• cs68

Ni som har haft barn i sätesbjudning (långt)

Är i v 36+3 och var på UL idag (min man kunde tyvärr inte följa med p g a jobb). Gossen ligger i säte och har minimala chanser att vända på sig självmant (dels är det ju inte så stor plats kvar, dels ligger han som ett V med huvud och ben åt vänster, rumpan åt höger).

Innan jag åkte på UL var jag och min man helt på det klara med att vi inte skulle göra något vändningsförsök (har en släktning vars bebis dog i magen efter 3 vändningsförsök. Nu har vi inga klara belägg för att det var p g a vändningsförsöken som bebisen dog men rädslan för detta sitter i hos mig!). Läkaren som jag fick höll på dock att tjata huvudet av sig för att jag ändå ska göra vändningsförsök. Hon sa att det var såå noga övervakat och att de gör CTG-kontroll på bebisen både före och efter vändningsförsöket. Jag förstår ju också att det hela är noga övervakat och att de givetvis gjorde detsamma med min släkting också men ändå så hände det mest ofattbara tragiska för dem. Läkaren tog också bara upp allt negativt med att snittas-infektionsrisk, lång konvalecens, svårt för barnet att börja amma etc...

Nu känner jag mig hemskt kluven till om jag ändå "måste" göra vändingsförsöket och ger bebisen en chans att födas "normalt" eller om jag ska be om snitt? Jag känner mig lite snuvad på vaginal förlossning, men samtidigt vill jag ju inte riskera något rörande bebisen - varken på ena eller andra sättet. Har typ 1 v betänketid...

Hur gör jag?!

• Svar på tråden Ni som har haft barn i sätesbjudning (långt)
  • Tant Green

Vi valde att göra vändningsförsök eftersom jag var så inställd på att föda vaginalt, men hon ville ut innan vi hann försöka så det blev akutsnitt ändå. Efteråt var jag faktiskt glad för det, även om jag råkade ut för just det där med infektion och svårt att få igång mjölken osv.

Det tråkiga med vändningsförsök är ju att det bara är 50% chans att det lyckas och annars blir det snitt ändå, och då har man ju varit tvungen att göra båda sakerna! Jag tycker att man ska göra ett vändningsförsök om man väldigt gärna vill föda vaginalt, annars inte.

• appelmint

Min lilla snäcka ligger också i säte (V), och jag har valt att inte göra något vändningsförsök! Det var inget som min läkare rekomenderade, det nämndes i förbifarten bara!
    Jag har FL 13 maj och fått ett planerat snitt den 8 maj, som jag tycker är lite sent,,men men

• MiaB72

Båda mina pojkar har legat i säte och gjorde vändningsförsök med båda och båda misslyckades, fick besked om att min livmoder troligen är formad så att det är bättre för dem att ligga med rumpan ner.

Med första barnet valde jag att föda vaginalt ändå, det blev lite dramatiskt då han tryckte ner fötterna och kom då ut med fötterna först, men ut kom han. Pga dramatiken med denna förlossning valde jag planerat snitt andra gången.
    Jag ville göra vändningsförsök även andra gången då jag helst ville föda vaginalt och om jag inte haft så dramatisk första förlossning hade jag fött vaginalt säte även andra gången.

Min upplevelse av det planerade snittet är helt fantastiskt, känner mig inte snuvad på en förlossning alls så om du bestämmer dig för det så vill jag bara att du ska veta det. Tror det e skillnad om det är planerat snitt mot om det blir akut.
    Gör det som känns rätt för dig!!
    Lycka till!!!

• Bei Bei

Min dotter låg i säte hon med. Gjorde ett vändningsförsök som misslyckades. Ville verkligen föda vaginalt så jag var inställd på att få vändningen att lyckas. Nu gjorde den inte det & det gjorde bara ont. (vill verkligen inte skrämma upp dig, men jag ångrar mitt vändningsförsök och kommer aldrig mera att göra ett igen.)

15 augusti (7 dagar innan BF) Förlöstes hon med ett kejsarsnitt. Det var helt underbart, jag var förberedd på snitt sen 2 veckor tillbaka och amning och allt som kan bli jobbigt med ett snitt fungerade väldigt bra. Hade inte ont alls och såret läkte jättefint. Visst är man stel & smidig som ett kylskåp ett tag efteråt, men åhh vad jag skulle kunna göra om det 10 gånger till!

Vill också skriva att läkaren inte får vara påtvingande med en ev. vändning. Det är erat barn & din kropp. Ni som bestämmer! Stå på dig och gör inget du instinktivt känner är fel.

Lycka till! Kram från en lycklig kejsarinna!

♥ Ronja ♥
  • Teskedsmamman

Min son vände sig från fixerat läge till säte i vecka 38+5 så det är inte omöjligt att han vänder sig, osannolikt däremot...

Jag totalvägrade vändningsförsök, fanns inte plats, moderkakan i framvägg och så satt han med näsan framåt.

Läkaren kan inte tvinga dig till något, du måste inte göra vändningsförsök!!! Vill du inte så vill du inte, däremot så kan jag hålla med om att det är noga övervakat men risken för att förlossningen sätter igång finns där, precis som risken för moderkaksavlossning.

www.karolinska.se/templates/Page____37460.aspx

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • lillasving

jag var i typ samma sits som dig, men det blev brottom med att bestämma för att elina ville komma ut tidigare. vi provade vändningsförsök, det misslyckades...men jag tycket ändå att du an prova. jag sa att jag var orolig o de förstog dom, när jag sa att nej nu gör det ont o jag vill inge mer slutade hon på en gång. jag frågade om det var vekligt av mig att inte prova lite längre svarade hon att det inte ka vara komlicerat utan flyta på.

så hon höll med om att nu ger vi oss. så jag tror atta du kan vara med och bestämma, känna efter hur det känns osv.

jag födde elina vaginalt trots säte o det gick bra. dom mätte ghenne först o sedan mitt bäcken, o såg att det skulle gå bra.

så möjligheten att föda vasginalt kan finnas ändå.

Lycka till! vet attt valen är svåra. gör som du känner. själv hade jag bestämt snitt ända tills vattnet gick då ändrade jag mig.

• carina p

Min ena flicka var också ett sätesbarn, men det var lite skillnad för det var tvillingar så där fanns ej utrymme till något vändningsförsök. Men om det nu hade varit ett barn så skulle jag ändå valt snitt i det läget. Mina flickor låg rätt i magen ända fram tills 2 månader före beräknat förlossningsdatum. Sen satte den första sig i säte och den andra la sig tvärs över. Vi planerade in ett snitt men det blev akutsnitt för de ville inte vänta så länge. Men som sagt, jag hade valt snitt om det var ett barn också.

• Loppan79

Jag gjorde också vändningsförsök men var också kluven till det. Jag sa till läkaren som utförde vändningsförsöket att han fick fösöka lite lätt, trodde han inte att det skulle gå så skulle han sluta på en gång. Han försökte väll i nån minut men slutade direkt jag sa att det gjorde ont och att jag inte ville mer. Han var mycket förstående och försökte inte alls tvinga mig till något.
    Mitt vändingsförsök misslyckades alltså men var ändå en positiv upplevelse.

• Madee

Jag var på ett vändningsförsök, men de bara tittade typ och rörde mig knappt.
    Däremot så kollade de mitt bäcken om jag kunde föda vaginalt. Det kunde jag.
    Dock blev jag så trött, rädd efter ett tag så jag gjorde snitt på beräknad FL

• Mammatilltretroll

Meja låg i säte men var ruckbar men vi valde att inte göra vändingsförsöket vi böev erbjudna på SÖS i Sthlm.

Jag läste forskning och hörde av en kompis som bor i Helsingfors att på det Universitetssjukhus som är långt fram i forskningen så gör man inte vändingsförsök längre pga läkarna anser att riskerna med ett vändningsförsök är stora för barn och mamma.
    Nu vet jag inte exakt vilka risker de syftar på.. men vi talade även med två Barnmorskor på SödraBB som båda tyckte att vi gjorde rätt i att inte försöka vända och de menade att ibland, ofta, finns det en anledning till varför barnet lagt sig i säte - tex kan navelsträngen vara för kort och då kan den sno sig eller nästan gå av(!!) om man försöker vända..

Vi hade verkligen sett fram emot en vaginal förlossning och förberett oss med profylaxkurs osv, och vi var först väldigt besvikna när ungen la sig i säte..
    Men snittet var en underbar upplevelse och jag ångrar mig inte en sekund!

Nu är jag gravid igen och är det säte denna gång också så skulle jag aldrig vända nu heller faktiskt.

Läkarna som vi träffade försökte ju givetvis övertala oss till att försöka vända åtminstonde men sanningen är ju den att det är helt upp till kvinnan och de försöker vända för att det är en sån enorm kostnad med ett snitt jämfört med en vaginal förlossnig..
    Men som sagt, vill man inte så behöver man inte ens försöka!

*~Mejas Mamma~*
  • simi

Min bebis ligger i tvärläge och läkarna försökte vända henne. En intressant aspekt på varför läkarna så gärna ville försöka vända henne fick jag efter försöket, nämligen att de hade inga tider för planerat snitt förrän min bf+4... Nu har de lyckats knöla in mig bf-1, alltså väldigt sent. Min poäng är alltså att det kan vara helt andra anledningar som gör att läkaren argumenterar för vändning än för barnets bästa...

Dock var det inte så farligt att göra vändningsförsök, jag har svårt att tro att det kan skada barnet, de kollar ju innan med ul och de stoppar direkt när de märker att det inte går, tar några minuter kanske och de puttar mest på rumpan på bebisen.

Svar på tråden Ni som har haft barn i sätesbjudning (långt)