• EJL

smarrig förrätt till oxfile`??

ska bjuda svärmor och svärfar på valborgsmiddag....
    ska äta oxfile` till huvudrätt, men skulle vilja ha en godförätt...
    Jag tycker om att laga mat, så det gör inget om den är omständig eller så...Tar tacksamt emot alla förslag på supersmarrig förrätt!!
    Gärna typ lax/räkor eller vegetariskt....

Hjälp mig impa på svärmor!!!=)

• Svar på tråden smarrig förrätt till oxfile`??
  • Aaliyah

Du kanske kan steka en liten toast? Ta ut rundlar i vitt formbröd och stek i smör (i sista minuten). Toppa med t.ex. skagenröra och löjrom. Och nån liten dillkvist kanske...

• Laverna

Krustader med nån god svampfyllning?

• Duckan74

Såg ett trevligt recept där de använde ett ganska stort dricksglas. Där i la dem tärnad lax, räkor, avocado och lite andra grönsaker. Såg jättegott och fräscht ut. Annars som Laverna, fräs champinjoner och lök med lite grädda och klicka ner i krustader.

• EJL

mm det lät gott...gillar svamp, för att inte tala om skagenröra
    nån mer??Tänkte presentera lite förslag för sambon innan vi åker och handlar...
    Gärna nåt som är lite nytt, dvs som dom kanske aldrig smakat...=)
    alltså ingredienserna har dom säkert ätit men själv rätten liksom...

• Linda1976

Halloumiost stekt på grillpanna, (ca 2 skivor/person) serverat på en sallad av ruccola, cocktailtomater, rödlök och lite vinegrette (så stavas det inte, kommer inte på hur) Jättegott, enkelt men ser avancerat ut!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • TheBlueRose

Woow,,Å,här kommer jag ..

Gör som Duckan74 säger ..

Men glaset ska vara mer typ av ett martini-glas..

Ta salladsblad lägg det i glaset(efter glasformen så det blir som en skål). Sedan tar du räkorna & rör ner dom i turkisk yoghurt, har ni löjrom så ta gärna det med i mojjan (stenbitsrom funkar också),,lite svartpeppar, kläm i en lite lime i detta...

För garnering, persilje el dill kvist, samt en citronskiva på det hela..Till det serveras rostat bröd ..
    Kan inte misslyckas ..

Oxfilen förmodar jag att du vet vad du ska göra med ..
    Men jag ger mitt tips även med det

Plankstek går ALLTID hem ..

Annars så brukar jag köra på oxfile & fläskfile.

Helstek oxfilen i ugnen snabb lägg den bara i marinad (lämna den gärna lite blodig då den ska in i ungen igen )på 200grader

Fläskfilen skivar du i 2-3cm tjocka skivor snabbsteker dom i en stekpanna för att spara tid. Dom ska bara få färg, att dom är blodiga i mitten gör inget , då även dom ska in i ugnen igen..

Skiva oxfilen i 2cm tjocka skivor. Ställ dessa på högkant varannan med fläskfilen. Gör en bea-sås. Häll över denna på oxfilen & fläskfilen.
    Sedan så sätter du äver detta med smördegstäcke..

In i ugnen till den fått en fin färg ..

Servera med potatisgratäng eller klyftpotatis.

(jag föredrar klyftpotatisen till då gratängen kan bli ganska så mastigt till).

Ha en trevlig Valborg ..

• EJL

Tack så mycket för era förslag!!
    Det där med glasen var en bra ide...lite roligt och annorlunda!!

jo med oxfilen vet jag....
    ska servera den med pure på potatis och palsternacka, späda sockerärtor samt ett smör/sås då man mixar ihop smör, en sån liten salt fisk(står i receptet, tror det var anjouvis, ) citron och persilja...
    detta är grymt gott, min mamma som brukr laga det annars....men det är min absoluta favorit rätt!!!

Till efterrätt bli det cremebrule med vaniljinkoka pärom...
    *mums*

• Duckan74

Potatispure, ååååååååååååhh vi som inte ska äta hemma en enda gång under valborg, nu vill jag ha det. Slurp!
    Lycka till!

• Alicat

sikromstoast
    Vitt bröd i skivor, gärna lite tjockare än rostbröd
    vitlöksklyfta
    smör och olivolja
    sikrom
    creme fraiche (den feta!)
    citron
    dill
    vitpeppar (gärna från kvarn)
    flingsalt

ta ut brödrundlar med hjälp av ett glas. gnid stekpannan med vitlöksklyftan och lägg i smör och olivolja och stek brödet på ganska låg värme.
    låt svalna något

lägg brödet på en tallrik. med hjälp av en sked klicka upp ett "ägg" av rom på toasten. bredvid toasten arrangerar du ett ägg av creme fraiche, en klyfta citron, en liten hög med fling salt och dofta peppar på tallriken. garnera ev med dill. allt ska liksom skapa en cirkel runt brödet :)

hur gott som helst

Svar på tråden smarrig förrätt till oxfile`??