• EJL

För oss med migrän

jag vill vara med...jag har migrän, i perider bättre i andra sämre.....
    har dock lärt mig vad som "utlöser" en del atacker och undviker dessa saker, men sen är den ganska hormonrelaterad och har varierat innan p-piller, med p-piller, under graviditet och amning osv....

Tar imigran som hjälper ganska bra, men det värsta med min migrän är att jag tappar foku fullständigt, imigranen tar bort det värsta av själva smärtan och huvudvärken, men att jag är yr, får tunnelseende och inte kan fälja raderna i exempelvis en text, finns ju ingen bot emot...bara att ligga där i sängen och försöka sova....

Jobbigt när många i omgivningen har sån dålig förståelse för hur jobbigt dte är...

• EJL

jag har ett starkt barndomsminne att jag ibland hade en hemsk huvudvärk och att jag då om det var sommar brukade gå ner och bada i sjön...alternativt lägga mig på bryggan och bara doppa huvudet ner i det iskalla vattnet....då försvann alltid huvudvärken....
    Ingen förstod att jag hade migrän förrän jag insåg vid typ 15 års ålder att det inte är normalt att ha så ont i huvudet att man nästan sluddrar när man pratar....

Iaf har jag funderat lite över det där med att doppa huvudet i kallvatten och ibland när det gör riktigt jävligt ont då brukar jag spola upp iskallt vatten i badkaret och doppa ner pannan och överdelen av huvudet....låter säkert konstigt för er som läser det men det funkar faktiskt.
    Antagligen för att när man har migrän så beror det på att det blir en akut inflammation i hjärnans blodkärl som gör att trycket ökar...dom vidgas liksom och om man kyler ner det området, exempelvis med kallt vatten så drar ju blodkärlen ihop sig av kylan....så helt dumt kan det ju egentligen inte vara...

Jag funderar även på att lansera gele mössor som man kan kyla ner och ha på sig istället för blöta handdukar som gör det blött i sängen och har blivit varma inom fem minuter....

vad tror ni om det???

Svar på tråden För oss med migrän