Journalister?
Undar om det finns några på FL som jobbar som journalister?
Själv pluggar jag till det och är nyfiken på hur ni har det där ute i det avlägsna arbetslivet!
Kanske finns det en och annan student också som är pratglad =)
Undar om det finns några på FL som jobbar som journalister?
Själv pluggar jag till det och är nyfiken på hur ni har det där ute i det avlägsna arbetslivet!
Kanske finns det en och annan student också som är pratglad =)
Utrikeskorre är inte en omöjlig dröm. Men det är ju jobb som ofta de som jobbat in sig på redaktioner under flera år får. Så om du biter dig fast på tex SVT eller DN så är det inte omöjligt...
Knäredsposten? Var det inte de som toppade med "Brand i lövhög" häromsistens?
plauden: Jag läste journalistik för akademiker 40p på MItthögskolan i Sundsvall. Bra utbildning fast jag hade inte velat uppleva fler än en Sundsvallsvinter :)
Jag är fortfarande föräldraledig men har fått sommarvik som redigerare på HD.
Jag pluggar själv på JMG i Göteborg. Tycker det är en bra mix av teori och praktiska övningar. Bra är att vi har en hel termins praktik, ett sätt att få in en fot någonstans.
mrsk: Va bra att du fått sommarvik!
Moomin: Haha jo de ger små ickenyheter omåttliga proportioner medan världshändelser går obemärkt förbi. "Katrina, vem är det?"
plauden: "Katrina, vem är det?"
Jag gick också på JMG. Bra utbildning
Det enda kritiken jag har var att jag tycket att man gott kunde ha ytterligare en teoretisk termin. Med tex en del samhällsvetenskap/sociologi och där man tittade närmare på de "stora" områdena tex sportjournalistik, nöjesjornalistik, politisk journalistik, kulturjournalistik mm
Ursäkta stavfelen
Sitter och lockar håret (skall bort snart) och skriver snabbt med ena handen...då missar man lätt en bokstav eler två
Moomin: Håller med dig om att ytterligare en teoretisk termin skulle sitta fint.
Kom igen nu, journalister! Kom fram ur era hålor! *puff*
puffar oxå
Plauden: Skall du sommarjobba någonstans?
Det går trögt med sommarjobbssökandet (alltså journalistjobb). Alla kräver dagstidningserfarenhet, och jag är ute efter ett första dagstidningsjobb för att få den erfarenheten...
Ett omöjligt moment 22 alltså.
Har en mikroskopiskt liten chans till ett redigeringsvik, väntar på besked.
Några tips om vad man ska tänka på? Lönar det sig verkligen att ligga på och ringa flera gånger, jag känner mig lätt lite tjatig och rodnar i min ände av tråden..
plauden: Jag tor det lönar sig att tjata lite. Har du tur när du ringer och tjatar har de dessutom kanske precis fått nej av någon...
Har du förresten sökt alla lite mindre tidningar också? Typ Strömstadstidningen, Lysekilsposten, Stenungsundstidning, Vgt-tidningarna (Skövde Nyheter, Skaraborgs läns Tidning, Västgörabladet, Falköpings Tidnig), Sakaraborgsläns Allehanda mm mm Det fins hur många mindre dagstidningar som helst men många riktar bara in sig på de stora drakarna när de söker sommarjobb.
Det är jättebra att söka vikariat på små lokaltidningar, där får man ofta prova på allt och får en bred grund att stå på inför nästa gång det är dags att söka sommarvik.
Läser till radiojournalist och jobbar som detsamma. I maj är jag klar o då väntar ett sommarvik på P4 Blekinge. Nyhetsuppläsare kommer jag jobba mest som, men även som reporter och programledare.
Kul en till
Här är en journalist till - fast utbildad till informatör med 40p tidningsdesign & desktop. Jobbar på en av de stora drakarna, och trivs väldigt bra där.
Välkomna hit, Kix och Zach!
Ja det är ett bra tips att söka på småtidningarna. GP kan man ju bara glömma liksom! Enda stora tidningen i Göteborg (där min utbildning är).
Kix: Vad kul att du jobbar på en drake :)
Zach: Var pluggar du nånstans? Roligt att du fått sommarvik. Jag har inte haft min tv- och radiotermin än, så jag har noll koll!
jag går på radiolinjen på Vara folkhögskola - inriktningen är P4- skitkul