väl det i och för sig... Tip Top, en annan favorit från förr, har ju kommit tillbaka men jag tycker inte den smakar som förr... Inbillning??

Svar på tråden Nostalgi-tråden