Jag har frågat läkare (innan jag blev gravid) och barnmorska (efter att jag blev gravid). Eftersom jag har ganska stark pollenallergi har de tyckt att jag ska äta antihistaminer om jag behöver det. Är det så att mina allergibesvär minskar så mycket att jag inte behöver tabletter är det bra, men om jag behöver tabletter ska jag äta Loratadin (samma ämne som i Calrityn) som jag vet att hjälper hyfsat bra. De har inte sett något skäl att byta till Tavegyl.
Deras bedömning är att det är viktigare för barnet att jag har fria luftvägar än att jag inte äter medicin, så länge som det är någon av de säkrare medicinerna. Det är också främst i början av graviditeten som det är risk för missbildningar, och pollensäsongen började först efter att jag hunnit mer än halvvägs genom graviditeten.
Jag har hittills ätit enstaka Loratadintabletter de dagar då jag har haft mycket besvär. Det är lite förvirrande med informationen i Fass om Loratadin/Clarityn. Där står det att det inte rekommenderas att gravida äter tabletter med Loratadin. Men kollar man i Janusinfo (som innehåller information riktad till sjukvårdspersonal) kan man se att Clarityn/Loratadin hör till de tabletter som är ganska väl beprövade, även om det inte finns tillräcklig erfarenhet för att kunna A-klassa dem. Av de erfarenheter man har kan man inte se någon ökad risk för missbildningar. Och i Janus står det att det inte finns skäl att byta till någon annan sorts antihistaminer vid graviditet. (klarar man sig utan tabletter är det såklart bra)
Även om Tavegyl är mycket mer beprövat är det inte säkert att det är ett säkrare alternativ. Om man hör till dem som blir väldigt trött och om man dessutom behöver köra bil är det ju ingen säker medicin, även om man vet att medicinen i sig inte leder till fosterskador.