• mamma mupp

Au pair...

Har en dotter som tar studenten i juni. Hon har sökt flera ingångar till högskolan i höst,men nu också fått jobb som au pair i Schweiz 1 år from aug. Hon tvekar men jag tycker hon ska ta vara på möjligheten...Högskolan finns kvar även 2007. Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Au pair...
  • getingmidja

Jag tycker absolut hon ska ta den chansen, vilken erfarenhet!
    Men det måste hon ju känna själv.

• thes84

jag tycker hon ska åka, jag åkte till USA och tog hand om min kusins barn efter jag hade tagit studenten. Det är super kul att se något annat. Jag tror att hon inte kommer att ångra sig. Sedan går det ju att åka hem om det skulle vara så att hon inte trivs.

• Mammatillfem

Jag var själv au pair i Londons förorter som 18 åring,det är en enorm erfarenhet att få uppleva ett annat land,språk och kultur,se hur de lever med att bo i familj,så visst kan hon åka,men det bestämmer ni ju själva. Jag kommer ihåg tiden,familjerna,fritiden,det mesta än (är ju ett tag sedan),kul.

• dunderhonung

Absolut! Jag var au pair i usa efter studenten och det är det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv. ångrar det inte en sekund!! så kul och lärorikt! hoppas verligen att hon tar den chansen. lycka till!

• Cuthalion

Gillar hon barn skall hon absolut ta chansen!

• CrystalHeart

Om hon verkligen vill, så tycker jag att hon ska ta chansen att se och uppleva något annat än gamla goda Sverige.
    Som du skriver, så står ju skolan kvar även om ett år.

Jag var själv till USA ett år och skulle inte byta bort det året mot något i världen.
    En helt fantastisk upplevelse. Även om inte allt var guld och gröna skogar hela året. Men även motgångarna kan lära en otroligt mycket. Framförallt så lär man sig stå på egna ben på ett helt annat sätt än man kanske gör om man stannar hemma i Sverige.

• gealach

Jag tycker absolut att hon ska ta chansen att åka utomlands, även om jag är tveksam till au pair-jobb, med facit i hand efter min egen au pair-tid skulle jag mycket hellre tagit ett vanligt jobb utomlands och kombinerat med språkkurs, alternativt tagit med mig svenskt studiemedel och pluggat.

Nu vill jag inte enbart låta som en olyckskorp, det är många som haft otroligt bra upplevelser som au pair också, men det är lätt att man blir utnyttjad, speciellt i början när språket inte "sitter". Nu får jag hoppas att din dotter har mer skinn på näsan än vad jag hade (har) och kan säga ifrån om det skulle bli så.

En fördel är ju om barnen hon ska passa är så stora att de pratar, man lär sig mycket av barn, som inte drar sig för att rätta. Däremot är det helt förkastligt ur spåkinlärningssympunkt (vilket ju bör vara huvudsyftet med au pair-jobb, tycker jag) att tillbringa dagarna ensam med småbarn som inte pratar.

• Carla82

Jag tycker absolut att hon ska åka...bor själv i Italien men av andra anledningar...om man lär sig språket och hur fort man lär sig det beror helt på en själv...vilka förutsättningar man har, hur intresserad man är och vilka man umgås med. Själv umgås jag bara med italienare vilket gjort att jag lärt mig fort...i början jobbade jag dessutom som barnflicka (i en underbar familj vill jag tillägga...även om jag bodde för mig själv) och med hjälp av barnen lärde jag mig jättesnabbt...de krånglar inte till saker så som många vuxna gör. Förutom språket som definitivt ger en ett försprång när det gäller senare utblidning får man en massa nya erfarenheter. Skolan står som sagt kvar...dessutom är det många gånger bättre att göra nåt annat mellan gymnasiet och högskolan...för att komma bort lite från skolvärlden ett tag och för att skaffa sig erfarenheter...känner ju inte din dotter...men upplever att många jag träffat på när jag studerade på högre nivå hade behövt det där extra året för att "mogna till"...inte negativt menat...Men som någon annan sa måste hon känna själv. Vill tillägga att ett år går hur snabbt som helst!! Vad hon än väljer så önskar jag henne lycka till!

• Vannis

Min syster är i Boston som aupair nu, hon stack dagarna efter studenten, och hon tycker att det är toppen!! Hon tycker att det är så kul att hon har skrivit på kontrakt för ett år till, hon kommer hem över julen för första gången på ett år och sticker tillbaka i Januari till en annan familj i samma stad.
    Jag själv kan känna att man skulle ha gjort nåt sånt innan man skaffade familj, och studera kan man ju göra när som helst i livet så det behöver hon ju inte haka upp sig på.

Hon har inte råd att åka hem från USA så ofta, kanske en vecka i sommar, men från Schweiz är det ju inte lika svårt att komma hem eller för er att hälsa på.

• Mumsan

Tycker definitvt hon ska åk! jag åkte till USA direkt efter studenten och tyckte dte var så kul att jag stannade i två år!!! Absolut det bästa jag gjort. Även om jag var tveksam när jag först åkte, och de första 3 månaderna var jättejobbiga, men nu är jag oerhört tacksam att jag stannade!!

• Cuthalion

Nyfiken som man är . . . Vad valde hon?

• OlgaMatildah

Att hon skall ta det, skall själv sticka iväg så fort jag får möjlighet, ett roligt år skulle jag gissa på .

• big sister

Tkr hon ska ta chansen i Schweiz...
    Hälsa henne: LYCKA TILL...
    Aupair...asså

Svar på tråden Au pair...