• Jessie

Faderskapstest

En fråga till er där ute. Jag och en vän till mig hade en diskussion och kom inte fram till hur det hela ligger till. Om man som par vill göra faderskapstest hur går man till väga? Kostnad osv? Skillnad att göra det direkt vid förlossning eller senare? Jag och min vän hade nämligen hört olika saker om detta och undrar varför man inte som rutin gör faderskapstest för att slippa eventuella fel som kan bli öderstigna för barnen som kommer i kläm. Så ngn som vet hur det fungerar..

Kram på er!

• Svar på tråden Faderskapstest
  • Evangeline

När jag fick min första jänta så¨gick det till såhär:
    Hennes pappa ville inte skriva på pappren att han var pappa bara för att djälvas med mig (vi var inte gifta - då blir han pappa på pappret automatiskt). Han begärde faderskapstest och då fick han betala det själv (kostade ca 10.000:- DÅ - 1989!!!) eftersom det visst visade sig att han var pappa (som vi alla redan visste). Det blodprovet tog de från min dotter när hon var tre månader gammal - inte direkt på BB. Varför vet jag inte.

• Jessie

Evangeline: Oj oj hoppas att karln ångrade sig bittert då att han inte hade skrivit på från början.. *s* det blev en dyr affär för att bekräfta det han redan visste liksom..
    hihi.. !

• HelenR

Vi va och gjorde faderskapstest i måndags. Man kan göra de innan bebisen e fött som vi gjorde,men du får inga papper när du e där.Ska bara skriva på.. Dom skickar hem en kopia sen när barnet e fött.. De kostar ingenting. Man gör de på socialkontoret,så ring du dit så får du hjälp...

• Lovan

HelenR: Är du säker att ni gjorde faderskapsTEST?!!? Inte att ni skrev under ett intyg om att din sambo är fadern? Det har jag hört att man kan göra innan barnet är fött - men jag har aldrig hört talas om att man gör TEST innan barnet är fött. Som jag ser det skulle det ju vara för stor risk med att göra ett test - det är ju alltid en risk när man går in i magen och håller på.

• HelenR

faderskapserkännande kanske de hette. Men vi skrev på papper. Fanns två vittnen som kollade när sambon skrev under och de gjorde dom sen oxå. Sen när barnet va fött så skulle hon skriva bebisens persnr och sen skicka kopia till oss....

• HelenR

Jag läste nog lite fel på frågan. ber om ursäkt för detta

• Åsa

Så vitt jag vet tas provet på t ex vårdcentral och räkningen skickas till familjerättsbyrå/socialförvaltning. Att den "misstänkte" pappan skulle betala själv har jag inte hört någon gång, oavsett om han visar sig vara far eller inte. Detta om föräldrarna (eller en av dem) sagt och rimligt motiverat till socialförvaltningen att det är osäkert vem fadern är, och i något så när anslutning till barnets födelse; inte om man får för sig att kolla i efterhand.

• Lilla Pi

Om man vänder sig till familjerätten på socialförvaltningen gör de en bedömning om det är rimligt att göra ett faderskapstest. Man går till vårdcentralen och tar ett vanligt blodprov.
    Alltså kan det vara så att man själv vill att det skall tas ett blodprov men att omständigheterna kring det gör att de på familjerätten bedömer att det inte skall göras. Då kan man bekosta det själv, men det kostar en del. Om jag inte har helt fel för mig kostar det fortfarande ca 10.000:-.

• Evangeline

Lilla Pi: Så var det i mitt fall också. Men fd hade först sagt att allt var OK, men sen blev vi osams och då gick han upp till familjerätten och sa att han nog inte var pappa trots allt. De tyckte det var bullshit och ansåg inte att det fanns grund för detta test. Alltså fick han betala själv. HA! Där fick han! (Han har förresten idag ingen kontakt med sin dotter som nu är 15 år).

• AA aa

Min bm sa (2000) att de kostade 16.000:- Jag tror inte att någon ska behöva betala det själv, det ligger i "det allmännas intresse att barnet får rätt far". Anledningen till att det inte görs som rutin är att det är dyrt, komplicerat och förnedrande. De flesta par springer ju inte runt och har sex med andra. Om ingen skriver under faderskapet så kan man göra test på pappakandidaterna. Den utpekade pappan kan få göra DNA-test om han hävdar att han INTE är far till barnet, han har däremot ingen självjkar rätt att få göra det om han hävdar att han ÄR far till barnet. Konkretisera gärna din fråga så kan jag svara utförligare.

Hälsningar Anna, jur. stud.

• Jessie

AA aa och resten!

Tackar för era svar, intressant det här. Dock kommer vi inte att göra ngt faderskapstest utan det vara bara av rent allmän intresse som jag undrade hur det låg till med kostnader osv.

• Firren

Då vi gjorde det 2000. Fick vi uppgifter om att det kostade 12000:-. Kan tänka mig att det är dyrare nu. men självklart behövde inte vi betala det själva.
    Men det var väl ngn här som hade en sambo/man som gjort ngnstans på eget intiativ. Kolla trådarna, tror det kostade 4000:-. Verkade konstigt men då man kollade på hemsidan lät det som att det skulle vara tillförlitligt.

• Åsa

Firren. Tror att de billigare testerna är de som görs av privata företag. De är lika tillförlitliga som de som görs av det dyrare Rättsmedicinalverket (?) men har _inte_ den senares bevisvärde i /familje/rättsliga sammanhang. Vissa av dem gör analysen på hårstrån (lika säkert). Detta räknas inte som ingrepp och därför behöver mamman inte lämna tillstånd som hon måste om det tas blodprov.

Svar på tråden Faderskapstest