• rafmagn

Hur länge ska man vänta med mat vid magsjuka?

Min snart 11-mån flicka är magsjuk, kräks och har diarré. Jag ger vatten, sockersaltlösning och bröstet. Hur länge ska man vänta innan man börjar med litemorot etc?

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta med mat vid magsjuka?
  • Maria R

börja med potatis! enligt sjukvårds upplysningen när ja var magsjuk, jag är ju i och för sig vuxen, men då tyckte inte dom att man skulle vänta alls, magen var tvungen att ha något att jobba med för att läka menade dom då. men börja med lite potatis, kokt fisk, riskakor.

• Lady Bling

Till oss sa dom när vi var på akuten med vår dotter som är 1 år och 4 månader att man ska ge vätskeersättning så länge dom kräks. Om magen lugnat ner sig lite kan man försöka med majs- eller risvälling. Kan barnet behålla det utan att kräkas kan man försöka börja ge lite lättsmält mat, till exempel kokt ris, kokt fisk, yoghurt eller vitt rostat bröd eller riskakor. Man ska vänta med övriga grönsaker och frukt eftersom dom innehåller fibrer som sätter fart på magen. Om barnet kräks börjar man igen med vätskeersättning tills dom inte kräks längre. Man ska ge små portioner, men ofta. På BVC gav dom tipset att om man vill hejda diarren lite när barnet mår lite bättre, kan man ge sån där yoghurt med bifidus-bakterier som man blandar med rivet äpple. Det sätter sig tydligen lite som en propp i magen och hejdar diarreerna. Dessutom hjälper det till att återställa den nyttiga bakteriefloran i magen.

Svar på tråden Hur länge ska man vänta med mat vid magsjuka?