Ni som har haft barn i sätesbjudning (långt)
Är i v 36+3 och var på UL idag (min man kunde tyvärr inte följa med p g a jobb). Gossen ligger i säte och har minimala chanser att vända på sig självmant (dels är det ju inte så stor plats kvar, dels ligger han som ett V med huvud och ben åt vänster, rumpan åt höger).
Innan jag åkte på UL var jag och min man helt på det klara med att vi inte skulle göra något vändningsförsök (har en släktning vars bebis dog i magen efter 3 vändningsförsök. Nu har vi inga klara belägg för att det var p g a vändningsförsöken som bebisen dog men rädslan för detta sitter i hos mig!). Läkaren som jag fick höll på dock att tjata huvudet av sig för att jag ändå ska göra vändningsförsök. Hon sa att det var såå noga övervakat och att de gör CTG-kontroll på bebisen både före och efter vändningsförsöket. Jag förstår ju också att det hela är noga övervakat och att de givetvis gjorde detsamma med min släkting också men ändå så hände det mest ofattbara tragiska för dem. Läkaren tog också bara upp allt negativt med att snittas-infektionsrisk, lång konvalecens, svårt för barnet att börja amma etc...
Nu känner jag mig hemskt kluven till om jag ändå "måste" göra vändingsförsöket och ger bebisen en chans att födas "normalt" eller om jag ska be om snitt? Jag känner mig lite snuvad på vaginal förlossning, men samtidigt vill jag ju inte riskera något rörande bebisen - varken på ena eller andra sättet. Har typ 1 v betänketid...
Hur gör jag?!