• samanta

Lekar på 5-årskalas

Undrar om det är någon som har lite fantasi och har tips på roliga lekar att användas på ett 5-årskalas. Det kommer barn av bägge könen, mestadels pojkar. Vid fint väder föredrar vi att vara ute en stund.
    Tacksam
    /Catharina

• Svar på tråden Lekar på 5-årskalas
  • viktoria007

Jag har dessvärre inga bra lekar utan ska också ha 5-års kalas snart och behöver hjälp! Mellan vilka tider brukar det vara? Kl. 13-15 är det för kort? Kul tips om vad man kan bjuda på? Och så var det ju det här med lekar? Sätta knorren på grisen, är den fortfarande aktuell? Hm...

• samanta

Jag tycker att 2 timmar är alldeles lagom. Det brukar bli jättestimmigt och springigt så efter den tiden är både barnen och vi vuxna rätt nöjda.
    Det var just för att slippa att det skulle bli lika stimmigt och rörigt som vanligt som jag tänkte strukturera upp det med lite arrangerade lekar. Har dock inte någon bra fantasi för sådant själv så jag tänkte att någon med riktigt mycket barnasinne kvar kunde komma med lite bra tips...
    Själv brukar jag bjuda på vanligt fika. Normalt bakar jag själv men den här gången så räcker tiden inte till så det får bli köpt. Jag tror inte barnen lider av det. Kanske man skulle grilla lite korv...Hm vi får se..

• mimi72

Tvà timmar är FULLT tillräckligt!!!!!!
    Vi hade kalas gàr, hade förberett lekar , men dom var faktiskt inte sà intresserade!Ville helst leka runt med alla leksaker o vara i trädgàrden.
    Men, vi gjorde den där leken när man gàr runt stolar till musik,
    dans-stopp , vi lekte en lek till men jag vet inte vad man kallar den....
    Kan man inte làna böcker pà biblioteket om kalas, eller inhandla en kalasbok. Det blir ju fler menar jag...

• mimi72

Massor med godis o chips , tàrta med tomtebloss.
    I matväg sà älskar mina barn nuggets (varför dà....)

• mimi72

Kom pà en lek till, man lägger ett antal föremàl pà en bricka , sen plockar man bort ett el. flera, sà ska den personen som gàtt ut fràn rummet säga vad det är som fattas.

• samanta

Tack!
    Bra idéer!
    Kan tänka mig att det kan blir samma sak här också att man planerar en masa och sedan vill de leka för sig själva i alla fall. Det kan ändå vara värt ett försök att få lite struktur för en gångs skull. Jag kommer ihåg paketöppningen från förra året....
    Catharina

• Fiaspel

Beror ju lite på hur många barn det blir.

Vargen och kycklingarna gillar min dotter. Några vuxna kan ju vara med. 123 ost kanske, en säger 123 ost och de andra ska gå framåt och frysa vid ost, den som rör sig får gå tillbaka och det gäller att komma fram först. Fruktsallad kanske.Någon slags enkel skattjakt kan också fungera.

• Angelika

Hade 5-års kalas för min dotter i början på året och vi lekte hela havet stormar (den med stolarna) och den var jätteuppskattad alla hade jätteroligt. de ville tom göra två ggr
    Har en systerdotter som är duktig på ansiktsmålning så hon målade alla som ville det. Tog ju lite tid och de andra barnen lekte medans någon blev målad, barnen tyckte det var roligt att få bli målade oxå.
    Vid paketöppningen brukar vi köra med "snurra flaskan", alla barnen sitter i en ring med sina paket, sen snurrar man flaskan och den som falskan pekar på får ge sitt paket till födelsedagsbarnet som öppnar..blir jättelugn och fin öppning då.

Ojdå blev visst lite långt

• Honeymother

Skattjakt var något som min son uppskattade. Om man har tänkt sig att kanske befinna sig ute i en trädgård eller så är det ju perfekt. Beroende på hur många barn det är , så delar man upp dem i små grupper som får samarbeta. Sen ger man dem inte alltför avancerade skattkartor där de ska leta sig fram till en liten skatt, som tex kan vara små gottepåsar eller så ( alla ska få en varsin för husfridens skull). Jag har provat det, och även om det blev en hel del spring osv, så var det väldigt goda miner. ngarna tyckte det var jättespännande och fick ju lön för mödan! Men som sagt var, det kanske är enklast utomhus.

• mimi72

Ja, det var den jag menade 123 ost! Hade ingen aning att man sa sà i Sverige, här säger man 123 soleil! Hela havet stormar var uppskattat,Jag fràgade min son efteràt ,dà sa han att den var roligast!
    Sätt pà nàn fräck musik, som svänger lite...

• mimi72

Kan vara kul med en hinderbana.
    Olika stafetter, utomhus alltsà.
    Potatis i sked. Klä pà sej nàgra klädesplagg, springa ,klä av sej.

• MiaB72

Jag hade nyss 5-års kalas för min son och det var mest pojkar med - 10 killar och 2 tjejer
    De hade inte tid för några arrangerade lekar utan härjade ordentligt själva mellan mat och tårta och fiskdamm.
    Men innan hade han bestämt att han ville ha - sätta svansen på åsnan och fiskedamm, det var viktigast. Sen brukar ju hela havet stormar vara populärt.

Vi hade kalas mellan 13-15 och den tiden gick jättefort och var alldeles lagom!

• samanta

Tack ska ni ha för tips!
    Det kommer visst att komma 14 barn hit så jag undrar hur mycket arrangerad lek jag kommer att få till...
    Men kanske hela havet stormar (om nu stolarna räcker) samt en skattjakt är lagom. Presentöppnartipset låter också bra, det känns som en lite lugnare lösning än "riv och slit i hallen"- modellen.
    Catharina

• mimi72

14 barn!!!!!!!!!!! Ta till all hjälp du kan fà..........

Lycka till! Själv stod jag kl.22 o svängde ihop tàrtor o svor att skrota allt vad födelsedagar heter..........men sen är det ju rätt kul när det verkligen gäller! Fast när man har tre som ska fira hemma o i skolan, dà blir det ibland lite mkt!!!!

Svar på tråden Lekar på 5-årskalas