• Lilou

Prins Hatt Under Jorden?

...finns det inte en barnbok som heter sa? Hittar den inte ngnstans! Kanske har en annan titel? Ngn som vet?

Kram pa er!

• Svar på tråden Prins Hatt Under Jorden?
  • mamma2004

Jo, den kommer jag ihåg nu när du säger det. Men jag har ingen aning om var man kan få tag på den ... Tyvärr

• Glittertrollet

Kjell Sundberg som skrivit den tror jag. Kanske hjälper lite.
    Jag kommer ihåg att jag hade den inläst på LP (!) skiva som liten. Har den inte kvar tyvärr. Skulle också vilja ha tag på den.

• Flox

Min syster hade den när vi var små vet jag. Om man går in på Libris websök (det nationella biblioteksdatasystemet) framgår att boken finns bland annat på diverse universitetsbibilotek runt om i landet.

• Lilou

Ska kolla internet igen da! Den var ju sa fin! Tack!

• Toffsan

Älskade den sagan när jag var liten, hoppas att du får tag på den.

• Ebbiz

oooiii....vilken flashback! Jag bara ÄLSKADE den boken som liten! Måste hem till mamma och leta efter mina gamla favvoböcker!
    Åh vad skoj att minnas sånt här gammalt!

• Leeloo

Flachback är bara förnamnet!! En helt underbar bok!

• stardust

Det var min älsklingsbok som liten. Holmberg/Johannesson har gjort den jag har. Hoppas att du hittar den.

• Cordelia

Saxat från nätet om Prins Hatt?

I Gunnar Olof Hyltén-Cavallii "Svenska Sagor" finns "Prins Hatt under jorden" upptecknad. Enligt Cavallius kommer sagan från södra Småland. Det må vara hur som helst med detta, men som fallet ofta är med folksagor har den inslag av många andra sagor. Påfallande är hur många gånger den i sagor vanliga upprepningen av händelser tre gånger kommer tillbaka. Likaså stegringen från stor till liten, från yngre till äldre, från klok till klokast. Mest intressant är det kanske att episoden då prinsessan spiller en droppe vax på prinsens bröst vandrat hit ända från Grekland. Den är identisk med motsvarande avsnitt i sagan om Amor och Psyke. Just detta tema, med prinsessan som inte får se sin älskare i dagsljus, lär f.ö. finnas i 1500 olika versioner!

Prins Hatt kan du hitta i
    Den förtrollade pissepottan. (Här finns inte bara välkända sagor som Bockarna Bruse och Prins Hatt under jorden, utan också många skojiga nya bekantskaper som Den förtrollade pissepottan och Kvarnen som malde silverpengar. Boken innehåller sagor för olika åldrar och är en bok att växa med.)

Sagorna är berättade av Per Gustavsson och illustrerade av Kjell Sundberg.

Boken Den förtrollade /.../ finnas på Adlibris.

• BlackAngel

Åh, jag hade den på band när jag var liten och jag älskade den! Lite hemsk var den också...

• Pistou

Lustigt, jag laddade faktiskt ner sagan i pdf-format häromdagen. Här är adressen:

cgi.omnibus.se/sLista.pl

Vi hade skivan när jag var liten med Eva Remeaus (från Fem myror...)

• pups

är inte det egentligen sagan om amor och psyche?

• Lilou

Pistou: tack tack TAAACK!!!! pa dig!!!

• Pistou

Det var så lite! Kul att kunna vara till hjälp. Jag älskade själv den sagan när jag var liten, och lyssnade på den där skivan med skräckblandad spänning...

• plupptrollet

Jag har sett den på tv som film.

Svar på tråden Prins Hatt Under Jorden?