• Indy500

pollen

Jaha så var våren här och snart kommer allt pollen...
    är allergisk och vet inte hur det skall gå nu när jag e gravid...
    Man skall ju i´nte ta antihistaminer har jag ju förstått..
    Som clarityn.. tror att jag kan klara mig utan den men...
    Mina ögondroppar kommer jag nog inte klara mig utan.. vet inte om man får ta dem?
    Livostin heter de...

Någon som vet?
    Eller om det finns några andra ögondroppar som man får ta?

skulle ju bli en kort men extra intensiv pollensäsong i år...

• Svar på tråden pollen
  • tezzziz

jenslund jag kunnde inte hitta det på apotekets hemsida! är det någon som vet vad det står under (om pollen allergi o gravid)

• Millimac

Pratade med doktorn igår (gravid 30+2) och hon kollade i FASS:en och där stod det för tex. Clarityn att "inga bevisliga risker för gravida" eller något liknande MEN nu för tiden så får de inte göra tester på gravida - bara djur... Så det är ju inte testat "på riktigt".

Så hon skrev ut Tavegyl till mig - enda nackdelen är väl att man blir så himla trött av dem, som om det inte räckte ändå...
    De har ju funnits så länge på marknaden så de har liksom testats ordentligt genom lång användning, precis som Alvedon...

Men å andra sidan så sa hon att man ger ju Clarityn till barn så det b o r d e ju inte vara farligt...

• tezzziz

millimac min dr sa samma om tavigyl
    men om clarityn så ska man inte ge det till barn under sex år och som väger under 30 kg frågade just om det för jag har en dotter som är fem och väger 17-18 kg och det skulle man inte ge då (men det beror ju på vad man kallar barn)

• MN72

tezzziz: Min son fick Clarityn mixtur när han var 4 år. Kolla med bvc.

• SweetStarAngel

Loratadin åt jag när jag var gravid, äter i vanliga fall aerius. Kunde använda min nasonexspray. Det var min läkare på allergimottagningen som skrev ut loratadin så det ska gå bra

• tezzziz

mn72
    men hon har varit sista gången hos bvc man går ju dit på fem års kontroll sedan är det ju skolan som tar över när dom börjar där men jag kan ju kanske ringa och fråga dom iaf!
    är det flytande eller på tabl? jag tycker att det e såå tråkigt att alla dr säger olika man vet ju inte vem man ska tro på

• sara1981

Jag har inte tidigare varit allergisk mot pollen men jag börjar fundera på om jag blivit det nu.
    Jag har under ca en veckas tid haft en tryckande huvudvärk och varit snuvig, kan detta vara symtom på pollenallergi och vad kan man isf göra åt det?

• MN72

tezzziz
    Du kan vända dig till bvc. De har ansvar tills barnen börjar skolan. Det har väl inte din dotter gjort eller?
    Medicinen han fick var flytande.

Själv har jag bytt BM. Kändes inte bra att gå till en som inte verkar veta alls vad som gäller.

• myslan

Jag har frågat läkare (innan jag blev gravid) och barnmorska (efter att jag blev gravid). Eftersom jag har ganska stark pollenallergi har de tyckt att jag ska äta antihistaminer om jag behöver det. Är det så att mina allergibesvär minskar så mycket att jag inte behöver tabletter är det bra, men om jag behöver tabletter ska jag äta Loratadin (samma ämne som i Calrityn) som jag vet att hjälper hyfsat bra. De har inte sett något skäl att byta till Tavegyl.

Deras bedömning är att det är viktigare för barnet att jag har fria luftvägar än att jag inte äter medicin, så länge som det är någon av de säkrare medicinerna. Det är också främst i början av graviditeten som det är risk för missbildningar, och pollensäsongen började först efter att jag hunnit mer än halvvägs genom graviditeten.

Jag har hittills ätit enstaka Loratadintabletter de dagar då jag har haft mycket besvär. Det är lite förvirrande med informationen i Fass om Loratadin/Clarityn. Där står det att det inte rekommenderas att gravida äter tabletter med Loratadin. Men kollar man i Janusinfo (som innehåller information riktad till sjukvårdspersonal) kan man se att Clarityn/Loratadin hör till de tabletter som är ganska väl beprövade, även om det inte finns tillräcklig erfarenhet för att kunna A-klassa dem. Av de erfarenheter man har kan man inte se någon ökad risk för missbildningar. Och i Janus står det att det inte finns skäl att byta till någon annan sorts antihistaminer vid graviditet. (klarar man sig utan tabletter är det såklart bra)

Även om Tavegyl är mycket mer beprövat är det inte säkert att det är ett säkrare alternativ. Om man hör till dem som blir väldigt trött och om man dessutom behöver köra bil är det ju ingen säker medicin, även om man vet att medicinen i sig inte leder till fosterskador.

• Indy500

tänker att de e samma som med min migrän medicin, att om man mår så dåligt så¨är det bättre att ta tabletterna..
    men jag kommer att låta bli om det inte är så att jag känner mig dålig, då fårjag fråga min doktor eller så för det kan nog vara olika i olika fall.
    man skall väl alltid fråga för säkerhetsskull när det gäller läkemedel o gravida tycker jag.
    kommer ju nya forskningsrapporter hela tiden.

Svar på tråden pollen