Napp &/eller snutte?
Emanuel använder bara snutte & Valentin använder både napp & snutte! Hur har era tvillingar gjort?
Emanuel använder bara snutte & Valentin använder både napp & snutte! Hur har era tvillingar gjort?
Mina tvillingpojkar använder varken tutte eller snuttefilt. Provade med napp i början men det var ingen hit, så det la jag av med. Min dotter använde inte heller något förrän hon var kring ett år. Då började hon gå och då gick hon alltid in i köket och snodde min diskhanduk. Det blev hennes snuttefilt. Så än är det inte för sent för grabbarna heller. Tycker väl kanske att min dotter var lite väl gammal när hon började, men vad ska man göra.
Mina tjejsingar vill inte heller ha något, varken snutte, tumme eller napp....dom är sju månader nu och det är väl snart dags att inse att dom inte vill
....men jag lägger fortfarande några nappar på golvet där dom leker men.......
Mina killar har snuttetrasor, och Alex vill gärna ha napp, Linus tar också ibland, men mest för att Alex har.
Mina pojkar är besatta av sina nappar... Har de ingen napp blir de så ledsna..
Båda har napp (började med det när de var 4 mån när de vill suga på tummen), sedan har även båda snuttefilt "kossa" och "kanin" (en sån där trasa med huvud på!)
För mina tjejer är det nappflaska för hela slanten... Ligger överallt med vatten i och de skall de ha. När de sover skall de ha välling...
Mina pojkar har alltid tagit napp. Vet inte hur de skulle klara sig utan... Undrar om dom skulle vara intresserade av snuttefilt? Vilken ålder brukar det bli intressant? De är 4 månader nu. Napparna åker ut så lätt på natten, då de vaknar. Snuttefilt borde ju vara enklare?
Första tvillingparet använder napp och gosedjur
Andra tvillingparet använder napp och snuttefilt.
Mina tjejer (10 mån) har varken napp eller suger på tumme. De skulle säkert ha tagit napp om de blivit erbjudna men vi hade hört så mycket skräckhistorier om att bli väckta på nättrena av två barn som tappat nappen och avvänjningstrubbel, att de fick vara utan. De har inte verkat sakna att inte ha napp.
De har varsin snutte i sin säng men använder dem sällan och det spelar ingen roll vems snutte det är.
Vi får väl se om de får några favoriter de vill sova med senare under uppväxten.
i början var det bara oliver som använde napp..
men sen började robin med.. dock i april innan de skulle fylla 2 år så tvingade jag de att sluta.. med tanke på tänderna som jag fick reda på efter att de inte tog så stor skada som de sa till mig..
mina pojkar är födda i vecka 30+ så dm fick napp i kuvösen deras ända tröst eftersom dem var ör små för att komma tillmamma eller pappa då men när vi kom hem så andvände bara en napp och den andra ingenting förrän tänderna kom då började han men han tuggar bara på den
Jag hade tänkt att napp måste ju vara jätte bra när man har tvillingar så det har något att trösta sig med när den andra behöver mer uppmärksamhet.
Men, men jag testade varenda napp som gick att köpa plus gosedjur och snuttefilt men inte ville dom ha något av detta.
Blev dom riktigt lessna så var det tumme för den ena och två fingrar för den andra (men då inte hela tiden).
Det blir inte som man tror och mina tjejer dom bestämmer själva.
/Lena
Emanuel har börjat använda nappen nu, men mest att tugga på, antar att tänderna kliar! Han har fått en och Valentin har två!
Saga är som besatt av både sin tumme och nappen medans Tilda bara tar nappen ibland efter en stunds lirkande. Vet inte riktigt om jag tycker att Saga ska suga på tummen, det kommer säkert bli svårt för henne att sluta. Ma kan ju inte kasta bort en tumme som man kan göra med en napp precis.