• Indy500

pollen

Jaha så var våren här och snart kommer allt pollen...
    är allergisk och vet inte hur det skall gå nu när jag e gravid...
    Man skall ju i´nte ta antihistaminer har jag ju förstått..
    Som clarityn.. tror att jag kan klara mig utan den men...
    Mina ögondroppar kommer jag nog inte klara mig utan.. vet inte om man får ta dem?
    Livostin heter de...

Någon som vet?
    Eller om det finns några andra ögondroppar som man får ta?

skulle ju bli en kort men extra intensiv pollensäsong i år...

• Svar på tråden pollen
  • maxmille

Hej! Jag har åxå problem den här årstiden och förra året vid denna tidpunkt var jag gravid, jag körde med Livostin ögondroppar och Rhinocort Aqua nässpray, annars hade jag nog dött Så det funkade bra!

• Indy500

ahh vad skönt att höra.
    Tänkte att det kanske går bra med ögondroppar eftersom de är lokalt verkande kan man ju säga så det borde inte påverka bäjbisarna?

• maxmille

Ja precis, jag frågade på Apoteket när jag var in och skulle ha Livostin och tanten sa att det inte skulle vara nån fara för bäbisen

• kaga01

Har du tur så får du lindrigare besvär nu när du är gravid! Jag har haft pollenallergi i många år men under och efter graviditeterna har besvären minskat! Hoppas på det för alla allergiker!

Kramar

• helene306

Mina pollenbesvär minskade oxå under graviditet! Innan har jag fått ta 1-2 Depomedrol-sprutor/säsong och kompletterat med tabletter. Under graviditet och amning klarade jag mig med bara Pollyferm 5,2 mg nässpray. Nu är jag varken gravid eller ammar och besvären är tillbaka

• maxmille

Va tur ni hade då!   Jag tyckte att mina besvär bara ökade när jag var gravid...fy vilken sommar det var...

• MN72

Mitt apotek rekommenderade mig att ta Pollyferm nässpray och Lecrolyn ögondroppar. Brukar ta antihistamintabletter, men de ska man ju inte ta under graviditet.
    Min BM tyckte INTE ALLS att jag skulle ta dem, men hon hänvisade mig till vårdcentralaen "för de vet bättre". På VC sa de att mina mediciner är helt ofarliga för fostret.
    Jag vet snart inte vad jag ska tro. Kanske ska byta BM???

• Jenslund

När jag frågade på Apoteket sa de att jag som gravid kunde ta följande:

Ögondroppar:
    -Lecrolyn
    -Livostin

Nässpray:
    -Lomudal
    -Pollyferm

Jag skulle absolut Inte ta något med antihistamin sa de...

• Jenslund

Glömde skriva att det även står på Apotekets hemsida, vilka pollen-mediciner man kan ta när man är gravid och det stämde med de upplysningar jag fått.

• empem

Jag kände av pollen rejält nu i helgen och ringde till vårdguiden för att få hjälp att veta vad jag skulle ta.
    Eftersom jag är i vecka 34 hänvisade dom mig till att ringa förlossningen på Södersjukhuset. Där fick jag prata med en barnmorska, som i sin tur rådfrågade läkare och han sa att jag KUNDE ta Clarityn. (Jag hade läst i förpackningen till Claritynpaketet att jag int skulle ta det, men enligt läkaren var det okej). Så kan det vara!

Svar på tråden pollen