• Gittis33

Ögonfärg som förändras

Har en fråga!

Har era barn ändrat ögonfärg (då menar jag inte den första tiden som nyfödd) och i vilken ålder?

Själv har jag en dotter vars ögonfärg har ändrats senaste månaderna, från klarblåa till grön-gula och nu börjar det gula skifta i ljusbrunt...Hon fyller två år om en vecka. Jag trodde inte att ögonfärgen kunde ändras så sent!

Själv har jag mörk bruna ögon och min man har klarblå. Känner ingen i släkten som har grön/bruna ögon!

Tacksam för erfarenheter från andra föräldrar!

• Svar på tråden Ögonfärg som förändras
  • NiXxI

Jag är 30 år och de senaste fyra åren har min ögonfärg ändrats...
    Jag har alltid haft väldigt blå ögonfärg med lite ljusblåa inslag vid iris innan...nu har jag gula inslag istället och ögonen ger intrycket av att vara gröna tack vare blandningen. Vi har brunfärgade ögon på min morfars sida...
    Men det är märkligt att jag som är så gammal :-+ kan skifta färg....

• Gittis33

Oj! Det var sent det

Kan tillägga att min dotters ögonfärg ändras från pupillen och utåt, hennes ring kring iris är mörkblå och irisen närmast är blå, för att övergå till grönt och gulbrunt närmast pupillen.

• Gittis33

Inga barn som ändrar ögonfärg...???

• Flumtai

Min dotters ögonfärg håller på att ändras.. hon hade blå ögon när hon föddes (mamma har mörkbruna, pappa har grönbruna) så vi tyckte det var konstigt! men nu har hon bruna fläckar inne vid pupillen.. och jag har hört att man inte kan ha både brunt och blått så jag antar att det blå också kommer att ändras, förmodligen till grönt!

• Flumtai

...oj glömde, hon är "bara" 10 mån.

• justsecret

En kompis dotter bytte ögonfärg när hon var runt fyra år.

• Viran75

Jag föddes med ett blått och brunt öga och det blåa blev inte brunt förrän jag var runt 4 år.
    Min son föddes med mörkbruna ögon, men innan 2 år hade dem blivit väldigt blå.

Det blir nog bra!

• Coursell

Jag har läst i en bok, (tyvärr minns jag inte vilken) att de flesta barn föds med blå ögon och får sin rätta ögonfärg senare.

• Gittis33

Viran 75:

Det har jag aldrig hört talas om, att ögonfärg ändras från mörkbrunt till blå!

• september 82

min sons ögonfärg håller på att ändras (snyft) han hade mörkbruna ögon när han föddes..nu börjar de ljusna..skulle inte förvåna mig om dom blir blågråa..han är tre månader
    Sambon har bruna (fast mer grönbruna nu än för några år sen)
    jag har blågråa..

• Viran75

Gittis33...
    Jo, det stämmer.
    För min lillasyster var det nästan likadant.. Hon föddes med bruna ögon, sen blev dem lite mörkblå, idag är dem grön/blå.
    Min mamma hade precis som jag ett blått och ett brunt öga.

Däremot så har min dotters ögonfärg inte ändrats, hon föddes med bruna ögon och har fortfarande bruna ögon...

/ J

• prinses leia

Alla mina barn har åt det blåa hållet. jag har mörkbruna. Sägs det inte att brunt är dominerande? wilma har en liten brun fläck i ena ögat. hoppas hon får bruna ögon, men hon är redan 4 år.

• Ankissen

Prinses Leia: Man får alltid ett anlag för ögonfärg från mamma och ett från pappa. Du själv kan alltså fått ett brunt från en förälder och ett blått från den andra. Att du sen har bruna ögon beror på att det bruna dominerar, men du kan fortfarande föra vidare ditt recesiva blåa anlag till dina barn.

• Gittis33

Jag tycker att det är fascinerande att se hur ögonfärgen förändras. Jag var bara lite orolig om det var något fel på ögonen...Jag vill ju gärna att hon får bruna ögon egoist som man är...
    Prices Leia:
    Mörbrunt anlag är dominerande så till vida att det bara krävs ett brunt anlag för att få bruna ögon men två blå för att få blå ögon. En brunögd kan bära med sig både blått och brunt anlag om ens föräldrar har blå ögon, men en blåögd bär bara med sig blått.

• Viran75

Gittis33..
    Det kan hända att din dotters ögonfärg blir lite mörkare om hon har ljusbruna ögon nu.

• prinses leia

ok! nu vet jag bättre. tack!

• CeeJay

JAG har oxå ändrat ögonfärg "med åldern". Hade jätteblå ögon när jag var liten, sen fick jag lite ljusblågråa, nu går de över till att bli lite mer åt det gröna hållet (efter min pappa och farmor som hade grön/ljusbruna ögon)

Mina döttrar har fötts med jättemörkblå ögon, stora tjejen har nästan is-blå (alltså jätteljusa) ögon nu (hon fyller snart 2 år) och yngsta får ljusare och ljusare ögon för varje dag

Sambon har blå ögon

• Jeda5

Min dotter hade klarblå ögon när hon var 2 år,
    men när hon var 2½år så började de skifta i brunt....
    Nu har hon ljusbruna ögon med lite grönt i samt en mörkblå ring runtom De är jättefina men jag blev lite paff när de ändrade färg för då var jag så säker på att hon var blåögd(& skulle förbli det)...

(Jag har gråblå nu men de var blåare när jag var yngre och hennes pappa har bruna,fast inte så mörka för hans pappa har hasselnötsbruna & hans mamma gröna)

Svar på tråden Ögonfärg som förändras