• Neko

Ni som gillar choklad men är allergiska mot nötter...

Vad gör ni? Nu verkar det ju vara spår av nötter i all choklad nästan :(

De enda som inte verkar ha det är After Eight, Romerska bågar i stora lådor (för det är det i småförpackningarna) och kexchoklad (fast de nya som inte smular har det). Vad gör man om man bara vill ha vanlig choklad? Är jättesugen på plopp, center också som var okej tidigare men nu har även de spår av nötter i sig :(

• Svar på tråden Ni som gillar choklad men är allergiska mot nötter...
  • Neko

Det står att det är spår av nötter i den :/

• Jennie Brunflo

Jag har sån allergi att jag kan känna vid första tuggan om jag tål eller inte.
    Så jag kan äta en bit och testa, och sedan svulla i mig allt.

Hittills har det inte varit något spår av nötter i Marabou mjölkchoklad som jag känt...så det moffar jag glatt i mig.

• Neko

Det kan ju vara att de bara skriver så för säkerhets skull men jag har fått för mej att de gör annan choklad som innehåller nötter i samma maskiner och allt kanske inte går bort vid tvättning och att det är därför de skriver så... och att när de väl har skrivit så så behöver de inte vara lika försiktiga...

Jag känner också av det på första tuggan men om jag då blir allergisk så tar det flera timmar av illamående innan det går över, så vågar inte testa :/

Men jag kanske borde prova marabou mjölkchoklad då :)

• Nevy

Men spår av nötter betyder ju inte nödvändigtvis att det ÄR nötter i chokladen.
    Jag som är allergisk mot mandel, kan äta Dajm, som är mandelkrokant.
    OM du inte är tokallergisk, så du dör av andnöd om du äter nötter, utan bara småallergisk, så tycker jag du kan prova. Jag får "bara" kli i halsen, och kan testa en liten bit, för att se hur jag reagerar.
    Är du tokallergisk, så ska du inte prova.

• Jennie Brunflo

De gör flera olika chokladsorter i samma lokaler - därför måste de skriva så.

Jag är inte så säker på att de gör nötchoklad och vanlig choklad i samma maskin - men i samma lokaler så för att ta det säkra före det osäkra så skriver de nog så.
    Det blir mer och mer garderingar från företagens sida.

• Nattsaga

Jag köper Palle Kuling chokladen ni vet de där små, 25 g tror jag de är i, min nya favorit.

• Linda1976

De skriver "spår av" eftersom de vill gardera sig. Jag är allergisk men inte dödligt allergisk längre. Jag kan äta all choklad det står "spår av". De har ju inte ändrat tillverkningssätt sen de inte hade med texten.

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Linda1976

Nevy och JB-baben har redan skrivit bra svar ser jag

• Zenobia

Jag har samma problem ja med chockladen. Jag mailade Marabou en gång och frågade varför all deras chocklad innehåller spår av nötter. Fick svaret att det är bättre ekomnisk om man kör chockladen i samma maskiner. Att det finns ingen marknad för att göra chocklad som allergiker tål.

KitKat är en chocklad som man också kan äta. Sen brukar ja smällta blockhocklad och stoppa ner russin. Ibladn mandel, men de varierar för ibland kan ja inte äta de.

• Honey1982

hur är det med dom finare och dyrare sorterna t.ex micheal cruizel, valrona (lr nåt liknande)? har inte kollat upp det själv. 

jag är också allergisk mot nötter men kan äta när det bara är spår av nötter.

• Linda1976

spår av betyder inte att det alltid är det, utan att det kan vara det. Kunde ni äta Marabou mjölk för typ 3-4 år sen, så kan ni göra det nu med. De har inte ändrat tillverkningen, bara texten (sen nån tjej så tragiskt dog för ett par år sen). Det fanns alltså "spår av" även innan det stod på förpackningen.

• Linda1976

Det är olika bland de lite dyrare också - en del står det på, andra inte.

• lurv

Jag är också nötallergiker och pratade med Marabou för ca 10 år sedan när dom helt plötsligt ändrade receptet på Mintchoko och la till nötter i den. Damen på deras kundcenter upplyste då om att för att kunna ha choklad utan spår av nötter så var dom isåfall tvugna att tillverka nötchoklad i en separat fabrik. Hon rekommenderade mej som nötallergiker att aldrig äta choklad eftersom all choklad kan innehålla spår av nötter även där det inte finns varningstext.

• ametist

Vi köper alltid blockchoklad här hemma, de ska inte innehålla nötter, eller spår av nötter. Det är inte så "rolig" choklad dock. Brukar blanda russin och rispuffar i smält ljus blockchoklad, klicka ut på bakplåtspapper och låta svalna. Blir jättegott!

Dumle går också bra här!

Gå in på Cloettas hemsida. Där har de en förteckning över varje produkt och om de har spår av nötter i sig. Jag skrev ner en lista som jag alltid har med mig så jag vet vilka som är "säkra".

• Linda1976

Det är ju olika hur allergisk man är, en del kan ju inte vistas i samma rum som en påse jordnötter (även om inte det är en nöt egentligen) medan vissa (som jag) kan äta det utan att dö, men det kliar i halsen och är allmänt obehagligt.

• Neko

Jag tror inte att jag är dödsallergisk mot nötter (fast det tror nog inte vissa av de som verkligen blivit dödligt sjuka heller, det är ju så förrädiskt med nötter, man vet aldrig riktigt), men jag blir sjuk och fruktansvärt illamående i en dag ungefär, så det är jättejobbigt och ingenting jag vågar testa ifall jag kan undvika det.

Det känns ändå som att de är mindre försiktiga i själva tillverkningen när de har skrivit att det finns spår av nötter, för då får det ju göra det, även om produktionen kanske inte har förändrats.

Även i mycket dyr choklad tycker jag att det alltid står att det finns... :/

Vet ni hur det är med tex After Eight? Det står ju ingenting på dem och jag har antagit att eftersom det är ett så stort varumärke så borde de väl bara göra after eight i sina maskiner och ingenting annat?

Jag kunde tidigare äta vissa sorters choklad som jag inte har kunnat äta på senare tid, fast ibland går det bra. Man ska liksom ha tur med just det partiet... :/ Så bara för att det går bra en gång så kanske det inte gör det nästa gång.

Står det inget om spår av nötter i kitkat? Det måste jag ha missat :)

Svar på tråden Ni som gillar choklad men är allergiska mot nötter...