• Pralin M

Är detta halsbränna? Tips?

Jag får nånting som liknar kramp i bröstet. Det sitter liksom i brösthöjd och mer till vänster. Det är kramper som sitter i en stund, släpper lite och sen börjar om på nytt. Detta kan hålla på ett par timmar på kvällen eller ibland en hel dag. Ibland gör det så ont och är så obehagligt att jag gråter...

Min BM säger att det troligtvis är halsbränna. Men jag känner ingenting av nån brännande känsla eller sura uppstötningar. Dock uppstår mina symptom oftast i samband med måltid eller sent på kvällen när jag halvligger i soffan, och vad kan det annars vara om inte halsbränna?

Är det nån annan som har liknande typ av halsbränna? Vad tar ni i så fall?
    Gaviscon lindrar lite, men inte helt. Mineralvatten och banan funkar inte heller.

(Jag är i v.32)

• Svar på tråden Är detta halsbränna? Tips?
  • Linakinn

Det låter precis som halsbränna, jag har heller inga uppstötingar utan bara jätteont/kramp i strax nedanför bröstbenet. För mig fungerar inte Novalucol överhuvudtaget, däremot fungerar samarin som man löser i vatten helt suveränt. 2 klunkar så har det släppt!! Samarin finns i vanliga affärer och på apoteket. Lycka till!!

• Pralin M

Tack för tipset. Men jag har redan prövat samarin (glömde skriva) och det hjälpte inte ett skit

• Bettan72

Gå till läkaren och få medicin utskrivet. Jag har fått Omeprazol och det hjälper.

• miss chocolate

Rennie, receptfritt på aoteket

• Tina83

jag har ett jättebra tips.

jag har själv haft halsbränna i flera år. även gallan har jag problem me, o magkatarr.

köp hela o även krossade linfrön, finns på ica o konsum.

hela linfrön ska man ta 2-3 matskedar av tillsammans me ex fil, nyponsoppa. om du kan, låt ligga blandat i några minuter.

krossat linfrö ska du äta i förebyggande syfte, typ till fil eller nåt.

funkar för mig!

• Minna76

Omeprazol och andra preparat med samma substans finns också receptfritt, men då blir det förstås lite dyrare.

• AnniaB

Mycket OT, men varför heter det egentligen halsbränna när det inte är i halsen det brinner? Det finns en anledning till att det heter heart burn på engelska och jag har för mig att den franska termen är något liknande.

Ett tips är i alla fall grönt te. Mycket lugnande för magen och halsbränna. Banan fungerar inte för alla, vissa tycker att äpplen är mycket bättre. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som passar dig. Halsbränna är väldigt individuellt.

• Pralin M

Tack för alla tips! Ska definitivt pröva grönt te. Om det inte blir bättre så får jag se till att få nåt utskrivet. Men när jag var hos BM sist så lät det som om det bara var att stå ut typ
    Tina83: Har fått för mig att man inte ska äta så mkt linfrö när mna är gravid för de innehåller cyanid eller nåt?

• Tina83

Pralin M : va?? det visste inte jag...skräm inte mig, jag äter ju det för fullt! hur kn det skada? jag kan inget om cyanid..

• Un Zéro

Låter som halsbränna. Det är ju mkt individuellt hur halsbrännan beter sig, men för min egen del så fungerar det bättre om
    jag undviker tuggummi, mint tabletter, lakrits, varma drycker (thé, kaffe), lättyogurt (!), stora mängder vatten under kort tid, starkt kryddad mat, tomatjuice. Maggen brukar vara ganska lugn om jag äter ris/pasta/bröd/gröt/muesli/ägg och en hel del frukt (vad som helst). Halsbränna gör jätteont och om du får en attack kan det hjälpa att ställa sig upp (sträck på magen) och knapra lite Rennie

• Pralin M

Tina83: Detta är helt OT, men måste ju förklara eftersom jag tydligen lyckades skrämma upp dig. Här kommer lite info från slv.se:

"Gravida och ammande kvinnor bör helt undvika ginseng-preparat och vara försiktiga (undvika överdosering) vid användning av linfrö och algprodukter."

Annan text, oxå slv:

"...Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Alltså är det ok så länge du inte tar mer än 1-2 msk dagligen som jag förstår det?

Förlåt ni andra på denna tråd...

• Pralin M

Un Zero: Det verkar alltså som om man får testa sig fram... Jag har svårt att se samband mellan vad jag ätit när jag får halsbränna. Får väl börja anteckna eller nåt.

• Minna76

Pralin M: Tack för infon om linfrö! Hade ingen aning om det!

Jag som precis bakat bröd med en massa linfrö i, suck! Å andra sidan låter den tillåtna dosen, 1-2 msk, ganska mycket...

• Tina83

Pralin M :

oj, jag visste inte om detta. ska vara försiktig me linfrö. jag visste bara att man inte skulle äta mer än 2-3 msk pga att man kunde få lös mage.

tack för svaren.

Svar på tråden Är detta halsbränna? Tips?