Inlägg från: Jennie Brunflo |Visa alla inlägg
  • Jennie Brunflo

För högt blodsocker...

Vad gjorde du innan testet?
    Gick du dit? Åkte bil? Åt frukost? Åt banan?

Mitt låg på 8,6 en gång....då hade jag ätit frukost och åkt bil dit....alla andra gånger hade jag ätit frukost och gått dit.

Det är om du kommer över 9 som det börjar bli för högt blodsocker. 8,1 är ju högt - men inte farligt.

• Jennie Brunflo

Havregryn - socker - äpple
    De höjer blodsockret och om du äter det precis före mätning är det klart du får högt värde.

Tror knappast du har något att oroa dig för.

• Jennie Brunflo

AL25:

Det du ätit och att du ätit det precis innan mätning tyder på att det är maten som gör det höga värdet.

När man gör en glukosbelastning gör man likadant.
    Man mäter i svältande tillstånd. Sedan äter man glukos som höjer blodsockret och så mäter man igen. Då får man ett högt värde och ett lågt värde. (och även ett värde hur snabbt blodsockret höjs)

När jag hade 8,6 frågade inte BM vad jag ätit heller. Men jag fattade själv att det berodde på att jag käkat precis innan och sedan tagit bilen dit.

Det är just det här som GI människor pratar om. Hur snabbt blodsockret höjs med vissa livsmedel.
    Socker höjer ju blodsockret snabbt och högt.
    Havregryn äpple mjölk är ju lite mildare men det höjer ju blodsockret.
    Om du dessutom svultit hela natten och sedan äter frukost - då höjs det rejält.

Det är alltså inte fel det du ätit - utan det är bara en förklaring till varför det var högt.

Svar på tråden För högt blodsocker...