Inlägg från: Pralin M |Visa alla inlägg
  • Pralin M

Är detta halsbränna? Tips?

Jag får nånting som liknar kramp i bröstet. Det sitter liksom i brösthöjd och mer till vänster. Det är kramper som sitter i en stund, släpper lite och sen börjar om på nytt. Detta kan hålla på ett par timmar på kvällen eller ibland en hel dag. Ibland gör det så ont och är så obehagligt att jag gråter...

Min BM säger att det troligtvis är halsbränna. Men jag känner ingenting av nån brännande känsla eller sura uppstötningar. Dock uppstår mina symptom oftast i samband med måltid eller sent på kvällen när jag halvligger i soffan, och vad kan det annars vara om inte halsbränna?

Är det nån annan som har liknande typ av halsbränna? Vad tar ni i så fall?
    Gaviscon lindrar lite, men inte helt. Mineralvatten och banan funkar inte heller.

(Jag är i v.32)

• Svar på tråden Är detta halsbränna? Tips?
  • Pralin M

Tack för tipset. Men jag har redan prövat samarin (glömde skriva) och det hjälpte inte ett skit

• Pralin M

Tack för alla tips! Ska definitivt pröva grönt te. Om det inte blir bättre så får jag se till att få nåt utskrivet. Men när jag var hos BM sist så lät det som om det bara var att stå ut typ
    Tina83: Har fått för mig att man inte ska äta så mkt linfrö när mna är gravid för de innehåller cyanid eller nåt?

• Pralin M

Tina83: Detta är helt OT, men måste ju förklara eftersom jag tydligen lyckades skrämma upp dig. Här kommer lite info från slv.se:

"Gravida och ammande kvinnor bör helt undvika ginseng-preparat och vara försiktiga (undvika överdosering) vid användning av linfrö och algprodukter."

Annan text, oxå slv:

"...Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Alltså är det ok så länge du inte tar mer än 1-2 msk dagligen som jag förstår det?

Förlåt ni andra på denna tråd...

• Pralin M

Un Zero: Det verkar alltså som om man får testa sig fram... Jag har svårt att se samband mellan vad jag ätit när jag får halsbränna. Får väl börja anteckna eller nåt.

Svar på tråden Är detta halsbränna? Tips?