• Nallemajatjejen

Barnvälsignelse istället för dop?

Är det någon här som ska ha det? Hur gör ni i så fall med inbjudan och kalas etc. Har ni allt som om det vore ett dop fast själva "handlingen" blir barnvälsignelse i stället. Bara nyfiken

• Svar på tråden Barnvälsignelse istället för dop?
  • mamma2004

Hej!
    Jag håller på att fundera på det där med barnvälsignelse. Är kristen men vill inte döpa mitt barn. Jag är "frikyrklig" om man ska säga så. Är uppväxt som pingstvän .

Men så funderar jag på varför man har barnvälsignelsen i kyrkan? Skulle vilja ha det hemma med bara familjen... Så går mina tankar. Typ en fest med en liten bönestund.

Annars blir det väl som "vanligt" i frikyrkan. I gudstjänsten så avsätts lite tid för att be och välsigna barnet. Någon kanske sjunger någon sång...
    Oftast så har väl föräldrarna liten middag med familjen efteråt, men det är nog olika.

• Åsa

Men måste det vara i kyrkan? Åtminstone dop _kan_ man väl ha var som helst även om bruket att döpa hemma eller i prästgården nästan försvunnit.

• mamma2004

Nej, det är det jag inte tror/tycker, att det måste vara i kyrkan. Det är bara det att alla förväntar sig att det ska vara där. Och som jag är så lyssnar jag för mycket på vad folk säger och tycker.

• Nallemajatjejen

Jo vi är pingstvänner både jag och min man och nu när vi börjat försöka få barn så kom frågan upp i mitt huvud. Jag har inte alltid varit pingstvän så i min släkt så är det dop som har gällt. Men samtidit så tror ju jag på vuxendop och då blir det ju fel att döpa ett barn liksom. Men samtidigt så skulle jag känna mig snuvad på de söta inbjudningarna och kalaset....

• mamma2004

Precis vad jag tänker. Så jag kommer i ivlket fall bjuda in familjen med fina inbjudningskort och duka fint hemma och så, men så vill jag nog bara ha familjen i alla fall. Sen får vi se om barnvälsignelsen blir i kyrkan eller hemma.

• Nallemajatjejen

Jag tror nog att vi också kommer att göra inbjudningskort och ha ett litet kalas sen om vi lyckas. Tror att min släkt skulle känna sig lite snuvad annars.

• kaos78

Vi hade namn/välkomst fest istället för dop, eftersom varken jag eller pappan är religösa. Vi hyrde kvarterslokalen på vårt bostadsområde och bjöd in de vi kände att vi ville ha där att fira vår lilla dotter.

Eftersom vi båda är studenter och inte har så mycket pengar så hade vi knytkalas. Vi gav alla sällskap varsin uppgift. På menyn blev det olika matpajer, sallader, matbröd och tårta och fika till efterrätt. Vi körde med engångs tallrikar och bestick för att göra det så enkelt som möjligt.

Kalaset hade ingen dresscode och vi sa till alla att vi inte ville ha några presenter. Det varje sällskap skulle ordna till knytkalaset fick bli presenter nog.

Efteråt har många sagt att det verkligen var jättetrevligt. Inte bara direkt till oss, utan även till mina föräldrar. Knytkalasidén uppsattades mycket.

Det som var viktigast för oss var att alla skulle känna sig avslappnade och att det inte skulle vara en massa presenter. Vi kän de oss nöjda efteråt, och det är ju det viktigaste. Att man gör den fest man själv vill!

Svar på tråden Barnvälsignelse istället för dop?