• Anonym (ts)

missunsam kompis är hon avundsjuk??

Hej...
    Jag har en bästa vänninna sen några år tillbaka.
    Vi har alltid levt i ganska lika livssituation. Varit tillsammans med våra pojkvänner lika länge...dom är lika gamla, har liknande jobb, tjänar ungefär lika mycket.
    vi bodde i varsin etta, dom och vi och har umgåtts mycket.

Efter ett tag kände jag att så fort jag och min sambo gjorde något roligt, så började hon att prata ner det. sen efter typ en vecka kunde hon komma och då hade dom gjort samma sak.

Vad det än var så började hon att "härma" mig och få sin pojkvän till att vilja göra samma som oss...

För ca 2 år sedan kom hon och jag in på ämnet barn. Vi började prata om hur gärna vi skulle vilja ha en liten.
    Ingen av oss hade direkt tagit upp det här med våra sambos...
    Efter bara nån månad kommer min sambo till mig och säger att han vill skaffa barn....jag blir naturligtvis jätte glad så jag slutar äta p-piller och vi sätter igång med verkstaden...
    Månaderna går och det händer inget. Jag börjar bli bekymrad att vi kanske har svårt att bli med barn....säger det till henne och får som svar att,-Ja jag känner på mig att du är en som kommer ha svårt att få barn, men att det den dagen dte är aktuellt säkert kommer att gå jättesnabbt för henne....
    (till saken hör att hon jättegärna ville ha barn men inte hennes sambo)
    hon har alltid varit ganska barnslig och har själv sagt saker som att det är hennes sambo som får t hand om henne och att hon känner sig så mycket yngre än honom...
    Kan vara därför han inte var redo att skaffa barn....för hon låg bara hemma i soffan hela dagarna och orkade knappt jobba.

Hon har alltid härmat oss på allt.
    När vi förlovade oss fick hon nästan panik och inom nån månad hade dom gjort det också Om jag köper ett klädesplagg tar det bara nån dag så har hon nästan samma...om viåker till Ikea måste domockså köpa något nytt till sin lägenhet.

Så blev jag gravid tillslut. Hon blev jätteglad för min skull och var engagerad i hela graviditeten. MEN ju mer min mage växte, desto mer besserwisser förvandlades hon till...talade om exakt hur jag borde känna och tänka och tycka.
    Under året när vi försökte skaffa barn flyttade dom till en tvåa. Vi bodde kvar i vår etta och hon påpekade ständigt hur skönt det var med större lägenhet.

eftersom vi skulle ha barn å flyttade även vi, men till en ännu större och mycket fräschare lägenhet än deras, i ett bättre område och med fin uteplats osv.

Hon har inte sagt en enda gång att den var fin. Jag berömmer ALLTID henne till höger och vänster för allt som hon tycker är så bra i hennes liv.

I lutet av min graviditet slutar hon med p-piller...hon säger att hennes kille vill skaffa barn. Det trodde verkligen inte min sambo att han ville när jag berättade det för honom....
    Sen klagar hon varje månad att hennes sambo inte pratar om barn tillräckligt mycket nu när dom försöker....
    nu har dom försökt i nån månad och vår lilla bebis är född.
    Vi är inne på att tillverka ett syskon, Men dte verkar jag inte få för henne.
    Hon vill vara själv att vara gravid, för hon tror inte att det blir en lika stor grej att hon är det om vi är dte samtidigt.
    Va!?! ska jag låta bli att skaffa barn för att hon ska få vara gravid själv??
    nu försöker vi alltså samtidigt. Vet inte vad jag ska ta mig till om jag får plus före henne...
    Känns som om hon anser att jag inte är värd att bli med barn lika mycket som hon. För att jag redan har ett.

Blir så less att hon ska härma på allt. Att hon ska ha allt som jag har och att hon inte kan unna mig min lycka. Bara för att min pojkvän var mer entusiastiskän hennes.

Vad ska jag göra. Nu talar hon om för mig hur jobbigt det blir om jag har 2 barn och hon inga. Men vi lever ju olika liv. Inte kan man väl jämföra sig så?
    att man inte får skaffa ett till barn förrän alla i ens vänskapskrets har minst ett.

Nu har vi börjat prata om bröllop. Gissa vad hon matar sin sambo med??
    frågor om när dom ska gifta sig osv VARJE gång dom är här, antagligen för att om han säger nåt "bra" så ska jag höra det och bli avundsjuk på henne....
    Men alltså min sambo vill redan gifta sig och hennes vill inte dte på massor av år.
    Känns som om jag inte får leva mitt liv i snabbare tempo än hon för då blir hon sur...

vem av oss ska stå ut med vem?
    Förstår att hon tycker det är jobbigt att jag har mycket av dte hon vill ha och jag försöker att inte prata så mkt om barn osv, men har hon rätt att bete sig elakt och på allvar säga att hon inte vill att jag ska vara gravid igen då hon inte har fått deras första för att då bli uppmärksamheten delad mellan oss och hon får inte stå i centrum själv??
    Ska man ta sånt??
    Vad ska jag göra??

• Svar på tråden missunsam kompis är hon avundsjuk??
  • Marija75

Men vad är det för kompis?? Om du tycker att saker stör dig hos henne så skall ni nog prata , säg till henne så som du känner.. en sådan kompis hde jag inte velat ha . Det är ju ingen tävling heller ..

• AnneSophie

Min helt spontana fråga är... VARFÖR är du kompis med denna tjej? Jag tycker att den verkar vara en otroligt jobbigt kompisrelation som liksom suger ur dig musten.
    Jag hade inte velat vara kompis med någon som beter sig på det viset.

• Dahliaer

Det är ju DITT liv och inte hennes. Inte kan du trycka paus för att det inte passar henne. Fortsätt du vara snäll och trevlig och kör ditt race. Passar det inte så är det ingen vänskap att ha i alla fall.

• Anonym (ts)

Har funderat på det själv många gånger. Har velat avsluta vår kompis relatin till och från det senaste året..
    har dock tänkt att jag kanske överreagerat för att jag var grvid osv....
    Och att dte kanske är normalt att bete sig så som hon gör.
    Har försökt att prata med henne, men hur säger man till nån att sluta vara avundsjuk(eller åtminstone visa det) på ett snällt sätt??
    Jag vill inte såra henne och tycker det är lite trisst även för min sambo om vi skulle tappa kontakten då han och hennes sambo blivit bra kompisar...vi har ju inte så många par att umgås med...

Hur ska jag kunna göra/säga/bete mig för att detta ska bli bättre??

• LindaMarie

Man kan acceptera en del konstigheter fran sina kompisar om de ar i en svacka eller tillfalligt mar daligt - men det har verkar ju ha hallt pa ett bra tag nu. Ibland far man rannsaka sig sjalv och ifragasatta om vanskapen verkligen tillfor nagot forutom irritation.. Det later som att du har vaxt ifran din kompis. Antingen far du nog saja henne ett sanningens ord (vilket kan va svart) eller helt enkelt "steppa tillbaka".. Slosa inte tid och energi pa en person som inte tillfor dig nagot - speciellt nu nar du har en liten bebis!

• Frida24

Jag kan förstå att det kan kännas svårt för dig att bryta helt med henne efter så många år, men vissa människor tar helt enkelt för mycket energi utav en.
    Det låter som att du inte kan prata om ditt barn och glädjas åt era framsteg tillsammans med henne utan bara prata om hennes liv och inte försöka få henne att bli ledsen osv. Det måste vara otroligt jobbigt, man måste i bland välja vilka man vill umgås med. Att bara vara med en person som tar bort din positiva energi och får dig att bli irriterad är inte bra för nån, inte din familj heller.
    Jag hoppas att det löser sig, för hon borde inte finnas i ditt liv så mycket som hon gör. Tycker jag!
    Kramar/Frida

• Anonym (ts)

tack så mycket för era svar!
    Blir så glad att nån orkat läsa och tagit sig tid att svara...
    Funderar på att ta upp det nästa gång hon säger något elakt
    alternativt sluta att berätta saker för henne som vi ska göra. Men dte känns inte som en äkta vänskap det heller....

Kommer iaf definitivt inte att låta bli att skaffa fler barn för att hon ska "hinna ikapp".
    I sådanafall kommer jag nog skippa henne som kompis...
    tack igen för era svar!

• snuttensmamma

jag har en kompis som är precis likadan!
    men jag tänker såhär......att det är hon som har problem och mår dåligt eftersom hon är så osäker i sig själv. annars skulle hon inte hålla på såhär.......

så låt din kompis hålla på du, kom ihåg att det är hon som har problem!
    men för min del är det iaf ofrånkomligt att man drar sig undan en aning....jag kommer aldrig att få samma relation som innan med henne. dvs innan jag märkte hur hon höll på.......

din kompis har stora komplex....egentligen ska du ta detta som en komplimang eftersom hon tycker ditt liv är så bra att hon vill efterlikna det......

• Anonym (ts)

försöker att tänka så men ibland blir man bara så less....
    att kräva av sin kompis att man ska vara ensam gravid det blev bara droppen!

snuttens mamma-
    Har du sagt nåt till din kompis hur du känt??
    Vad sa du i såfall och hur reagerade hon??
    Lever hon ett någorlunda lika liv som ditt, med barn osv eller är det bara så hon vill ha det??

• Fröken Honung

solklart fall av fröken avundsjuka....
    stackars tjej.... hinner hon med att reflektera över sitt liv och vad hon vill med det?

ni låter väldigt unga? kan det vara så att hon vill skynda sig in i vuxenvärlden och tycker att du lyckats med allt?

• Hannacharlotte

Jag förstår att din kompis inte är lycklig och inte mår bra... men du ska verkligen måna om dig själv, se till att det här inte påverkar dig så att du börjar må dåligt.

Hon kan INTE glädjas med dig. När du berättar om dina planer så blir hon inte glad...
    Om jag vore du skulle jag inte orka vara nära vän med henne...
    Hennes negativa reaktioner måste tära?! Hur kul är det att berätta något man är lycklig över - när man får avundsjuka tillbaka?

Något jag skulle tänka på vore att inte berätta saker som är på planeringsstadiet, utan att vänta tills du tex är med barn.
    Då slipper du hennes åsikter... iaf tills vidare..

Lycka till och tänk på dig själv!! Vänner ska ge och ta.

• Anonym (ts)

Fröken honung.
    Ja såkan det absolut vara.
    vi ärinte jätteunga, men yngre än genomsnittet av förstagångsmammor...

Skillnaden är att jag har lite högre krav än henne vad gäller jobb, lön osv. Jag ska snart börja plugga vidare medans hon är nöjd efter gymnasiet. Jag och min sambo vill flytta till en annan stad och etablera våra karriärer medans hennes sambo hellre bor kvar och bor på landet.
    Därför känner hon nog att hon "borde" skaffa barn före mig då hon liksom är mer nöjd med det enkla livet(har jag alltid trott i alla fall, fast nyligen sa hon att hon intelängre var dte...kanske hon blivit avundsjuk då hon insett att om tio år kommer jag och min sambo ha det mkt bättre ekonomiskt än dom, just nu tjänar vi ganska lika...)
    Jag har ju så mycket mer jag ska "göra"
    Hon går ju mest och vätar på att hennes sambo ska vilja komma till skott med hela brn och bröllopskarusellen....

• Anonym (ts)

hannacharlotte-
    har tänkt på det själv...att inte säga så mycket till henne...
    Och ja det tär verkligen, man jag kan vara naiv ibland(läs: alltid) och tror jämt det bästa om folk...tex att jag bara feltolkat hennes signaler av avundsjuka och att dte är synd om henne osv...men nu orkar jag inte längre...börjar inse dte jag försökt förtränga bort så länge.

• Fröken Honung

har ni andra vänner ni umgås tillsammans med?
    har de kommit långt med framtidsplanerna?

jag tror inte det är så bra att ha en negativ relation. det tar för mycket energi.

tycker du om henne så pass mycket att du vill ha kvar henne i ditt liv?
    isåfall, kan du prata med henne om det här?

• Anonym (ts)

jag tycker om henne och jag ska nog försöka prata med henne,det är bara så svårt att veta vad man sk säga och hur man ska säga det....
    vi har inga andra gemensamma kompisar som vi båda umås med,men jag vet vilka hennes vänner äroch hon mina...

Hon har en annan bra kompis som nyligen fick barn och hon var grymt avundsjuk på henne när hon var gravid pratade massa skit om henne och sa att hon var jobbig osv...börjar misstänka att dte inte var kompisen utan dte faktum att hon väntade barn som var problemet....

• Anonym

ts- om du inte vet hur du ska prata med henne så kanke du kan skria ett brev till henne där du förklarar hur du känner...

Svar på tråden missunsam kompis är hon avundsjuk??