• place

2 år och en gipsad arm.....lider med henne!

Igår råkade min 2 årig tjej ramla från sången när hon lekte med storebrorn. Hon hamnade med kroppen på armen och hadde jätte ont så vi rusade till akuten. Där fick vi veta att hon hade fått en spricka runt armbågen. Hon blev gipsad och får ha den i 3 HELA VECKOR!!!...Jag bara lider. Hon är så liten och får gå runt med den hemska gipset.
    Finns det någon här som har barn som har råkat ut för någon olycka och blivit gipsad? I den här ålder är barnen så livliga och kan inte fatta hur hon ska stå ut i 3 veckor. UUUUUSSCCCCHHHH......vad jag bli arg, varför skulle det hända!

Hoppas någon kan ge mig några tips på hur man kan klara sig igenom denna tid. Hon fyller 2 år nästa vecka!!

Puss o kram !

Claudia

• Svar på tråden 2 år och en gipsad arm.....lider med henne!
  • sheeba

Stackare.
    Fast barn klara ju mer än vad man tror. Kan du inte försöka göra något possitivt av det?
    kanske rita på gipset? De lär ju sig även att ha det på sig, såklart är det ju obehagligt den första tiden.

Hoppas det går bra.

• JagoTösen

Tycker hon att den är ivägen? Tror nog hon vänjer sig rätt fort.
    Hoppas allt kommer bli bra!.

• JagoTösen

Skulle va en sån här.

• strojes

rita nån rolig figur. låt henne rita och måla något på gipset.

• ruffe4

Min tjej sprang på soffan o ramlade ner o bröt armen 1 år o 3 månder... fick ha gips i 3 veckor, det va mest vi som tyckte det såg jobbigt ut, hon vande sig direkt

Så kan det gå!

• Troll20

Barn vänjer sig fort. Det är mest vi vuxna som tycker det är jobigt. När min son var 15 månader så bröt han benet(strax under knät)och fick gips från översta delen av låret ned till hela foten. Det var inga som helst problem för honom. Med tiden lärde han sig t o m att gå med gipset. Dunk...dunk....dunk..... lät det för varje steg han tog. Man kan ju bara undra vad grannarna under tänkte.....

Det var jobbigare för oss vuxna med det mer praktiska omkring. Blöjbyte, kläder, badning osv blev ganska krångligt. Men som sagt sonen hade inga problem med gipset.

• Familjen A

Hon kommer att vänja sig snabbt och klara det galant.

Min tjej var 2 är och 3 månader när hon ramlade i våra sängar efter bus med pappa och fick en liten spricka i armbågen. Hela armen blev gipsad och hon skulle ha det i två veckor. Första natten hade hon lite ont och svårt att sova. resten av nätterna sov hon som vanligt. Vi la armen på en kudde i en bra vinkel när hon lagt sig till rätta för att gipsarmen skulle ligga i nivå med axeln när den var så tung. Dagen efter akuten så var hin trött men bara lite besvärad av gipset, min mamma satt och byggde klossar med henne hela dagen. Mittellan hade hon i två dagar sen tyckte hon att den var ivägen. Resten av dom två veckorna hittade hon andra lösningar på hur hon kunde göra sina "vanliga" saker. Hon bara anpassade tekniken oavsett om det gällde att äta, gå i trappor, köra dockvagnar eller andra lekar. Det fungerade även för henne att vara på dagis efter fyra dagar. Vi fick använda en annan teknik när vi lyfte henne annars klagade hon, lyfta under ändan och inte i armhålorna.

Kortärmad T-tjöja med töjbart tyg var bra klädsel för vår tjej.

Hade jag haft gipsad arm så hade jag fått ha hemhjälp soh assistans till allt men barn bara gillrar läget och går vidare Glad.

Jag kan villigt erkänna att vi hade svår ångest och kände oss som väkdigt dåliga föräldrar precis när det hade hänt, men när vi såg hur hon tog det så "läkte" hon oss.

Kramar Anette

• place

Tack Anette för alla råd, det kan behövas iblad. Men sm du säger så har hon helt klart vant sig vid det här. Bara 2-3 dagar efter vi var på akuten ser jag att det går jätte bra. Hon är överallt trots gipsad arm. För mig hände det något liknande det som hände er. Ramlade från sängen och sprickan vid armbågen. HAr haft sån ångest av att hon inte skulle klara av detta, men det går perfekt och visar att hon e en tuff tjej.

Puss o kram

Claudia !!

• Familjen A

Place: Vad kul att höra Glad. Trevlig valborg. Kramar Anette

• Teteluss

Hej! Min dotter var inte 2år fyllda när hon ramlade på dagis och bröt armbågen! Hon hade jätteont och grät mycket! På dagis blev hon stolt att visa upp det men ville inte gärna prata om det! Däremot var hon väldigt försiktig med armen när hon fick ta av det! Jeanette

Svar på tråden 2 år och en gipsad arm.....lider med henne!