• Tesie

Kaninbur med galler?

Hej, kikade på en så fin utomhusbur till kaniner igår. Men saken är den att det är gallerbotten på den, buren står alltså på ben.
    Är det verkligen okey för kaninen att skutta runt på gallergolv?
    Förstör det inte kaninens fötter?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kaninbur med galler?
  • MARIA99

Har bara haft bur med trägolv till mina kaniner jag hade förr när det var sånna uteburar på ben.. Låter ju inte bra med galler..=/
    galler i botten hade vi bara i betesburen som stod på backen ..annars grävde sig kaninen ut.

• Tesie

Ja det låter onekligen inte bra, de säljer den på Granngården, jag trodde de visste ngt om djur!
    Kanske de får ha sådana burar, men jag tycker det verkar illa!

Är ju en sak som du sa om den står på gräset, för då måste man ju nästan ha det!

• MARIA99

Ja precis.. om den står på backen e det ju nästan ett måste om kaninen inte ska smita.Körde med en hage utan ett tag & då smet den för jämnan & grannen klagade 'ehum*
    men det är nog ganska lätt att bygga en fin bur själv annars skulle jag tro,, Min pappa byggde alla mina,
    Funderar på att skaffa kanin igen snart jag oxå =)

• Tesie

hehe, förstår inte varför grannen klagar när en sötis komem rpå besök, att det stryker med en eller annan blomma från grannens trägård, det får man ta med en nypa salt

Har funderat på att bygga en själv, fast känner mig så lat just nu *skäms*

• MARIA99

*he he* ja vissa grannar e ju emot djur som kommer in på gården ..
    Försöker få min man att bygga en till kommande kanin jag men han e oxå lite slö med det=/ såg en fin vit beg. för 200:- (inkl 2 dvärgvädurskaniner!) men ingen svarade när man ringde *synd*
    så beg. burar kan ju vara ett tips annars?

• Vargtass

Mening med galler i botten är ju att det ska dranera. Det anses väl vara med hygieniskt och själv hade jag absolut föredragit en botten av galler framför en av trä. Är det i trä kan det bli dränkt av urin (även om det städas flitigt så kissar ju kaniner en del)och tillslut bli fördärvat och börja lukta. Mening med galler är ju också att man ska lägga ett tjockt lager halm i botten och kaninen har det gott där med ett mjukt och varmt underlag. Det är ju knappast mening att de ska gå direkt på gallert? Hoppas det inte finns någon som låtit sin kanin göra det?

• Tesie

Vargtass!

AHA okey!
    Tänkte inte på det *pinsamt*

Naturligtvis ska det vara halm i bottten.!

Kanske man ska kika på den där buren igen då!

Tack för ditt svar!

• MARIA99

Nä det tänkte jag ju inte heller på *he he*

• Vargtass

Ibland kan det vara så :) Glad att hjälpa till!

Svar på tråden Kaninbur med galler?