• Fru Larzzo­n
    Äldre 31 Aug 20:52
    42547 visningar
    86 svar
    86
    42547

    Hörnan om klumpfot!

    Hej!
    Vi har också en riktig Houdini här hemma..
    Gipsarna har varit rena rama barnleken för honom hur de än gipsat och trixat. Han är opererad mot för korta hälsenor och har haft Dr. Brown skena (bild på den finns i mitt bildgalleri) som varit helt fruktansvärd.
    Nu har vi tagit av skenan och på torsdag får vi åka ner till Umeå och deras lassarett och vi tänker kräva andra skenor!
    Pojkstackarns fötter var nästan LILA..samt uppsvällda och med snedvridna tår. Dessutom har han tagit sig ur skorna i snitt 20 ggr per dag så vi har hållit på att bryta ihop här hemma. Det är inget roligt att hålla fast sitt barn och tvinga ner honom i dessa skor när han skrikit och gråtit förtvivlat 20 ggr varje dag..man har inte kunnat sova om nätterna, rädda föratt han ska sparka av den i sömnen.Dr. Brown verkar vara en skena som funkat bra i teorin men är totalt kass i praktiken. Han som skapat den skenan kan inte ha tänkt på bebisarna som ska ha den på sig överhuvudtaget.
    Ett tortyrredsskap är vad det är :(
    Vi hoppas innerligt att vi får skenor med kardborreband som sitter på vardera ben istället..
    Känner mig så less på detta just nu!Jag är jätteglad att det går att rätta till, men usch vad det känns jobbigt och svårt just nu :(

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 2 Sep 00:06
    #0

    Tänkte precis idag på en sak..hur 17 ska man göra när bebisen ska sitta i en barnstol och äta med en Dr.Brown skena?
    Ska man ta av & på skorna varje gång de ska i och ur stolen?
    Och vi som ville köpa en bärsele..det är ju inte att tänka på heller :(

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 5 Sep 00:23
    #0

    Hej!
    Ojojoj vad vi fick bråka för att ortopeden ens skulle lyssna på oss när det gäller att byta skena..
    Han förespråkade DB-skenan till 100 % trots allt vi berättat..
    Nåja, det verkar som att vi nog slipper DB och får den gamla variantens skenor istället.
    Just nu är han gipsad istället och ska vara det i 2 veckor, tills vi får träffa ortopeden igen och förhoppningsvis göra gipsavtryck för skenor..annars blir jag galen!

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 5 Sep 14:12
    #0

    Sisu:
    Vi fick höra om DB-brown att de skulle sitta på 23 timmar/dygn tills han försökte ställa sig. Sen endast på natten tills han var cirka 3-4 år och då färdigbehandlad..
    Med skenor som sitter på vardera ben har jag hört ungefär samma sak.
    Varje person jag pratat med om klumpfötter säger olika saker..det där är nog väldigt olika, kanske beroende på hur behandlingen funkar.
    David gipsades tills han var 2 månader, därefter operation av hälsenor, sen gips igen ett tag och slutligen DB-skenan. Nu har han återigen gips i väntan på att få den äldre modellen av skenor.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 5 Sep 14:53
    #0

    Prillan73
    Med gips går det ju bra ja =)
    Men en Dr. Brown skena har två små skor och en skena som sitter fast därunder..
    Titta i mitt bildgalleri om du ids så får du se..med en sån skena är det inte så lätt med overaller och bärselar..
    Jag tror du tänker på skenor med kardborreband?
    Det är såna jag strider för att min son ska få ha.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 5 Sep 17:27
    #0

    Monie
    Vi fick ju oxå höra att DB var sååå suverän.
    Inte ett enda misslyckat fall sa ortopeden..Ja just det ja..
    Usch vad tråkigt att de ljuger för att få använda sig av DB :(

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 7 Sep 22:25
    #0

    Nej vi har inte fått någon smärtlindring alls.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 8 Sep 23:54
    #0

    Vad roligt för dig Sofia!
    Är hon helt färdigbehandlad då alltså?

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 16 Sep 21:04
    #0

    David har inte fått smärtlindring.
    Det går ju över så pass snabbt så han klarar sig utan.
    Hoppas Lilja kan också kan klara sig utan?

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 21 Sep 09:50
    #0

    Liwa

    Kika på första sidan i denna tråd så kan du läsa vad Sisu skrivit om klumpfot =)

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 22 Sep 10:47
    #0

    Men skenor dagtid i 18 månader??
    Det har ingen sagt tidigare..
    Måste dom ha det verkligen..
    Skulle det inte vara tills de är runt ett år?

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 4 Oct 12:12
    #0

    Ja jag har hört att man kan få bidrag.
    Fråga försäkringskassan!
    Jag har även kontaktat Trygg-Hansa, vi har David försäkrad via dem och höra ifall man kan få någon ersättning.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 14 Oct 17:53
    #0

    Ja jag minns så väl att alla sa att det var så coolt när man kunde se en liten fossing tryckas ut inifrån magen.
    Lääänge väntade jag på små fossingar men ut kom bara stora bulor liksom.
    Sen när jag såg Davids fötter förstod jag varför

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 3 Nov 15:21
    #0

    Idag var vi hos vår ordinarie ortoped.
    Vi har inte träffat henne på 4 månader. Jag var helt beredd på att få börja slåss om skenorna..har ju grubblat på det där sen i augusti..man vill ju det bästa för sitt barn.
    Så idag träffade vi C som tittade på Davids fötter och sa att hon hört att det inte funkat med DB-skenan. Hon hade läst att han tog sig ur dem hela tiden. (Kan man minst säga) I Umeå pratade de om att försöka igen med DB..*ryys*
    När hon tittar på hans fötter säger hon att hans hälar inte ?kommit ner? som de ska (dvs att skulle han stå, skulle han stå på tå, eftersom hälarna är för högt uppe)
    Så säger hon att operationen som gjordes i Juli i Umeå för att förlänga hans hälsenor för att få ner hälen inte är riktigt lyckad. Hon tyckte inte att det var konstigt att han inte kunde ha DB-skenan...när foten ?står på tå? eller ?står i spets? som hon kallar det så är det lätt för D att dra sig ur skon..
    Så jag frågade om det då var så att vi aldrig hade kunnat lyckats med det som är meningen med DB-skor, att få ner hälen..
    Nej sa hon..inte när hälsenorna fortfarande är för korta!
    Utan att vi behövde be om det så sa hon att vi skulle få skenor som inte sitter fast i varandra Precis de som vi velat ha!!!
    Skenor som gör att han kan båda vifta på fötter och ben!Dessa skenor ska han ha tills han är ca 9 månader därefter ortopediska skor och skenor nattetid. *Lycklig*
    Hälseneoperationen måste dock göras om. Men det är ett litet ingrepp och eftersom han nu blivit över 3 månader behöver vi inte åka till Umeå igen, utan vi blir inlagda i Sunderbyn över natten. Egentligen behöver man ju inte stanna över natten, men eftersom han blir sövd får man stanna kvar ifall något skulle hända sen.
    Förra gången han sövdes gick det ju bara fint, så jag är inte så orolig. Än.. :-P
    En sten har lossnat från mina axlar..som vi oroat oss..varit rädda att vi ska bli tvingade att ha DB-skorna eftersom de skulle ge så bra resultat..Ja eller hur..
    Åt helvete med DB!!
    Så här ser läget alltså ut nu:
    17 november-
    Operation av hälsenor
    Därefter en vecka med gips för läkning av såren
    Efter läkningen blir det gipsavgjutning till skenor och därefter gips till skenorna är klara. Sen skenor dygnet runt(med en stunds paus varje dygn)tills 9 månader.
    Från ca 9 månader blir det enbart skenor på natten och ortopediska skor på dagen.
    Den behandlingen fortlöper till han är minst 4-5 år.
    Men jag är så glad!Allt kommer ordna sig till slut.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 6 Nov 22:23
    #0

    Jasså JosefinU hade du också klumpfot?
    Känner du att du kan leva som vanligt eller finns det något du inte kan göra pga din klumpfot?
    Får man fråga hur din fot ser ut idag?
    Alltså om man inte vet att du haft klumpfot, syns det då?

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 20 Nov 10:39
    #0

    Ja herregud..
    David fick ju göra om sin operation..
    Ska infoga en del av texten från en nätdagbok så kan ni läsa :

    Operation Tors 18 nov 2004 14:57
    Hemma igen från Sunderbyn. Allt har gått bra.
    Natten mot igår fick David inte äta något efter kl 02 på natten så vi var lite oroliga, han brukar alltid vakna och äta vid 4 om han blir hungrig..
    Vi provade ge honom mat halv två men han vill inte ha, så han fick sova vidare. Han sov tills vi väckte honom vid 7 och gjorde oss och honom i ordning att åka till sjukhuset.
    Halv åtta anmälde vi oss i receptionen på dagortopediska. Efter en stund blev vi visade in i ett annat väntrum, för de som väntade på operation antar jag.
    Vår ortoped kom efter en stund och förklarade lite om vad som skulle hända och Davve var glad och hoppade och studsade trots att han inte fått nån mat sen kvällen innan Vi fick vänta ett bra tag..men vid halv nio kom en sköterska och sa att en av oss fick följa med David ända tills han skulle sövas ner. Jimmy sa att jag fick gå om jag ville, och det ville jag ju såklart :)
    Jag fick byta om till gröna operationskläder..tom sockarna var gröna!Till det fick jag ett par vita träskor..mkt snyggt..
    Strax före nio kom sköterskan och hämtade mig och David in till ett annat rum, till Pre-op som det kallas. Det såg ut som ett uppvakningsrum ungefär. Davve började bli sur för han var nog ganska hungrig. Sköterskan gav honom lugnande och alvdeon och sa att nu kommer han att bli lite slö och lojd så du vet.
    Men Davve studsade och busade i min famn och jag började nästan undra om de glömt ge honom lugnande, om det han fick bara var flytande alvedon..
    Men när operationssköterskorna kom och sa att det var dags såg jag att Davve var jättetrött..han blev ganska lojd *s*
    Jag bar honom till operation och sen fick han ligga på en brits medans de satte alla grejjer som skulle dit..han var jättegullig, han skrattade höögt när jag tittade på honom så vi busade lite och han var så gooo där han låg och var lite borta och bara skrattade gott åt allt. När de skulle lägga narkosmasken på honom bet han fast i den *s*
    Sen tog det bara någon minut innan han var sövd och jag fick gå tillbaka till väntrummet. I Umeå fick vi ju inte följa honom längre än till dörren innan pre-op, så det kändes jättebra den här gången
    Jag åt en macka och vilade lite. När klockan var strax före 11 kom en sköterska och frågade om vi var Davids föräldrar och vi sa såklart ja :)
    Det är nog han som är så arg och skriker där borta sa sköterskan när hon visade oss vägen till honom och sköterskorna från barnavdelning 56 där han skulle läggas in.
    Va tänkte jag..han var ju jättelugn förra gången han sövdes, han sov ju i timmar!
    Men nog var det Davve som skrek alltid..när vi kom närmare hörde jag att det var han. Han var fullständigt rasande!Vrålhungrig och säkert lite illamående..
    Vi fick följa med sköterskorna till avd 56 och han skrek som han aldrig gjort förr.
    Jag blev lite orolig men de sa att det inte alls är ovanligt att bebisar får en ?snedtändning? av narkosen och då kan de vara skitförbannade när de vaknar, men det är inget farligt och det går över snabbt. Han var ju vrålhungrig också..hade ju inte ätit på ett dygn..davve som äter med 4 timmars mellanrum
    Så det var klart han var upprörd..vi fick iallafall i honom mat till slut och så började han lugna ner sig. Han hade en nål på huvudet med en lång slang som han försökte dra lös hela tiden, så droppapparaten började pipa flera ggr..
    Men när han väl lugnat sig fick vi gå och äta lite, Jimmy och jag. De skulle ta hand om Davve medans vi åt. När vi kom tillbaka hade han tom kostat på sig några leenden åt en sköterska, men så fort någon annan än hon tittade på honom blev han kinkig..*s*
    Det kom fram en kille och tittade på Davve och sa att hans son var gipsad på samma sätt. Ortopeden hade berättat för oss att det fötts en till pojke med klumpfötter efter våran gosse. Han heter också David!*s* Han hade tom samma färg på gipset
    Den andra David hade också fått snetändning av narkosen och var väl värre än värst när han vaknade. Föräldrarna sa att de hört våran David skrika och att det inte var någonting mot hur deras sin skrikigt när de hämtade honom..
    Vi fick ett rum som vi jag och Davve skulle dela med en tjej som fått en liten flicka 5 veckor för tidigt. Den var såå liten.
    Jimmy åkte hem efter nån timme, finns ju inte så mkt att göra där på rummet..så jag sa åk hem du och vila en stund.
    David tog sig en tupplur och sen kom ortopeden och tittade på Davves fötter och sa att ?han är ju så cool!? Hon sa att alla på operationen tyckte han var så cool
    Han hade tagit det lugnt först när han vaknade..men sen hade han ju då blivit lite arg
    Hon var missnöjd med gipsningarna i Umeå eftersom Davids fötter blivit bulliga sa hon, och det hade de inte varit innan. Bulliga och svällda så gipset har tryckt på..Hon skulle försöka rätta till det. Sen berättade hon att hon tittat ordentligt på hans hälsenor och de hade inte blivit avkapade ordentligt från första början..så inte konstigt att ingenting riktigt blev som det var tänkt..
    Hon verkar gilla Davve. Annars får man intrycket att hon är ganska proffesionell och lite strikt även mot barn, men just Davve verkar göra intryck tom på henne
    På eftermiddagen kom Jimmy tillbaka och vi satt i allrummet en stund och såg på tv.
    Då kom den andra David och hans mamma och pappa dit. Vi började prata och det visade sig att de också fått åka till Umeå och gipsa..de var mkt missnöjda med läkaren..samma läkare som opererade davve och misslyckades. Samma läkare som försökte köra över oss fullständigt när vi inte fick det att fungera med DB-skenan och var förtvivlade.
    Den andra Davids föräldrar hade mkt negativt att säga om ortopederna i Umeå, att de var nonchalanta och brydde sig inte om barnens hälsa.
    Deras son hade fått infektioner i hela benen och ingen hade velat lyssna på dem när de sa att något var fel. Som jag fattade så hade de gjort anmälan och allt..

    Har inte infogat all text, för resten handlar om andra saker
    Men i övrigt verkar det rätt likt era upplevelser kring operationen tycker jag

Svar på tråden Hörnan om klumpfot!