• Filippinan

Hur rengör ni flaskorna?

På BB diskade de alla flaskor i maskin men på förpackningen står det att man inte ska diska flaskorna för de kan bli repiga av slipmedlet i diskmedlet. Hur gör ni när ni rengör era flaskor? Hittills har jag diskat för hand efter varje matning och sedan tänker jag koka dem en gång i veckan.

• Svar på tråden Hur rengör ni flaskorna?
  • Lämnad

Vi gjorde så här.

Diskning av flaskan efter varje måltid, nappen som var av silikon använde vi inte diskmedel på mer än var 3:e dag högst.

Kokning av napp + flaska 1 gång varje dag. Inklusive de vanliga napparna.

Maskindiskning tror jag inte på för som du säger dom repas betydligt mer och håller inte lika länge.

Men att koka är verkligen bra, aldrig mer torsk i munnen på dom små änglarna.

• MansonDust

Diskade för hand med en flaskborste.

• Humpteedumptee

Jag brukar diska dem i maskin. Men visst har de blivit lite repiga. När Henning var mindre och det var utpumpad mjölk och inte välling så diskade jag ofta för hand. Och kokade ett par gånger i veckan.

• Filippinan

Vad är det för speciellt med silikonnapp?
    Tack för era svar båda två.

• 1978nettan

jag sköljer bara av nappflaskan efter varje välling. sen, kanske 1 gång i veckan så diskar jag den i diskmaskin.

• Filippinan

Bör man koka oftare än jag planerat alltså? Kanske ska göra det då!

• Lillstruts

Jag har gjort/gör som ovanstående!
    Dock måste jag bara tipsa om Bambinos flaskor - de tål diskmaskin och blir inte repiga, hur bra som helst!

• Lämnad

Silikonnapp är inte lika starka som latexnapparna. Silikon napparna = genomskinliga vilket inte latex är.

Latex har ju en smak av gummi medans silikon är neutrala i smaken.

Så, låt bebisen välja :)=

• Svamp Bob Fyrkant

Jag använde först eskas nappflaskor till dottern och dom blev repiga i maskin, men till sonen använde vi bambinos och dom blev inte alls lika repiga!

• Cathy71

Jag har flaskmatat i 4 månader och har diskat min flaskor och nappar i diskmaskinen under hela den tiden. Flaskorna är helt orepade och napparna är bra. Napparna har blivit lite grumliga men det har även min kompis nappar blivit och hon diskar för hand och kokar... Jag kokade napparna och flaskorna en gång i veckan när hon var liten och nu gör jag det sådär ibland... Jag använder Dr Browns flaskor de är bäst tycker jag efter att provat de flesta som finns att köpa i vanliga mataffärer.

• Hustomten

Diskar för hand med en nappflaskborste.
    Kokar bland.

• Lämnad

Blir ju ganska mycket bakterier om inte flaskorna kokas varje dag + napparna, men hur "skadligt" det skulle kunna vara vet jag inte, förutom torsk i munnen som inte kan vara så skönt kanske.

• Svamp Bob Fyrkant

lämnad
    jag har aldrig kokat flaskorna och jag har bara diskat för hand med flaskborste och i maskin...
    Och inte har mina barn verkat ta skada av det, torsk har inget av mina barn någonsin haft...

• Annevi

Vi handdiskar flaskan. Kokar nån gång ibland. Appropå silikonnappar. Jag använder det för att latex är ett allergiframkallande ämne.

• Farth Vader

Vi har alltid handdiskat flaskorna direkt efter matning och sedan haft "storkok" på kvällen då vi kokat alla flaskor vi använt under dagen. Tycker det är hur enkelt som helst att koka, tar ju inte mycket tid alls.

• bomman

Angående latex/silikon. Latexnapparna är mjukare än silikon.

• Amandamamman

Jag sköljer ur med kallt vatten och diskar sedan med diskmedel i varmvatten. Kokar ytterst sällan, lilltjejen har då aldrig åkt på nå torsk eller blivit dålig av att det skulle vara bakterier i flaskan.
    Lite skit rensar magen.... Jag tror att det blir lite hysteri kring att hålla allt kliniskt rent, får de då i sig bakterier så blir de riktigt dåliga.

• Snussi

Jag diskar flaskorna för hand. Kokade dom bara då när Lukas hade torsk. Har aldrig märkt att det skulle ha varit skadligt för honom att inte koka dom... Han har alltid varit frisk som en nötkärna!

• Filippinan

Hur ser torsk ut och hur tidigt kan de få det? Min bebis är gul i munnen fast inte på tungan utan uppe i gommen. Kan det vara det?

Svar på tråden Hur rengör ni flaskorna?