Inlägg från: Knådd till våren |Visa alla inlägg
  • Knådd till våren

loppor....eller?

Låter som "snöloppor"...på våren då våran katt går ute, så drar han in dessa småkryp till sängen. De finns i torrt gräs som tinar fram. Ofarliga, men betten kliar till vansinne. De biter flera ggr också.
    Så om ni har katt el. hund...se till att de inte är i sängen, för då får ni dit dem hela tiden.
    Så, så länge det finns gammalt torrgräs ute så kommer dessa kryp in med katt + hund. Problemet försvinner då det blir grönt ute

• Knådd till våren

Jo...dessa smådjur ser inte ut som loppor...de har rund avlång kropp och är svarta i färgen. De är ganska svårdödade, man får knosa dem hårt!
    En enda kan gå jättemånga bett. Och jättesvårt att hitta de små rackarna i sängen.

• Knådd till våren

En vän till mig säjer att man kan droppa ett medel i kattens nacke...ska döda och förebygga att parasiter fäster på katten...kommer ej ihåg vad det heter. Ska även fungera mot fästingar, loppor och löss. Dessa droppar verkar i 4-6 veckor ca. Man får dem utskrivna av veterinär.
    Så det kanske inte skadar att prova.
    Enligt min vän, så får hon inte in dessa "sattyg" i sängen då hon använder detta. Jag stänger ju bara sovrumsdörren, så jag har inte provat mot detta.

• Knådd till våren

Glömde...Tror inte det är kattloppor. De är inte sååå vanliga och de smittar mellan djurarter också. Kattloppan är väldigt svår att få bort och den kan överleva upp till 1 år under golvlister m.m. Ofta behövs sanering av Anticimex vid kattloppor. Och bor ni i norra delen av Sverige, så är risken ganska så liten för kattloppan.

Förmodligen är det dessa som vi i norrbotten kallar "snöloppor"...fast vad det igentligen är vet jag inte...bara att de kommer in varje vår och upphör då det blivit grönska ute.

• Knådd till våren

Lycka till!
    Skriv gärna och berätta hur det gick...om det blev bättre!

Svar på tråden loppor....eller?