• Poena

Söka två jobb på samma ställe - samtidigt?

Nu behöver jag hjälp med att lägga upp det här!

Det är så att en arbetsplats där jag gärna skulle jobba har två lediga tjänster ute just nu. Den ena stämmer överens med mina erfarenheter, den andra med min utbildning (och lite erfarenheter)och är det jag helst vill jobba med.

Nu är det så att jag sållade bort den andra, eftersom jag tyckte de ställde så höga krav att jag inte nådde upp till dem och valde istället att söka jobb nr 1. igår fick jag dock veta att man inte alls behöver kunna allt det som listades i annonsen, av en kille som jobbar där. Han tyckte snarare det var märkligt att de listat så höga krav.

Så.. nu vill jag alltså gärna söka jobb nr 2 också, men vad skriver man i ansökan, ska man låtsas som att man inte sökt det andra jobbet, eller skriva ngt om det? Ansökningarna sänds till samma mailadress men ev. kommer lite olika folk ha hand om sållningen.

• Svar på tråden Söka två jobb på samma ställe - samtidigt?
  • Vero

Nä jag tycker inte du ska skriva nåt om den andra ansökningen, så har inte jag gjort i alla fall. Och min man sökte två jobb på samma skola och fick det ena så de som tittar igenom ansökningarna bryr sig nog ofta inte heller, de vill bara hitta rätt person till rätt plats.

Lycka till.

• AW76

Jag tycker du ska söka det! Det är bara att vara öppen med att man söker flera jobb (de brukar de förstå ändå)

Jag var på intervju igår, på ett jobb som är under min utbildning. De frågade om jag har sökt andra jobb också, och jag var ärlig och sa ja. Du tjänar inget på att ljuga, blir bara pinsamt om det skulle uppdagas!

Men du kanske inte behöver nämna det i ansökan. (sorry, skrev på för fort, såg att det var det du frågade om)

• Maline

Det är klart du ska söka jobbet! Jag har själv sökt två olika jobb på ett och samma ställe. Kom till intervju på båda och blev erbjuden det ena. Maken har ochså sök flera jobb på samma ställe och kommit till intervju, ibland t. o. m. på samma ansökan..

Kör på!

• Poena

Vad bra att ni har sådana erfarenheter! Det jag var/är rädd för är att de ska tycka att man är desperat eller något Men det är klart, om de tror att man är rätt för tjänsten så spelar det nog ingen roll om man sökt flera av jobben. De är ju helt olika, de bägge tjänsterna kan jag säga.

• Dubbel lycka

Jag tycker absolut att du ska söka, kanske känner de igen ditt namn och läser lite extra noga.

Jag har själv sökt flera jobb på ett och samma ställe (mindre företag med ca 40 anställda) både vid olika tillfällen och sedan då jag såg att de hade två intressanta tjänster ute, sökte jag båda dessa i en dubbelansökan. Fick träffa vd:n men fick inget av jobben då. De hörde dock av sig någon månad senare då de sökte ytterligare folk och inte ville annonsera igen - det jobbet fick jag...det kan löna sig att visa att man är intresserad av en arbetsgivare.

Lycka till!

• Eli

Vad bra att jag hittade en tråd om detta! Jag går precis i samma tankar, tyvärr vet jag att de har flera hundra sökanden på varje tjänst, så det blir nog inget ändå.

• Joker

Poena, du kanske ska ringa och prata med dem? Säg att du sökt det ena jobbet men även är intresserad av det andra. Båda jobben passar din bakgrund och du gärna skulle arbeta hos just dem.

Det kan nog tyvärr vara så att om man söker många jobb på samma ställe blir man bortsållad, men om du ringer och förklarar så visar du ju att du är väldigt intresserad.

• Blixten

Jag sökte två tjänster på samma ställe förut. Det var lite olika inriktning på tjänsterna men annars nästan samma jobb. Jag sökte båda tjänsterna och motiverade i ansökningarna varför jag var intresserad av just den tjänsten.

Jag blev kallad till intervju för den ena tjänsten men inte den andra. Så visst lönar det sig att söka båda!

Svar på tråden Söka två jobb på samma ställe - samtidigt?